8 månader försening, 3 misslyckade besiktningar, 1 byggstopp, 5 bygglag ...
100% garanterad inflyttning som orsakat omfattande skador i form av dubbelboende ...
Arbeten utförda av obehörig personal ...
Konstruktionsfel ...
Hot om förbud att besöka hus ...
Partiska besiktningsmän ...
Gratis och sannolikt partisk KA som inte uppnår ansvar enligt Plan & bygglagen ...
Struntar i lagar och ingångna kontrakt ....
Rot bestående av prestige ...
Väsentliga fel som inte kan åtgärdas ...
4 månaders möjlighet att byta hus, chans som inte togs trots att huset ALDRIG besökt av byggledare och byggchef ...
Kostnader upp över öronen ...
... hävning av kontrakt nödvändigt för att undvika familjekatastrof!

Det finns etiska regler i branschen men tyvärr är Älvsbyhus långt från dessa. Andra husleverantörer skakar på huvudet och förstår inte varför Älvsbyhus agerar som de gör.

Nu har Älvsbyhus gått för långt i sin väl beprövade strategi att pressa oss kunder till underkastelse!!

http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/ostersund?videoId=1.1076798&renderingdepartment=2.41565
 
ja åter igen så bevisar ä-h varför dom är billiga.
nu kanske folk börjar fattta varför man bör titta på dom lite dyrare konkurrenterna.
 
Det kommer säkert en flod med svar snart... Positiva och negativa.
Själv har jag precis byggt ett Älvsbyhus (Regin) och är otroligt nöjd.
Det finns alltid några som det går "dåligt" för och det gäller väl alla husföretag, så att just Älvsbyhus skulle vara dåliga kan jag inte hålla med om.
 
Håller med walles. Är nöjd med med mitt Älvsbyhus och det har gått helt enligt planerna för mig. Anlitade en utomstående besiktningsman som jag dessutom känner så han var extra nitisk men allt var som det skulle. Lite små ifyllnader på målade väggar och så men annars allt ok.
 
När allt är raka vägen klarar vilket företag som helst det ,såna historier är mindre intressanta än: Grunden blev sned ÄH fixade det direkt utan tjaffs osv osv.

Det är alltså när företaget prövas det visar vad det går för. Alltså ska man läsa och se vilka som hade problem och om/hur de löstes.

Spelar ingen roll om man säljer 1000 hus bara 2 klagar och så beter man sig som ett förbannade svin gentemot dessa två kunder.

Tyvärr får vi inne på BH bara ena sidan eftersom andra sidan ej är tillåten att diskutera här inne.
 
KA utser väl köparen inte husföretaget...visst tar man oftast den som de utser men ansvaret ligger på kunden, eller? Men nog såg huset spännande ut...., illa var det allt.
 
Snailman
älvsbyhus ka är 'gratis'' för kunden vill man ha en annan får kunden betala denne ur egen ficka...
 
Lider verkligen med er! Hoppas ni får det ni kräver och kan gå vidare med ett nytt bygge så småningom. Lycka till!

också Frösöbo
 
Snailman skrev:
älvsbyhus ka är 'gratis'' för kunden vill man ha en annan får kunden betala denne ur egen ficka...
Ja och deet får vi som bygger/byggt med andra leverantörer också, dvs betala KAn ur egen ficka.

Hursom skulle det vara intressant att höra motparten i sådana här fall. Hur de resonerar. Vad de tror att de tjänar i både pengar, arbetstid och ansträngning genom att vara ett rövhål.
 
ÄHs VD framstod väl nästan som om att han hade syskon till föräldrar när han var med i Plus tidigare i år?
 
Hur ligger detta med gratis KA till egentligen för Älvsbyhus?

Frågan ställdes till Älvsbyhus säljare, muntligt svar gavs genast att denna ingår i köpet om Hjortborgen, fd Älvsbyhus anställda Jens Sundström, används. Vid fråga på inkluderad omfattning, dvs antal platsbesök etc, kunde säljaren inte lämna svar. Säljarens chef vägrar besvara samma fråga vid upprepade påstötningar per mail. Vid begäran om ett mail som skriver att KA ingår vägrade säljaren sända detta och började blev rejält arg. Här ligger således någon form av fusk, frågan studerades djupare.

KA Hjortborgen skriver i mail att Älvsbyhus inte bekostar uppdraget som KA. Men kostnaden för KA ingår ju i köpet? Jobbar Hjortborgen gratis i de ca 1000 KA uppdrag per år som företaget tar på sig för Älvsbyhuskunder? Knappast. Hjortborgens omsättning på ca 3 mille, ca 1000 KA jobb och ca 3000kr för de "extra" mark KA uppdrag som erbjuds/faktureras Älvsbyhuskunder. En slump? Knappast. Ett bekant par som fick en faktura av Hjortborgen för KA markjobb trots att annan lokal förmåga anlitats som KA för markjobb, ibland går det fort.
KA Hjortborgen skriver och berättar också att taxan för KA startar gentemot Älvsbyhuskunden om strul uppstår vid bygget. Men KA ingår ju i Älvsbyhusköpet? Hjortborgen berättar vidare att taxan inte startar om KA för mark har anlitats, dvs den extra tjänst de erbjuder/fakturerar.

Att inte en annan KA kan bekostad av Älvsbyhus, tex för kunder i de kommuner som portat Hjortborgen ex Järfälla, är kanske inte så lustigt. Älvsbyhus betalar ju inte en krona till Hjortborgen, i alla fall om man skall tro Hjortborgen. Älvsbyhus själva tiger ju i frågan, detta är Älvsbyhus strategi.
 
skumrask till 100 % skulle jag vilja säga,och på konsumentens bekostnad.
dom verkar inte vara sveriges billigaste när allt kommer ommkring.
allt funkar nog bara om man inte klagar på produkten.
 
Vad är då Älvsbyhus strategi?
Visionen är ju att tillverka och sälja marknadens billigaste trähus, men det finns flera vägar hit varav vissa etiskt korrekt och andra inte. (vart tog delen i visionen om att montera hus vägen?)

Vad är egentligen kostnaden att byta ut ett hus när chans ges gentemot att köra den hårda linjen att "inga hus har tidigare behövt bytas och så kommer aldrig ske"? Ekvationen är enkel, men Älvsbyhus verkar ha en alternativ strategi. Undertrycker man kostnader för strul och reklamationer kommer kunder sluta med reklmationer? Eller kommer kunder välja andra husleverantörer? En vid första anblick enkel och snygg marknadsföring utan stavelser och löften om reklamationer leder naturligtvis till ett val gjort på felaktiga grunder utan all information.

Efter VDs utspel i början av Juni med den anställda i fabriken i Karlstad som han inte fick sparka på grund av LAS och därmed under en kort period la ner hela fabriken, står det klart att Älvsbyhus inte bryr sig speciellt mycket om lagar. Samma sak gäller de avtal som ingås med huskunder. Massvis av avtalsbrott har gjorts i vårt fall, men begås även "i ett bygge som går som det skall". Fråga tex efter Älvsbyhus toleranser, dessa fås sannolikt inte trots hänvisning i avtalet. Av skrivelse i marknadsdomstolen framgår att dessa toleranser är minst AMA, lustigt att montering inte sker därefter. Fråga tex efter intyg på tecknad allriskförsäkring, då fås frågan tillbaka vad detta är och byggledaren förklarar att Älvsbyhus har en villaförsäkring. Fråga efter den kvalitetsplan och miljöplan som skall finnas, även här fås frågan vad detta är och total okunskap råder. En saknad kvalitetsplan är sannolikt orsaken till allt strul med Älvsbyhus monteringar, men även de fel som begås vid fabrik. Problem under montering så som montering i ösregn, montering utan montageanvisning, etc. Fel vid fabrik så som spik dragna genom halva husväggen (panelen), täthetsproblem i anslutning golv / vägg, konstruktionsfel vid modulskarv mellan trapp och toa, etc.
Marknadsföringslagar verkar inte heller spela någon roll. Ta tex "gratis KA", "gratis besiktningsmän", "100% garanterad inflyttning", "ett avtal en leverantör", etc. Besiktningsmännen har förenats med maxvitet på 500kkr, ett belopp som tydligen inte skrämmer Älvsbyhus. Att kunder hänvisas till underleverantörer verkar vara en stående princip då åtgärder inte utförs inom de 2 avtalade månaderna.
Vad gäller bygglagar så som BBR och lagen om byggfelsförsäkring, säger Älvsbyhus att dessa efterlevs men det är uppenbart att Älvsbyhus är ointresserade av att kontrollera att så sker. I stället meddelas att "man litar på underleverantörerna". Älvsbyhus tecknar den enligt lag obligatoriska byggfelsförsäkringen men underlåter att säkerställa att arbetet sker på sådant vis att denna gäller. Ta tex kravet på VVS installatörer, här spara några hundra kronor på att låta snickaren/montören göra jobbet. Undra vad villaförsäkringen tycker om detta?
Handlar strategin om att prova svenska lagars gränser?

Att endast 2 av 1000 hus skulle ha misslyckats är inte helt sant. Betydligt fler har problem, stora som små naturligtvis. I Villaägarnas senaste medlemstidning berättar en byggrådgivare om alla de samtal från Älvsbyhusägare med stora problem som inte får de åtgärder av Älvsbyhus som de har rätt till. Ett tips till husspekulanten, ring 2-3 husföreningar (ex villaägarna, egna hem) och hör vad andra husägare normalt har problem med och hur Älvsbyhus finns representerade bland dessa. Att köpa hus skall vara tryggt, man skall kunna lita på att husleverantören åtgärdar de evetuella problem som trots allt uppstår. Att endast se till pris ger inte en komplett värdering, inkludera även förmåga att realisera det som utlovats.

Varför står Älvsbyhus utanför TMFs/STRs etiska regler? Älvsbyhus strategi strider ju grovt mot dessa regler tex "kunden skall undvikas skada", "säljaren skall sträva efter ett avslut på affären", etc. Vår säljare hänvisar konsekvent till serviceavdelningen (dvs S.S.) och anser att hans jobb är klart, trots att affären inte är klar.

Väl värda alternativ som vi kikar på är bland annat Björklidenhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus. Lite dyrare men annan kvalitet och framför allt arbetar dessa företag mycket seriösare. Trygghet är viktigt!
 
Smålandsvillan är ju mycket billigare än vad Älvsbyhus är och du får inte mer än vad du betalar för, vi tittade nog på 30 olika hustillverkare innan vi bestämde oss för att bygga ett Älvsbyhus.
Och det ångrar vi inte idag, på besiktningen var det totalt 6 anmärkningar (av en av oss bestämd besiktningsman) vilka alla var åtgärdade inom 1 vecka.
Vi har bara gott att säga om Älvsbyhus och framförallt det bygglag vi fick, det var ut i fingertopparna yrkesstolta snickare (Mattssons bygg från Vittsjö) .
Våra grannar valde ett hus från Smålandsvillan 1 1/2 plan, i det huset ingick inte någon trappa till övervåningen??? och huset är målat i fabrik innan virket var riktigt torrt (nu har de ett randigt hus) och efter besiktning från målare måste hela huset målas om inom 3 år??? och då kostade tillvalet färdigmålat hus ca 40 000:- för dem. Vi målade hela vårt hus 3 ggr för halva det priset och då ska färgen (Alcro Bestå) klara 15 år, det tar jag med en nypa salt men nog ska den klara 10-12 år om man har gjort enligt anvisningarna.

Jag tror att alla hustillverkare mer eller mindre begår fel gentemot sina kunder, att det står så mycket om Älvsbyhus är ju självklar då de utan konkurens bygger överlägset mest hus i Norden.

Jag tycker att det är jättetråkigt när någon som bygger ett nytt hus med alla kostnader och övrigt som det innebär får så stora problem som beskrivs här och självklart ska hustillverkaren hjälpa sina kunder då.

Jag har ett skräckexempel, jag var i kvarteret och tittade då de lyfte på ett Smålandsvillan 2 delar??? varav den ena sektionen sprack i golvbjälklaget då de la stropparna fel, döm om min förvåning då snickarna som skulle montera huset lappade ihop det för att sedan lyfta det på plats med trasigt bjälklag.......usch hur kan man göra så.
 
Jag tycker man borde tänka sig för både 2 och flera ggr. med tanke på hur Älvsbyhus VD agerar i media.
Såklart behöver man inte drabbas av problem bara för att man väljer ÄH, men däremot skulle jag fundera över hur jag skulle bli bemött och få hjälp om jag råkar ut för problem med mitt Älvsbyhus.

Och bara för att man säljer mest hus i Norden så rättfärdigar inte det VDs beteende.
Om felen ska var proportionerliga mot försäljningen så borde det ju skrivas en massa om de andra husföretagen som ligger i topp5?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.