Hej,

Vi upplever att vi skulle behöva förbättra självdraget i vårt 60-talshus som vi köpte för 1 år sedan.

Vad jag har förstått så byggde självdragsprincipen i många hus på att man hade en oljebaserad uppvärmning som värmde upp en skorstensstock som i sin tur kapade undertryck och en luftrörelse.

I och med att förre ägaren ersatte oljepannan med elpanna så försämrade man förutsättningarna för ett gott självdrag i huset.

Frågan är hur vi kan förbättra ventilationen utan att installera ett helt nytt mekaniskt ventilationssystem.

Tilluft tas idag från 3 stycken spjäll i souterängplant (+otäta fönster och dörrar).

Vi har idag mekanisk frånluftsventilation endast i köket (köksfläkten).

Är ett alternativ att sätta in ytterligare "hjälpfläktar" (typ PAX-fläkt) i badrummen och i så fall skall dessa vara fuktstyrda eller vara igång hela tiden?

Skall man öka tilluftflödet med extra spring-ventiler i fönstren (eller är det effektivare med större väggventiler i t.ex. gavlarna)?

Andra infallsvinklar/idéer?

Mvh

Anders
 
För att få en bra ventilation i huset så bör du ta upp hål i väggarna i minst dessa rum för tilluft:

- Alla sovrum
- Vardagsrum
- Kontor o.d.

Och för frånluft (med någon fläkt eller dylikt)

- våtrum (badrum, wc, tvätt)
- klädkammare
- kök

Tumregel är att du sätter tilluftsventilerna så långt ifrån frånluftsfläktarna som möjligt.

mer info finns ex på http://www.fresh.se/
 
Det här kommer säkert signaturen BAS att påpeka också: Om du installerar paxfläktar i badrum och ansluter dessa till skorstenen, så se till att ta bort kallrasskyddet på fläkten. Det behövs inte om du ansluter till skorsten du får aldrig kallras i skorstenen. Däremot sabbar de där kallrasskydden den naturliga ventilation som man skulle ha haft även när fläkten står still.

Se också till att alla ventiler i skorstenen är öppna. Om fönstren är nya eller bättre tätade än traditionellt så bör du som sagt installera fler tilluftsventiler. Jag vill minnas att Pax och Fresh själva rekommenderar runda 90-ventiler framför springventiler. Det minskar visst risken för drag.

Annars finns det ju ett säkert sätt att få fart på ventilationen/draget i ett hus med självdragsventilation: Elda! ;)
 
Mitt tips när det gäller pax-fläktar i badrum är att byta strömbrytaren till belysningen i badrummet mot en med ytterligare en knapp (om du redan har en med två knappar så får du leta efter en treknappars, de finns men är svåra att finna), och låta fläkten vara kopplad över en separat knapp.

Jag tycker det känns bara dumt att ventilera ut genom badrummet.

Dels vill iaf jag ha högre värme i badrummet än resten av huset, det är trots allt där man befinner sig längre stunder naken (det är lite svårt att duscha med en extra tröja mot kylan på sig).

Dels under de delar av året då man inte har fönstren på vid gavel mest hela tiden så brukar ändå luften i huset bli torr av värmen (även med den finaste golvvärme så blir luften torr, men självklart inte så katastrofalt som med direktverkande elvärme från 70-talet), och då är fukten från en dusch nog mest bara nyttig för inomhusklimatet om den får blanda sig med resten av husluften.

Om man nu väljer en paxfläkt i badrummet så kan man med mitt strömbrytarförslag slå på den *efter* att man duschat färdigt. Om badrummet inte tål fuktigheten den stund man står i duschen så är det något allvarligt fel som ändå behöver åtgärdas i vilket fall som helst.

Ett hus ska ju vara trevligt att bo i, och för mig är luftfuktighet och temperatur minst lika viktiga faktorer som "friskheten" (d.v.s. omsättningen) på luften.
 
Hmmm.. Varför skulle det bli kallare i badrummet bara för att du ventilerar ut luften där...
Du får ju värmen från övriga huset att röra sig TILL badrummet, och har därför som varmast där... Den kalla uteluften kommer in i andra delar av huset och värms upp där på sin väg mot kök och badrum...
Sen det absolut viktigaste (tycker jag) är att de dofter som i bland förekommer i ett badrumm :-[ efter en helkväll med god mat och dryck, inte letar sig ut i resten av huset... Samma gäller ju för kökets alla matdofter, som kanske kan vara trevliga ibland, men att ligga och sova i det... Nej tack... 8)

Så, Yxis, det var nog inte så igenomtänkt.... ;) Självklart ska man eftersöka en luftrörelse som går från sovrum, och nadra rum som man vistas ofta i till kök och badrum... ;D

Då har du också garanterat frisk och sjön luft där du sover... ;D
 
Det finns dessutom fläktar som endast startar när luftfuktigheten blir för hög. ;)
 
Om man sätter fläktar i badrummen så är det viktigt att se till att luften inte hamnar på något oönskat ställe efter fläkten, t.ex. rakt ut på kallvinden eller i något rör som går oisolerat på kallvinden. Då lär man få problem med fukt som fälls ut och ställer till problem.

Vi har problemet med ett oisolerat ventilationsrör från badrummet till skorstenen vilket gör att draget naturligtvis är uselt samt att det inte går att sätta in en pax-fläkt utan att göra något åt röret.

Är det någon som vet om det finns några fläktar att sätta i skorstenspipan istället? För att på så vis få lite "drag" i ventilationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.