Y
Då garagetaket tar in vatten så kommer ny papp eller plåt läggas efter att man bytt ut de rötna brädorna, så klurar jag på att ha taket som uteplats men när man går runt så känns det ju inte sådär överdrivet stabilt, vilket kanske dessa spille-vink balkarna är orsak till. Håller säkert men funderade på ifall man kunde stärka eller rentav byta ut dem.

Har ett magasin som har massa stabiliseringslösningar så lite starkare/stabilare borde man ju kunna göra även detta taket.

g-balkar145.jpg

Eller är dessa starka nog, så diverse påhitt såsom lägga flera bärdor vertikalt mot masoniten mellan övre och undre bräda så det blir som små rutor - bara vore onödigt`?
 
Hej Yrrol.
Svårta att se hur dom är byggda. Är det 2"4:a med masonit emellan? Annorlunda!:rolleyes:
Skulle nog strunta i dom.
Släng in en extra tak/golv-regel emellan dessa istället. En extra 2"8 på höjden emellan varje, så blir det nog stabilt.
cc 60 är ju mer standard när det det gäller golvbjälklag.
Hadè!
Johan
 
Ser ut som om det är en trävariant på I-balk. De har ett specifikt namn men jag kommer inte på det just nu. Då det är höjden på konstruktionen som ger styrkan så är de antagligen bra mycket starkare än en 2X8"
 
Det är vanliga masonite-balkar. Fabrikstillverkade och alltså inget någon snickare har hittat på själv.
Att sätta dit stående brädor gör ingen nytta. Troligen tvärtom då spiken du fäster dina brädor med skadar flänsarna.

Orsaken till att det känns klent att gå på är att det inte är tänkt att man ska göra det. Hade varit likadant om det var byggt av vanliga träreglar. Det är ju dessutom bara råspont mellan takstolarna som nog böjer rätt bra när man trampar där på mitten.

Vill du förstärka detta så att du kan använda taket som terrass så får du antingen komplettera med extra takstolar + bärning ner till marken i väggen, eller bygga terrassen fribärande ovanpå det befintliga taket. Det sista är kanske att föredra eftersom du då inte tar några hål i taket som måste tätas.
 
Y
Inte gjort för att gå på...
Fast - det går ju att gå på det, tror ni man utamanar ödet om man har det som terass utan förstärka och bara leva med att det inte är stenhårt? :)

Fribärande lät lite avancerat, eller?
 
Ditt problem är att ett golv behöver c/c 60 som Korp-Johan skrev, är råspånten i taket i gott skick så håller det säkert att gå och sitta på men vad vet man om vad gäster och barn hittar på, på en terass? :) Om Du ändå ska göra iordning taket skulle jag lägga nya takstolar emellan befintliga med bärning ner till marken innan jag gjorde terass på taket.
 
Y
åh suck, ingen takterass, ingen källare... jedrans snålt halvgjort bygge detta visa sig vara.. men skam den som ger sig :)
 
Är det ett plant tak som klarar snnötyngden ser jag inte att ett trädäck på kanske 200 kilo ska knäcka det hela. Blötsnö väger många ton. Sålänge ni inte har en fet fest däruppe på vintern när det är blötsnö ser jag inte att det inte skulle hålla. ;)

Men för att få lite stabilitet i det hela kan man komplettera upp med extra takreglar och för säkerhets skull kanske förstärka väggen så att den kan bära upp den mertyngd som ingreppet trots allt innebär. Detta för att vara på den säkra sidan eftersom befintligt trots allt är lite vattenskadat.
 
Instämmer i v-g:s inlägg. Tänk om alla kunde förstå vad man menar, och inte vad man skriver eller säger! :)
Tappa inte sugen, det blir säkert så stabilt att ni kan ha "rulla sig i blötsnö"-fest!
Ha så kul! :)
Johan
 
Snö väger visserligen mycket men hoppar sällan omkring.

Som övriga säger: Sätt in balkar på halva avståndet så är det inga problem att få ett stabilt golv. Troligen klarar sig ytterväggen som den är men det får du kontrollera.
Kan ju vara lite lurigt att få till ett vattentätt tak som tål att gå på, skrapa med stolar etc, men det löser du nog.

Att jag nämnde fribärande konstruktion var mest för att jag har sett just sådana lösningar. Den stora fördelen där har dock varit att man har lämnat takpappen/plåten orörd, vilket ju inte är ett problem för dig eftersom den redan är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.