jag skulle inte ha accepterat detta eftersom det är ni som "äger" veden. Jag tycker det låter småaktigt ifrån denna. Hur länge har veden torkat? om den är nyligen fälld så kan ni inte använda den iår så 350 kr/kb för sur ved som ni äger redan är inget klipp. Han har säkert redan tjänat en hacka redan på ert bygge så låt han få försöka sälja den där veden till någon annan
 
Är det färdighugget så är det ungefär så mycket det kan kosta och mer om man säljer det per säck ( se benzinmackpriser). Han tog väl inte betalt att ta ner björken, eller?
Stapla bitarna och mät hur mycket det blir.
gaia
 
hugger man själv å säljer som massaved (3m längd)får man ca220kr /fastmeter
 
Ja, råvaran är den minsta delen av priset. En jättebamsig björk skulle kanske kunna nå upp till 0,5 fastkubikmeter, dvs 110 kronor. Mera troligt var er björk värd en femtilapp, (om ni hade 10 kubik till att sälja till en massaindustri förstås)

Det kubikmetermått som byggaren avser är det dock mera luft i (ca 50 %), så nog tycker jag det var ett ganska dyrt kubikpris. Försök att pruta om det går, om ni har otur är efterfrågan sådan att han inte behöver sälja till er...
 
Totte_S
Här i krokarna kan man köpa torr kluven björkved hemkörd fö cirka 250kr/m3.... Utan att själv först stått för stocken. S**tstövel till ockrare låter det som. Inte mycket jobb för er själva att handsåga och hugga upp den, om ni ser det som motion kan ni räkna av gymavgiften oxå ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.