Hej,

Vi ska bygga på totalentreprenad (LBhus) och undrar vid vilka tillfällen under byggets gång man bör ha en besiktningsman som kollar att arbetet är OK utfört? Vi har en kvalitetsansvarig, men han ska efter vad vi förstår endast kolla att vi uppfyller kraven på oss som byggherre.

Tar gärna emot rekomendationer på besiktningsman också. Vi bygger i Sollentuna. Tack på förhand.
 
Puffar upp denna tråd lite. Hur gör ni andra som bygger hus med besiktningsman? Vad har det kostat och vad har de gjort?
 
Intressant fråga. Vi ska också bygga och vill ha en kunnig kontrollant som är med och kollar de viktigaste momenten. Hoppas någon kan komma med input.
 
Antar att du menar kvalitetsansvarig (KA) , KA bör du själv anlita och inte välja hustillverkarens egen.
Som lekman utan att jag vet hur det skall vara, så tror jag det är bra om KA kontrollerar när grävarbetet till grunden är klart innan makadam etc så att det är rätt utfört och sedan en kontroll efter grunden är klar. Sen en koll när huset monteras innan takpannor så att spikning ect är ok utfört. Innan besiktning bör KA också göra ett par mellankontroller och givetvis vid slutbesiktningen skall KA vara med.
KA skall utfärda en kontrollplan där det framgår vad KA skall kontrollera samt vilken dokumenation för kvalitetssäkring som husföretaget skall presentera.
Det är värt att lägga några extra kronor på en KA som verkligen inspekterar och inte bara utfärdar dokumentationen och bara kollar att man uppfyller kraven som byggherre. För 20000 kr bör du kunna kräva att han inspekterar husbygget frekvent.
Slutbesiktning skall också vara en oberoende ofta från GARBO och jag tror den bekostas alltid av husföretaget(?)
 
Jag menade inte kvalitetsansvarig. Vi har fått uppgiften att det är han som kollar att vi (byggherrarna) följer bygglov osv. Han ska inte kontrollera själva bygget. Men då får vi kolla upp hans uppgifter igen eller byta KA om han ska göra själva besiktningen för den vi hade kontakt med sa att det var inte hans syfte med det hela.
 
Vi gav vår KA utökat uppdrag, så han deltog och hjälpte oss genom vårt bygge. Besiktningsmannen kommer in i slutändan och ser om det finns några synliga fel mm, vi fick betala vår besiktningsman själv inte byggföretaget, men de bokade honom och han var jättebra ( en garbocert.). Totalt besiktigade vi huset 3 ggr, och gjorde därefter en särskild besiktning och en garantibesiktning. En besiktning kostade oss ca 4500kr per gång.
( första gången vägrade besiktningsmannen besiktiga pga det fattades saker, andra gången bara invändigt pga det var för kallt att putsa utvändigt, tredje gången bara utsidan, därefter en särskild besikning pga golvet sviktade och knarrade och sjönk ned 9 mm övervåningen, och tillslut en efterbesiktning när husfirman fixat till allt för att se om allt var ok)
Utan vår KA hjälp hade husbygget blivit ett ännu mer problem, vår hus råkade nämligen blåsa ned pga dåliga byggare. Vi fick byta byggare och då gick det bättre....
 
Vi är också inne på att ge vår KA utökade uppgifter. Det gäller då att skaffa fram kontrollplanen (krävs enl PBL) och se vad KA ska göra inom ramen för sitt ordinarie uppdrag, och sedan komma fram till vilka moment han/hon ska kontrollera utöver detta, vilket mype nämner. Jag tror att det lätt blir en "soppa" om man har såväl KA som annan extern kontrollant och slutligen besiktningsman som alla ska kontrollera bygget på ett eller annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.