Vad är det för regler som gäller när bygglovet medger källare, får man schakta ut för garageportar så att man kan köra in en bil?
 
Ja, det bör vara ok. Fråga kommunen.
 
C
Jag är själv lite skeptisk till det här med garage i källaren, hur kommer man upp med bilen på vintern när det är halt? Hade en idé tidigare, om att göra en utbyggnad på huset med ny källardel med garage i och utbyggnad av kök med matsal ovanpå, men skrotade den rätt snabbt när vi kom på det här med vinterhalkan...
 
Hej

Är inte det största problemet att man skapar ett rejält innåtlut för regnvatten. Har själv suteräng med garage men infarten lutar utåt.

Säkert så att man kan dränera bort det men alla som dränerat om sina gamla kåkar vet att där man redan vid byggnation kunde förutse problem, uppstor problemen också senare
 
  • Gilla
Olle81
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Jag är själv lite skeptisk till det här med garage i källaren, hur kommer man upp med bilen på vintern när det är halt? Hade en idé tidigare, om att göra en utbyggnad på huset med ny källardel med garage i och utbyggnad av kök med matsal ovanpå, men skrotade den rätt snabbt när vi kom på det här med vinterhalkan...
Det bör gå att genomföra hyffsat bra utan för mycket lutning eftersom det är en sluttning vi tittar på och på lägre sidan behöver huset bara vara "begravt" till hälften vilket gör att det inte behöver luta för brant.
 
cheetah1 skrev:
hur kommer man upp med bilen på vintern när det är halt?
Man sandar.
 
  • Gilla
Millymoo
  • Laddar…
Har ett 50tals hus med garage i Källaren. En eller 2 gånger har jag haft problem att få upp bilen då när det har varit slaskväder och frusit på. Dessa gånger har sand hjälpt mig upp. Bor i Stockholm och kör odubbat. Vattnet har vi haft problem med någon gång när skyfall har drabbat oss med 30mm på några minuter annars har 50 tals dräneringen tagit det.
 
Bor man i Maardu län, tror jag inte det är problem med snön. Har aldrig hört att det snöat där. Betr regn tror jag det är ett minimalt problem, beroende på att det är så långt mellan regnskurarna.
Betr trådskaparens fråga, är det väl det bästa att fråga kommunen, som någon tipsade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.