Tänkte dela med mig av mitt pågående projekt, ett garage! :D
Vårat hus är än så länge inte så stort, så innan vi börjar bygga ut så behöver vi (...eller..ja..ni vet ;) ) någon plats för förvaring. Så om någon efter några bilder tycker att garaget ser större ut än huset så har ni nästan rätt...:p

Första delen började förra sensommaren - Grävning.
Våran tomt (ca 3200m2) var rätt taskigt planerad med gamla schaktmassor dumpade i hörnen och dålig dränering. Så i och med schaktning för garaget så passade vi på att fixa resten av tomten.

Vi kör igång med lite översiktsbilder (garaget ska komma där friggeboden står, friggeboden ska flyttas och göras om till hönshus/trädgårdsförvaring). Den skarpsynte ser antydan till garagets bredd..
 
  • DSC_8782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_8778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_6304.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fortsätter med schaktning, planering och flytt av friggebod. :)
 
  • _DSC8786.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC8790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC8800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Friggeboden på plats och garagegrunden påbörjad. Vi flyttade även fram två stenar som legat gömda i skogen... :rolleyes:
 
  • _DSC8814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC8813.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC8802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC8823.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev fort höst och tråkigt att vara ute, så det tog ett tag innan grunden var utsatt och armerad.
Använde mig av kantelement 300mm höga och 200mm cellplast. Armeringsmattor 6150, hemmabockade villabyglar med fyra järn i voterna. Golvbrunn, inkommande el (+två utgående) och inkommande och utgånde vatten (ska sätta in hydrofor och filter i garaget istället för att ha det i huset)
 
  • DSC_9323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC9325.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen! Dagen B - som i Betong :D
Kan säga att jag i efterhand är väldigt tacksam till att jag tog in hjälp med själva gjutningen.
Krävs erfarenhet för att handska betongen rätt har jag förstått... Slutresultatet blev riktigt bra, helt slätt och med lite fall vid brunnen. Får se om jag målar golvet sedan, för att slippa betongdammet.
 
  • DSC_9999.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ha missat att ta bild på den färdiga plattan, så det blir kombinerat med murningen.
Blev ett varv Leca 19x19 för att få upp syllen. Brydde mig aldrig om att sticka upp några järn ur betongen, tror nog att bruket och garagets vikt ska räcka gott...
 
  • _DSC0099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC0153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutar för idag med en sista bild, Lego för de större... :)
Fortsättning följer...
 
  • P1000007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kör vidare med stomresning. Spikade alla väggar liggandes i sektioner och lyfte upp, helt klart smidigt. Svåraste var att få väggarna raka då inte alla reglar är helt hundra...men med takstolarna kan man dra ihop det mesta.
Valde att ha ett stående och ett liggande hammarband på långsidorna för att slippa fundera på avväxlingar vid fönster och dörrar.
 
  • P1000033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en miss i dokumentationen är hur takstolarna kom upp. Men jag spikade på vinkeljärnen ovanpå hammarbanden innan vi la upp takstolarna. På så sätt var det bara att sänka ner dom i sina fack. La upp varje takstol upp och ner och vred runt, funkade bra. Kan rekomendera att vara två och ha tillgång till ställning/stabil stege.

Sen på med råspont, papp och läkt. Hade tur med vädret under hela takläggningen, inte ett moln någon dag.:cool:
Valde även att ha gnu/utegips istället för bara duk. Känns bättre med något som stagar upp. Skulle väl i efterhand kunna valt duk till gavlarna, gips är tungt att lyfta upp och spika :surprised:
Salade även ut gavlarna med 45x45 för att få ett överlapp av panelen.
 
  • P1000321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0380.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för Dagen T - som i Tak :D
Ett tag var snåltarmen framme och funderade på att skippa taklyft...det var många som protesterade vilt... ;) Så det blev kranbil. Schysst chaufför som var med och sprang på taket, så vi la ut 105m2 på under 1h. Hade smätt linjer så man visste var alla buntar skulle läggas ut. På så sätt slippar man flytta några buntar i efterhand.
Pannorna är Benders Palema, 2kupiga ytbehandlade svart.
På långsidan blir det två fönster (fasta 12x6) och två dörrar, på kortsidan två likadan fönster.
Nu funderar jag på om det ska vara fönster i dörrarna eller ej...? Först hade jag tänkt fönster i båda, men nu kanske det bara blir till förrådsdörren (den högra). Inbillar mig att det blir snyggast, säkrast och mest praktiskt.
 
  • _DSC0432.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC0434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC0449.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC0455.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det statusen nu, eller har bygget fortskridit längre?
Ser fint ut!! :)
 
Det är lite mer gjort :)
Krokar för hängrännor är uppe och fotplåt monterad, tassbrädor halvvägs. Även all spikläkt är på plats.
Så nu ska jag bara få upp nockpannorna och sen vindavledarna på vinden, sen blir det panel :D
 
Hur gåre med byggä? :)
 
Jag gjorde precis samma 1986, byggde först garaget (vi bodde i ett gammalt torp från 1874 me innanfönster) :p 64 m2 stort blev det med golvvärme. Jag har sen länge sålt den fastigheten och bor nu med ett mycket mindre garage, blir smått avundsjuk på ditt. ;) Grattis till ett fint bygge!
 
Hur gåre med byggä?
Det går prima :)
Har i veckan som gick fått sista leveransen med material. Så nu har jag all panel, gips, isolering, plast, 2tum2, gles mm... :D Lånade en palllyftare så jag fick in allt på pall, så nu står det torrt o fint i garaget.
Börjat sätta panel i helgen, hunnit klart med hela långsidan (mot skogen) och en bit av port-sidan.
Fick upp nockpannorna en kväll också så nu är det bara vindskiveplåten kvar så är taket helt klart (lite spik i några pannor iof men det räknas knappt... ;) )
Ska skicka upp lite bilder till kvällen.

Grattis till ett fint bygge!
Tack! :)
Känns rymligt nu, men tror det är snabbt åtgärdat... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.