Hej!

Har köpt ett hus från mitten av 50-talet och allt väl så långt, dock så finns det väldigt många skalbaggar av en viss typ som krälar omkring här. Som djurvän hystar jag ut dom när jag ser dom. Har hittat ett par tre stycken per dag dom kryper omkring på golvet och i tvättfatet. Dessa små sällskapsdjur hade jag inga problem med förrän jag öppnade locket till en strömbrytare och fann ett trettiotal lik, och ett par levande i dosan! Jag rensade upp i den och fortsatte min tapetsering, bara för att när jag vände mig om se en ny krypa ut från bakom brytaren. Jag tog och sprutade in en coktail som gjorde att dom flydde ut, och fick ut ytterligare fem stycken.
När vi nu satt ute och åt såg jag ett antal krypa omkring på fasaden, nära taket in till vinden.

Efter lite kik på internet kunde jag inte se att dom skulle vara skadliga, men ändå är dom otäcka.

Signalamentet på de skyldiga är en brun till svart skalbagge (enfärgad), ofta mellan 15-20mm stor, små antenner som är framåtriktade och blankt skal. Kroppen är tre delad (Huvud, mittensegment och de stora sköldarna/vingarna). Bakerst är den helt rund i avslutningen av skölden. Skölden är avlång och har längsgående fåror. Jag tycker de ser väldigt mycket ut som de skalbaggar man ser när man lyfter på en sten ute i trädgården. Inga ränder/prickar/utsmyckningar.

Någon idé? Och vad ska man göra? Kan det vara en period av svärmning, där de roar sig på vinden och trillar ner i mina elrör?

Om ingen förstår vad jag menar får jag återkomma med ett foto.. :rolleyes:
 
Här har vi gynnarna.
 
  • skalbagge2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Checkade vinden idag, inte ett tecken på några skalbaggar.. hmm får anta att dom kommer minska i mängd rätt kvickt då..
 
Jag skulle tro att det är stor mjölbagge. Den käkar mjöl och sånt men är inte lika skadlig som den lilla mjölbaggen.Jag tror att den även kan ge sig på trämjöl men den är helt ofarlig för huset. Kanske har du angrepp av exempelvis trägnagare (cirkelrunda små hål i träbjälkar o. dylikt som det kommer sågspån ur, vilket kanske kan vara föda för mjölbaggen). I så fall bör du ta reda på källan till problemet (fukt i någon form). Hittar du inga spår av trägnagare är orsaken någon annan och du kan nog sova gott.
 
Tackar för ditt svar!

Inget sågspån funnet, och inga tecken på något knaprande.
Bankar fortfarande ihjäl ett gäng av skalbaggarna per dag, ingen aning om var dom kommer från. Hittar dom oftast i badrummet och en av pojkarnas rum. Förekommer en hel del av dom på altanen och där runt.

Jo, jag sover lugnt jag. Men min sambo är rädd för kryp, och att träffa på dessa i handfatet när hon ska borsta tänderna är inte helt i harmoni med hennes rädsla. :rolleyes:
 
Vi hade sådana i vårt hus förra året. Inte i sådan mängd som du beskriver, men de dök upp här och där och jag hade mardrömmar om att huset höll på att bli uppätet. Precis som du kunde jag inte hitta något som lutade åt att det var baggar som åt på huset.
I år har jag inte sett några ännu i varje fall.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Har liknande baggar i mitt sommarhus. Har alltid kallat dom för jordlöpare. Är det någon som vet hur man ser skillnad på jordlöpare och mjölbaggar? Mina håller inte till i närheten av mjöl eller annan mat utan på golvet och i besticklådorna. Bör man göra sig av med dom, eller kan dom få hållas?
 
  • Gilla
Aron Sjöström
  • Laddar…
Hmm jordlöparna ser ju faktiskt ut som mina gynnare, och det stämmer att dom är rasande snabba när dom tycker det är läge att skynda på lite.
 
Tycker jordlöpare och mjölbaggar är väldigt lika varandra på bilder, hoppas det finns någon insektsexpert här som kan bringa klarhet.
 
Jordlöpare brukar bara krypa runt på marken, inte inne i hus. De flesta arterna av jordlöpare har huvud som är smalare än resten av kroppen och de bakersta benen är längre än de andra.

Baggen på bilden är jämnbred (eller i alla fall inte mycket mindre huvud), har i stort sett liklånga ben och halsskölden har spetsar i hörnen, därför tror jag att det är en mjölbagge.
 
OK, jag trodde mjölbaggar var mindre, ungefär 2 mm och lever i mjölpåsar. Mina baggar är ungefär 1,5-2 cm och springer på golvet och i skåp. Finns det olika slags mjölbaggar?
 
Sommartorparn skrev:
Finns det olika slags mjölbaggar?
Jäpp! Den lilla kallas även lysolbagge eftersom den luktar illa (vad är lysol? Jag vet inte) när man mosar den.
 
Har googlat lite på den stora mjölbaggen och det verkar som den gör mera nytta än skada. Äter upp andra insekter, muslortar och döda mus. Finns det någon anledning till att man bör bekämpa dom?
 
  • Gilla
Customized
  • Laddar…
nej det finns nog ingen anledning att bekämpa dem annat än att det känns lite småäckligt med skalbaggar överallt. Däremot verkar det ju inte helt normalt om problemet kvarstår. Då skulle jag i alla fall försöka ta reda på orsaken (börja att titta där det finns flest av dem). Själv hade jag ett bortglömt fårskinn som var insmetat med mjöl (en enkel garvningsmetod) som spred baggarna men det är nog inget som finns i de flesta hem:)
 
Jag vet var mina kommer ifrån. De bor under de murkna golvbrädorna.

Gjorde en intressant observation, för övrigt. Senaste vintern hade vi en elektronisk musskrämmare igång. Möss och spindlar minskade men dessa skalbaggar ökade. Kanske var spindlarna känsligare än skalbaggarna för detta ljud? Kanske rubbades balansen i mitt ekosystem? Hur som helst, mössen vill jag inte ha tillbaka, men saknar spindlarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.