Hej,

Jag har en 60-talsvilla i betong/lättbetong med garaget placerat delvis under souterängvåningen. Halva garaget med andra ord placerat under marknivå. Längst in i garaget har jag upptäkt att takfärgen har släppt (det har bildats blåsor under färgen som sedan spricker) samt att det bildats någon form av vit "ludd". Området är ca 50cm x 150cm. Rakt ovanför garaget ligger tvättstugan med bl.a. en golvbrunn.

1. Vad är det för vit "ludd" - mögel eller annat?
2. Kan det komma från en vattenskada från tvättstugan (t.ex. otät golvbrunn)?
3. Hur skall man åtgärda detta?

Tacksam för svar

Anders
 
Det är fukt och mögel du drabbats av, sannorlikt från golvet ovan. Förmodligen har du en läcka i avloppet eller någon av de vattenledningar som går i tvättstugan.

Mitt råd är: Gå över alla rör och leta efter otätheter. Om du inte hittar något så bör du om du kan kontrollera avloppet, speciellt brunnen i sig. (Ligger det tätskikt i tvättstugan?) Används brunnen?

Det kan också röra sig om fukt utifrån eftersom du ligger under marknivå, o då blir det att gräva... Kolla av allt innan du börjar riva bara, annars kanske du gör massor i onödan.
 
Ska tillägga att det ofta (njae, det händer iallafall) rör sig fukt genom betonggrunden om du har jordlagret liggande emot, kan du så kan du ju gräva ned en bit och se hur väggen ser ut.
 
Hej,

Vi har inga tätskickt förutom gammalt klinkers i tvättstugan och golvbrunnen används mycket begränsat (avrinning från värmepumpen - någon dl i månaden).

Jag sökte också på forumet och det verkar som det även skulle kunna vara saltkristaller som fällts ut (dvs ej mögel). Får väl se om luddet är är vattenlösligt!

Anders

 
ok, en dl/månad räcker om det rinner rakt igenom. Vad är det för golv? Kakel+fix är alltså inte vattentätt, i badrum etc rinner vatten åp tätskiktet under kaklet så i ditt fall kan det vara problemet. Oavsett om du har mögel eller salt i taket så har du ju vatten där. Om det är beredaren så kan du förlänga tappröret ända till brunnen, om du in kommer att snubbla på det hela tiden  :D

Som sagt, kolla över allt som är enklet att kontrollera först och involvera sedan försäkringsbolaget om du inte hittar något.
 
Har nu gjort en del ytterligare undersökningar.

Det vita "luddet" verkar vara kalkutfällningar (smakar salt). Boven tycks vara en otät golvbrunn. Fukt har gått nedåt samt uppåt på två intilliggande väggar som också visar liknande skador.

Räcker det att bila ur och byta golvbrunn?

Anders
 
Smakade du på gegget? :surprised: ;D

Ska du ändå bila upp så byt rören när du ändå håller på, sånt är jobbigt att göra igen. Passa dessutom på att fixa ett ordentligt tätskikt så att det inte händer igen.
Det låter iofs lite konstigt att det bara skulle vara brunnen, förmodligen är det inte brunnen i sig utan att vattnet försvinner ned i golvet innan det kommer till brunnen.

Tänk också på att jag kan ha fel och att det också kan vara fukt utifrån som rinner längs med väggar och tak/golv (eller ett rör eller något annat). Prata med försäkringsbolaget innan du gör något och ta in en hantverkare. Be om råd och ett anbud och sen skiter du i att anlita honom och gör det själv (tänk också på att han kan överdriva och lyssna "mest" på försäkringsbolagets besiktningsman).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.