Hej,

vi har en suterrängvilla som är byggd -62 och funderar på att lägga in golvvärme i suterrängplan.

Jag har läst flera trådar angående isolering och golvvärme men förstår inte riktigt hur vi borde göra.

Funkar följande konstruktion:
- Platta, cellplast 10-15 cm, golvvärmerör + 5 cm betong, klinkers

Eller måste vi börja bila ut. Vi undviker väldigt gärna detta men vi vill inte bygga in några onödiga fel.

Tack

Petter
 
Jag har lagt vattenburen golvvärme i 3 källarrum, 2 rum har frigolitskivor med spår för slangen som isolering och aluminiumplattor för att sprida värmen till golvet. Frigoliten är iofs inte 10 cm men den är framtagen för just golvvärmen så den borde ju vara ok.
I badrummet bilade jag ur gamla golvet och göt först ett lager EPS bruk (kan vara ESP? också :) som isolerar sen flytspackel med värmeslangen på och sist flytspackla in värmeslangen.
Det är överlägset bättre värme i rummet med EPS som isolering så jag skulle alla ggr göra så igen även om själva bilandet var tungt och dammigt.
Golvvärmerören ska flytspacklas inte gjutas betong runt har jag fått lära mej. Vet inte hur flytspackel/klinkers funkar ovan på frigolit/cellplast, det får nån annan svara på, "min" rörmokare har aldrig sagt annat än EPS eller direkt på betongen (övervåning, då spelar inte värmespillet neråt nån roll för det värmer källaren då) och flytspackel när vi valt klinkers. Frigolitskivorna använde vi där vi la laminatgolv.
 
Tack för ditt svar.
Vet du varför det ska flytspacklas och inte gjutas med betong?

Jag vill inte bila....

Petter
 
Nog gjuter man in golvvärme i betong alltid, men kanske inte i EPS-Betong, då hamnar rören i "isoleringen". EPS betong ska väl dock alltid ha ett lager av t.ex. flytspackel ovanpå och då måste rören ligga i det lagret.
 
petterlorentzon skrev:
Tack för ditt svar.
Vet du varför det ska flytspacklas och inte gjutas med betong?

Jag vill inte bila....

Petter
Nä ingen aning, kanske för att flytspackel är enklare att få att fylla ut runt rören och så blir det plant och slätt "av sej självt" :D
fast jag hade glömt att jag faktiskt la golvvärmen i ett garage jag byggde i betongplattan direkt :confused: najade slangen i armeringsmattan så det kan man också göra förstås.
Först EPS, sen flytspackel (tunt) sen värmeslang och mera flytspackel var väl vad jag skrev i första inlägget hoppas jag?

Varför vill Du inte bila? Jo jag vet ju att det väsnas, dammar och ställer till men med en rekordelig maskin är det inte så farligt, jag hyrde en sån och då var det lättare än jag trodde.
 
Mest för att inte behöva dra igång ytterligare ett monsterprojekt. Jag antar att det har mest med bortforslingen och tiden att göra.

P
 
petterlorentzon skrev:
Mest för att inte behöva dra igång ytterligare ett monsterprojekt. Jag antar att det har mest med bortforslingen och tiden att göra.

P
Ha, ha ja monsterprojekt känner jag till :p
Eftersom Du är i suterängvåningen så måste Du isolera under, trots att man fick lära sej i skolan att värme stiger tycks golvvärme sjunka :confused: att jag har bilat beror mycket på att takhöjden redan var låg och jag skulle dra in V/A också, så om det inte spelar nån roll för takhöjden borde Du kunna isolera först med nåt lämpligt (frigolit av nåt slag?) sen gjuta eller flytspackla in värmerören ovanpå det. Det befintliga golvet borde vara plant så det underlättar ju processen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.