Hej

Jag tittar på en tomt där det måste byggas en skaftväg ca 30m. Det kommer behöva sprängas en del, åtminstonde för rörgraven.

Vägen skall hålla för betongbilarna under bygget men sen skall det endast vara uppfart till garaget.

Jag funderar på att göra hyffsat mycket själv och undrar därför hur det går till och vilka material man använder. Jag kommer ha tillgång till en traktorgrävare.

VIlka lager behövs och vad kostar materialen (kostnaden för sprängningen tar jag separat)

Mvh Lars
 
LIte svårt att svara på rent generellt så där.

Det beror en hel del på hur underlaget ser ut och hur vattenflöden ser ut.
Mjukt och blött = större jobb. hårt och torrt = enkelt.

Det låter ju som om du har ganska nära till berg vilket är bra då berg ju onekligen är hårt och fint. Tar jag min egen uppfart som erfarenhet så har jag en grusig och hård backe så jag planar bara av och sen tippar jag 0-18 krossgrus som körbana så var det klart :)
 
Hej. Ja, det är nog till större del berg och hårdare material. Men hur mycket behöver man skala av för att påbörja alla lager. Saken är den att en rörgrav måste också fixas i vägen så det blir nog en del sprängning

/Lars
 
En väg är uppbyggd av princip 3 lager som ligger ovanpå den packade terassen.

Från terassen räknat:
1- Förstärkningslager, tjocklek varierar efter trafikklass men kan vara mellan 150-250 mm. Till detta används ofta grov samkross, typ 0-90 el liknande. Ibland kan man hoppa över förstärkningslager och i ditt fall kanske man kan det.

2- Bärlager, tjocklek 80-150mm, också av samkross, typ 0-40

3- Slitlager, 50-80mm ca, här kommer asfalten, gruset, makadamen, plattorna eller vad man nu vill ha på sin väg.

I ditt fall hade jag inte låtit betongbilarna vara det som dimensionerar vägen utan den trafik som kommer trafikera vägen efter bygget är färdigt. Du kommer kanske få laga vägen innan färdigställandet men det blir nog billigare än att dimensionera upp överbyggnaden för att klara lastbilar. Alltså, lägg inte ut slitlagret förrän efter betongbilarna har varit där!

Som sagt det är jättesvårt att ge några säkra råd om lagertjocklekar men du kanske hamnar på 150-200 mm om terassen är hård och stabil.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
En väg är uppbyggd av princip 3 lager som ligger ovanpå den packade terassen.

Från terassen räknat:
1- Förstärkningslager, tjocklek varierar efter trafikklass men kan vara mellan 150-250 mm. Till detta används ofta grov samkross, typ 0-90 el liknande. Ibland kan man hoppa över förstärkningslager och i ditt fall kanske man kan det.

2- Bärlager, tjocklek 80-150mm, också av samkross, typ 0-40

3- Slitlager, 50-80mm ca, här kommer asfalten, gruset, makadamen, plattorna eller vad man nu vill ha på sin väg.

I ditt fall hade jag inte låtit betongbilarna vara det som dimensionerar vägen utan den trafik som kommer trafikera vägen efter bygget är färdigt. Du kommer kanske få laga vägen innan färdigställandet men det blir nog billigare än att dimensionera upp överbyggnaden för att klara lastbilar. Alltså, lägg inte ut slitlagret förrän efter betongbilarna har varit där!

Som sagt det är jättesvårt att ge några säkra råd om lagertjocklekar men du kanske hamnar på 150-200 mm om terassen är hård och stabil.

/Kalle
Hej och tack för tipsen. Du har ju helt rätt. Efteråt kommer endast personbilar trafikera vägen så det är dumt o ta i för mycket. Svårt o veta hur bra det behöver vara för att en betongbil ska kunna komma dit. Husleveransen kommer ändå inte komma ända fram så¨det är nog omlastning som gäller. Lägger man någon slags markduk mellan skikten eller liknande?

Rörgrav för el, VA o tele, hur gör man en sådan. Är det bara en ränna med tomrör för el o tele, och rör för avloppet. Du har inte någon bra länk för hur man lägger avloppet med fall och saker att tänka på?

Mvh Lars
 
Jag har tyvärr inte någon Mark AMA här hemma så detaljer kring ledningsgravars utformning står jag nog över. Men det är ju i stort sett en ledningsbädd i botten, av sand eller samkross ofta. Kringfyllning kring rören också ofta av föregående material. Ovanpå detta läggs resterande fyllning som inkluderar vägkroppen. Sedan är det ett minimått för djupet marknivå till hjässan på ledningen som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Tomrör för el o tele läggs ju i samma ledningsgrav som VA:t. Fallet på VA ledningen hör intimt ihop med diametern på röret och hur stort flöde den ska klara. Men det är inga stora lutningar som behövs för att få vatten att rinna, det kan röra sig om en promille kanske.

Hittade en länk om ledningsgravar här

/Kalle
 
har för mig att man brukar köra med 5-10 promille på avlopp men det är inte 100% säkert.

Var lite otydlig ovan också. Jag har alltså kombinerat bär och slitlagret när jag la 0-18. Förstärkningen var beroende på markförhållandet totalt onödigt
 
1cm fall per meter brukar man oftast lägga avlopps på. Tänk på att inte lägga el och tele/bredband för nära varandra för störningsriskens skull.
 
Av någon anledning tänkte jag på dagvatten och inte avlopp när jag skrev 1 promille. Avlopp har kraftigare fall som sagts ovan.

/Kalle
 
Hemmakatten
kono, du pratar om VA som skall dras i en rörgrav under vägen. Med VA antar jag att du menar både Vatten och Avlopp. Vatten måste definitivt ligga på tjälfritt djup.I stockholmstrakten är det minst 1,5 meter (kan vara mer beroende på var du bor). Lägger man en rörgrav med vattenledningar på ett ställe där man går eller kör eller skottar bort snön tränger tjälen ner lättare. Det bästa är att ha vattenledningarna vid sidan av vägen på mark som inte rörs. Att spränga så djupt blir dyrt. Alternativet är att isolera vattenledningen och/eller ha en värmekabel i den.
 
Hej.

Det stämmer, det är både vatten och avlopp, samt rör/kabel för el, tele. Mellan tummen o pekfingret vad kostar isolering för vatten och värmekabel till den? Jag sitter och försöker uppskatta materialkostnaden per löpmeter för allt, frågan är nu kring dimensionerna. Vilken dimension kör man på:? avloppsrören:110mm, elrören 110mm, vatten PEM 32mm, vad har man för rör för tele?


Ok, 1 % ungefär för avloppet.... det innebär 75 cm på 75m. Makes sense. På vilken nivå brukar kommunen lägga anslutningen till avloppet ute vid vägen?

/Kono
 
Till elkabeln finns det gulslang som ser ut som dräneringsslang, den håller 50 mm.
el/tele kan du använda lika slang eller en med annan färg.
Vad avloppet ligger på för djup är lite olika. kan ligga mellan 1,5 -3 meter , beror på om du går in i början eller slutet på röret.
 
Markisolering är bättre än elvärme enligt mig. Dels blir det inga driftskonstander med isolering och man slipper risken för en pajad kabel
 
O
Enligt elsäkerhetsreglerna så på tomtmark så får man lägga el och tele i samma kabel i en sträcka av max 1000m. VA ledningar får inte ligga närmare än 1,5 meter.
Så vad som gäller väg i det här fallet vet jag inte... men kanske är samma...
Å andra sidan är det inte så mycket extra jobb å pengar att dra ett rör till för telen... Det lär inte vara på den kostnaden jobbet stupar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.