Just nu har vi en Stiga-gräsklippare som jag ondgjort mig över i en tråd här på forumet. Håller på och kollar en ersättare. Jag har varit HELT övertygad att Klippo är det rätta alternativet. Jag är ute efter en maskin med uppsamlare då vi uteslutande samlar upp gräsklippet. En bekant till oss nämnde att Klippo inte är speciellt bra när det gäller uppsamlarmaskiner. Han förordade Viking som ett bättre alternativ. Är det någon här som någon uppfattning om Viking?
Klippon i fråga jag kollat är en Brilliant S: http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27917&pid=65340
Motsvarande (?) Viking är MB 448 T: http://www.stihl.se/katalog/produkt/INT278/MB+448+T.html
Några åsikter om styrkor/svagheter hos maskinerna? Är Klippo svaga på uppsamlarmaskiner?
 
Kolla så att ingen av maskinerna har en förgasare av plast...

Klippo är evighetsmaskiner om de har en riktig förgasare... Uppsamlare vet jag ingenting om.

Vi har en Klippo multiklippare och samlar därför aldrig upp någonting... Det finfördelade klippet göder gräsmattan.

Vår gräsklippare är f.ö. cirka 30 år ung :D
 
Just den Klippon är en bastard i Klippofamiljen med helt annat drivningssystem (bakhjul) än resten av maskinerna, och håller inte riktigt samma Klippokvalitet. Den samlar faktiskt inte upp något vidare och är riktigt besvärlig att tömma uppsamlaren på.

Vill du ha en ok uppsamlare från Klippo så är det Cobra som gäller, men min åsikt är att Klippo ska hålla sig till mulchermaskiner.

Satsa på en Viking 448 du, eller kanske en Honda Izy 46 S.

Har du råd så gå gärna upp till Viking i 5- eller 6-serien, bättre uppsamlingsförmåga än på de två hittar du inte, de fullkomligen dammsuger gräsmattan och packar gräset riktigt bra så du behöver inte tömma så ofta. 448 är nästan i samma klass med uppsamlingen, men är lite jobbigare att ställa in klipphöjd och så på och för övrigt ite lika snygg som 5- o 6-serien :)

Viking har förresten en prova på-kampanj på gräsklippare. Köp en och är du inte nöjd får du lämna tillbaka inom 10 dagar och behöver bara fylla i ett formulär om varför du inte är nöjd, så det kostar helt enkelt inget att prova Viking innan du bestämmer dig. En rolig grej är att de körde samma kampanj 2007 och fick tillbaka 1 (en) klippare på hela säsongen och det var en kund som bytte upp sig till 6-serien.
 
Redigerat:
Tack för infon Nonkan! Låter onekligen intressant med Viking.
Om man ställer Viking MB 545 T: http://www.stihl.se/katalog/produkt/63400113410/MB+545+T.html
mot en Klippo Cobra S: http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=135265&pid=93599, vilken är då det bästa valet när det gäller uppsamlare? Priset ligger på 8150:- mot 5990:-. Får man vad man betalar för? Eller är det så att en Klippo "ska" kosta mer?
En annan viktig faktor när det gäller valet är ju självklart kvaliteten, hur står sig Vikings polymerkåpa mot Klippos aluminiumkåpa? Klippo profileras ju som "Evighetsmaskinen", kan Viking matcha den i kvalitet?
 
Redigerat:
Lite orättvis jämförelse, då Cobra ska jämföras med 6-serien (aluminium).

Polymerchassit håller, det är väldigt elastiskt så det är ingen risk för att stenskott kan spräcka kåpan som på aluminiumchassit. Det är inte heller känsligt för UV-ljus som ABS-plasten i billigare märken kan vara.

Sen är Viking överlägsen på uppsamlingen, där Cobra inte är jättebra. Cobra är ju en kombimaskin och sådana brukar aldrig vara bäst på något, utan blir en kompromiss. Jag tycker även Cobra är svår att hantera i.o.m att dem är så tung.

Viking är ju Stihls grönytemärke, och Stihl kompromissar aldrig med kvalitet. Det är ett väldigt tacksamt märke att jobba med för det är inget smäck någonstans och väldigt smarta lösninger, bl.a. sätet man tömmer uppsamlaren på.

Men som sagt innan, använd prövoperioden, det kostar ju inget :)
 
Spiderman skrev:
Vi har en Klippo multiklippare och samlar därför aldrig upp någonting... Det finfördelade klippet göder gräsmattan.
hej!

Kolla gärna på www.olleberg.se, de "seriösa" kör alltid med uppsamlare. Det stämmer att gräsklippet göder men det finns risk att det blir för mycket klipp och kväver mera bara. Köpt gödsel har du bättre kontroll över och de är effektivare. Allra helst skall man ju köra med cylinderklippare.
 
Jo, Olle Berg är onekligen en "gräsguru"... Han har säkert rätt!


Kanhända kommer vår nästa gräsklippare att vara en sådan där kombinerad... Då man kan välja antingen uppsamling eller multiklipp...


Vi fortsätter multiklippa så länge vår Klippo "lever"... den har som sagt cirka 30 år på kåpan :) Men den är onekligen "still going strong" :D
 
Som vanligt tycker jag oxå du skall titta på Toro, deras drivning är överlägsen.
 
Har kört andra Viking prylar, toppklass !
 
För mig finns det bara ett alternativ - KLIPPO :)

Jag har en väninna som har reparerat Klippo'n i hela sitt liv.... Skulle det hända något med min maskin så kan hon laga den med förbundna ögon :)

Hon har alltid sagt: "-Ska du köpa en gräsklippare - oavsett märke - köp ALDRIG en maskin med plastförgasare... DE har inte ett evigt liv..."


Det är även hon som kostnadsfritt har förärat mig min Klippo... som är cirka 30 år gammal och still going strong :) Vi har målat om den så den är SÅ vacker :)


Ska man köpa en ny gräsklippare anser jag att man ska göra detta på hösten... Jag ÄLSKAR Off-season-priser.
 
Vänta nu !
Om man har lagat den så många gånger så man kan göra det med förundna ögon så är det väl inte ett kvalitets tecken ! ... låter mera som min Partner jag lagade varje gång jag skulle köra den ...

Själv köpte jag åkgräsklippare i Februari, sparade 15000:-
 
:) Vilket resonemang! :rolleyes:

Jag tror inte att NÅGOT motorredskap går i evigheter utan service... Då är även alla bilar SKRÄP för de måste lagas då och då... :D

Skillnaden DÅ och NU är att förr lagade folk sina gräsklippare. FÖRR gick även gräsklippare att laga...

Numera slänger folk sina gräsklippare på tippen och köper en ny... Numera tycker folk att det viktigaste är att deras gräsklippare ser häftiga ut... Ungefär likadant som att många behöver bräscha på grannen med en flådig bil...

Jag såg en granne häromdagen... Han har cirka 700 kvm tomt... Gräsmattan är kanhända 500 kvm... DEN klippte han med en ÅKgräsklippare... En pojkdröm som gick i uppfyllelse eller vad? :confused:
 
Han kanske vill träna på vändningar ... eller hm, det var svårt det där ...
Kanske ett lantställe med flera tusen kvadratmeter ?
 
KLIPPO! Den bara går och går..... Undvik Stiga, de har ekonomiska problem och går sannolikt i konken snart. Toro är en proffsmaskin för golfbanor och kostar därefter. Svårt att få service dessutom. Har tittat på Viking och den verkar vara av "Stiga-kvalitet", d v s håller kanske några år och sen är man på jagkt efter en ny maskin igen.
 
Toron är inte alls dyrare än klippon, och har man bara en lokal säljare/serviceverkstad så fattar jag inte alls vad szture pratar om..
Min lokala verkstad har för övrigt kastat ut stiga till förmån för Toron, trots att han får betydligt mindre att göra.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.