Ja, skälet till att vi putsar med kalkbruk är att väggarna består av allsköns olika material, allt från vad som förmodligen är någon sorts lerklining (litet parti) till stenhård modern puts. En hel del kalkbruk, dock.

För mig är det logiska skälet att använda kalkbruk i första hand att inte använda något som är för hårt i förhållande till de olika befintliga materialen och i andra att man vill använda samma material som tidigare använts (men dock inte för många olika) av rent bygnnadshistoriska skäl.

Vi är på det hela taget förtjusta i att använda traditionella material, bl.a. brukar vi köra linoljefärg på trä. På de putväggar som målats invändigt tidigare har vi målat med Linus på väggen.

Men den här gången blir det modern Nordsjö vattenbaserad färg. Skäl:
* Vi har en ettåring och vill köra så hälsomässigt rätt som möjlit för honom
* Det är köket som renoveras, och då känns det rätt bra med något med den moderna färgens tålighet ur vissa aspekter
* Vi kommer inte att ta bort färgen från de ytor som faktiskt är släta. Och den färg det är målat med där sedan innan är definitivt ingen traditionell färg...
 
Sommartorparn skrev:
OK, informationen om väggens beskaffenhet och skälen för kalkbruk fanns inte i den tråd jag svarade på. Inte heller fanns informationen om att det rörde sig om innerväggar. Om anledningen till kalkputsen var att putsen skulle vara följsam p.g.a. den underliggande väggens beskaffenhet, vad händer om man lägger en tät icke-följsam plastfärg ovanpå en sådan puts? Sprickor?
Fast det är väl inte följsamhet som är problemet...? Utan om man har ett hårdare bruk utanpå ett mindre hårt så bryter det hårdare bort det mjukare.
 
Mycket har klarnat sedan jag först såg den här tråden. Jag trodde då det var fråga om utomhusputs och utomhusmålning.

Följsamhet, mjukhet, fuktgenomsläpplighet, kalkputsen har många fördelar. Att man inte ska putsa hårt på mjukt är en tumregel. Liksom att kalkputsen funkar bäst när väggen består av blandade material som eventuellt rör sig gentemot varandra. Själv har jag ett hus som jag envisas med att kalkmåla för att det är vackert och för att det finns fukt i väggarna. Generationer av hantverkare har lagat här och där med kc-puts och det irriterar mig något oerhört att kalken inte fäster så bra på de ställena! Längtar efter en puts utan cementlagningar. Därav min förvåning att någon ville 'förstöra' en nygjord kalkputs med plastfärg.:rolleyes:

Hur som helst, hoppas du får svar på din fråga angående torktiden! :)
 
Sommartorparn skrev:
Mycket har klarnat sedan jag först såg den här tråden. Jag trodde då det var fråga om utomhusputs och utomhusmålning.

Följsamhet, mjukhet, fuktgenomsläpplighet, kalkputsen har många fördelar. Att man inte ska putsa hårt på mjukt är en tumregel. Liksom att kalkputsen funkar bäst när väggen består av blandade material som eventuellt rör sig gentemot varandra. Själv har jag ett hus som jag envisas med att kalkmåla för att det är vackert och för att det finns fukt i väggarna. Generationer av hantverkare har lagat här och där med kc-puts och det irriterar mig något oerhört att kalken inte fäster så bra på de ställena! Längtar efter en puts utan cementlagningar. Därav min förvåning att någon ville 'förstöra' en nygjord kalkputs med plastfärg.:rolleyes:

Hur som helst, hoppas du får svar på din fråga angående torktiden! :)
Vad gäller utsidan förstår jag dig till fullo :) Vi har sama sits här på utsidan: Ursprungligen kalkputs, med bitvis (på både små och gigantiska partier) lagat med KC. Så mycket KC att det knappt egentligen känns lönt att hålla på kalkputsen. Så större jobb som gjorts av hantverkare (läs igenmurning av en dörr) har faktiskt fått bli KC trots allt. Men när vi lagar själva på utsidan så blir det kalkbruk. (Och målning av utsidan har ännu inte hamnat tillrcäkligt högt på priolistan... ;-)
 
Hur vet man i praktiken att det faktiskt har härdat sen då? Kan man se det, eller "ska" man räkna tiden och ta till med marginal?
________________________________

Det är nu tre dagar sedan jag började lagningsputsandet (och så har jag fortsatt att bygga på så sent som igår på vissa ställen - blir ev någon slatt till).

När jag nu går och sprayar vatten på för att fortsätta att hålla det fuktigt, så noterar jag att vissa ställen fortfarande ser helt grådaskiga ut, vissa ser ljusare ut men mörknar när jag sprayar, och vissa mörknar inte ens när de blir vattensprayade. Betyder detta att de börjar härda? Det ser liksom inte bara ut som att de torkat?
 
K
Håll det fuktigt i 3 dygn och låt det sedan torka ut. Det är under de fuktiga dygnen som det för och främst härdar (karbonatiserar), men det fortsätter även över tid. Räkna med ca 1-2 mm per dygn i tork efter det. Det går aldrig att säga exakt eftersom det hänger på temp och luftfuktighet. Inomhus brukar gå lite fortare än utomhus pga. torrare luft. Grådaskigt betyder fuktigt. De gråaste ytorna är antagligen där det ligger tjockast.
Eftersom du väljer den färg du gör så är det bättre att ta i, i tid för att vara säker på att det är genomtorrt.
 
Redigerat:
Vi putsade väggarna i badrummet med kalkbruk när vi renoverade. Det var också olika underlag, lersten, gammal kalkputs och KC eller hårdare. Eftersom vi ville måla med våtrumsfärg så putsade vi sedan över kalken med ett tunnt lager gipsputs. Gipsputs är lika svagt som kalk, och det fungerar att måla med vattenbaserad färg på det, det är inte så lyckat på kalkputs. Torktid vet jag inte riktigt, vi lade golv innan vi målade, men några veckor, en månad kanske.

Men varför inte måla med linoljefärg? Det gjorde vi i vårt kök. Det blir en halvblank yta precis som vanlig köksfärg, och den är lätt att torka av. Nu efter ett år är jag fortfarande mycket nöjd. Linoljefärg fäster bra både på puts och på "vanlig" färg (vi hade också olika underlag). Vi spädde i och för sig första lagret med balsamterpentin, men det skall gå att bara späda med kokt linolja, man får kanske jobba lite mer med penseln då.

Bara ett förslag.

Alvemor
 
  • Gilla
surfsmurfen
  • Laddar…
K
Gipsbruk är oftast starkare än kalkbruk. Gipsbruk ligger oftast i klass B alt C beroende på ballast medans Kalkbruk är E. Sen finns det ju gipsspackel som är svagare. Man bör kolla upp de olika. Torktider kan också variera från tillverkare till tillverkare.
 
Alvemor skrev:
Men varför inte måla med linoljefärg? Det gjorde vi i vårt kök. Det blir en halvblank yta precis som vanlig köksfärg, och den är lätt att torka av. Nu efter ett år är jag fortfarande mycket nöjd. Linoljefärg fäster bra både på puts och på "vanlig" färg (vi hade också olika underlag). Vi spädde i och för sig första lagret med balsamterpentin, men det skall gå att bara späda med kokt linolja, man får kanske jobba lite mer med penseln då.

Bara ett förslag.

Alvemor
Det finns många olika skäl till att vi inte vill använda linoljefärg den här gången - men de flesta har koppling till att vi har en knappt ettåring (och en femåring).
- linoljefärgsångor är inte alls lika trevliga att andas in, och varar ganska länge
- vi behöver kunna stöka undan köksrenoverandet på ganska kort tid - det är knepigt att klara sig utan ett någorlunda fungerande kök alltför länge med små barn (minstingen är dessutom oerhört upprörd över att köket är borta och han inte får vara där)
- vi behöver få ner torktiderna. (För närvarande håller vi på att måla golvet, och det är knepigt nog att det tar några timmar för det att torka. Man måste passera genom köket för att kunna komma till badrummet. Och även i övrigt måste man genom köket, som liksom är husets hjärta. Det är knepigt nog i det fina väder som varit nu - nu kan vi ändå gå runt huset till nöds om vi vill från matrummet till tvättstugan (där vi har vatten i nuläget). Förutom badrum är det två rum åt andra hållet som också helt skärs av.)

Sedan är jag för övrigt inte helt förtjust i hur linoljemålade ytor reagerar när det kommer vatten på dem. I alla fall våra linoljefärgsmålade golv tycker jag reagerar konstigt. Det har gjort mig mer skeptisk till att ha linoljefärg i köket, både vad gäller golv och väggar.
 
äggoljetempera då?

När den härdat färdig får du en mycket motståndskraftig yta som passar i ett kök. Inga giftiga ångor. Har inte gjort det själv, men många som har använt sådan färg är lyriska.

Förstår dina argument för plastfärgen, samtidigt känns det lite som hädelse med plastfärg i gammalt hus ihop med gamla material......

PS. Kolla också Allbäcks väggfärg LINUS. Inga farliga lösningsmedel.
http://www.linoljeprodukter.se/sv/produkter.php
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
äggoljetempera då?

När den härdat färdig får du en mycket motståndskraftig yta som passar i ett kök. Inga giftiga ångor. Har inte gjort det själv, men många som har använt sådan färg är lyriska.

Förstår dina argument för plastfärgen, samtidigt känns det lite som hädelse med plastfärg i gammalt hus ihop med gamla material......

PS. Kolla också Allbäcks väggfärg LINUS. Inga farliga lösningsmedel.
[länk]
Äggoljetempera är trevlig, och jag har målat med både hemgjord och "köpe".
Den hemblandade är i hälsomässigt väl att likställa med linoljefärg - linoljan är inte helt trevlig att andas in under målningen och torktiden.

Linusfärgen är också trevlig, jag har bra erfarenhet av den.

Men som sagt var, vi har kommit fram till att utifrån givna förutsättningar - ettåring, den färg som idag finns som underlag, den arbetstid som står till buds och det resultat vi önskar - så _kommer_ vi att använda "vanlig" modern färg den här gången.
 
Plastfärger innehåller säkert en del konstiga grejjer som inte är helt optimala ur hälsosynpunkt har jag för mig.. Däremot kan jag inte förstå varför linolja skulle vara skadligt?? Man kan faktiskt till och med äta linolja..
Zeta har en med högt innehåll av omega 3! Det finns ingen omega 3 i plast vad jag vet ;) däremot en hel massa annan skit, tex mjukgörare, som bla skadar vattenlevande organismer ovs

Det enda som inte är så nyttigt i linoljefärg är väl i såfall den eventuella inblandningen av balsamterpentin. Men det finns å andra sidan igen terpentin i tempera färgerna. Och man kan ju låta bli att späda vanlig linoljefärg med terpentin..

Det blir säkert bra med plastfärg men jag förstår bara inte argumenteringen...

mvh Njitnjau
 
Kvanne skrev:
Ganska stor skillnad på era svar... :)

En följdfråga: vad händer om man målar för tidigt?
jag mindes nog fel ... 1cm /månad låter mera troligt :).

Om du målar för tidigt med tätt färg så stänger du ju fukten i väggen. Börjar färgen bubbla och lössna så vet du i alla fall varför :).
Putsen kanske torkar snabbt men den behöver också koldioxid från luften för att härda så igen är det inte lämpligt att måla med tätt färg för tidigt ...
Man ska ha tålamod med ett stenhus :). Att vänta en sommar innan man målar/tapetserar ett nybyggd putsad stenhus är inget ovanligt. Hörde om en vanlig tidsschema att man bygger,putsar på våren , målar invändigt innan jul, flyttar in och målar utvändigt först nästa vår.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.