Är det ngn som har ett bra förslag på en frihängd fläkt (extern motor) som ska sitta ovan en köksö. Köket kommer att vara u-format med öppning mot v-rum och matsalsdel och i öppning kommer köksön vara placerad. Måtten på köket är 4x6m och köksön kommer att vara 1.2x2.2m med en 1m gasspis i mitten. Detta ger ett utrymme på 120cm vilket ska räcka för att det inte ska kännas trångt. Taköjd är 2.6m och stilen blir vita ramluckor med liggande råspont de öppna ytorna. Bänkskivor blir i ek.

kok.jpg

Det viktigaste för oss är att hitta en fläkt med bästa möjliga kapacitet och som passar in i köket. Då jag själv är strax under 2m vill jag gärna ha fläkten så högt som möjligt vilket kanske inte underlättar funktionen.

Ngn som har förslag på typ av fläkt och märke?
 
Tack Ringis, den kan kännas lite för modern för köket. Jag ska höra mig för hos de större tillverkarna vad de rekommenderar. Det jag är mest rädd för är en fläkt som inte håller måttet gällande matos. Helst skulle jag vilja ha en fläkt som sitter högt upp som i ett resturangkök. Då skymmer den inte köket heller så mkt och man får en bättre kontakt med v-rum och matsal.
Vet inte riktigt om det är ngt spec. krav på en fläkt som ska till en gas spis.
 
Misstänkte att den blir för modern.
Vad som gäller för gasspis verkar vara svårt att ta reda på, jag provade att söka här på forumet "Fläkt till gasspis" och åsikter om t.ex avståndet varierar.

Vad gäller kapaciteten för fläkten måste du också vara vaksam på husets övriga ventilation / konstruktion. Det kan ju få förödande konsekvenser om du t.ex har för mycket kapacitet på fläkten och för lite tilluft in i huset. Likaså om du har mekanisk till och frånluft (FTX system), med för mycket kap. på fläkten blir det lätt obalans i systemen.

Mycket att tänka på med andra ord, kruxet är ju att man får 5 olika svar om man frågar 5 st som alltid när det gäller ombyggnationer, husbygge m.m
 
Hej Obelix.

Eftersom jag, precis som du, är "över medellängd" hittade vi en fläkt, med extern motor för extra sug, som kan hissas upp när man inte använder den.

http://www.miele.se/se/hushall/Produkter/1190_6167.htm

Lagar du mat som ryker jättemycket så får du hissa ner den ända ner, men annars kan den hänga längre upp och gå på lite högre effekt.

Kostade dessvärre så mycket att jag har förträngt prislappen, men nu när räkningen är bortglömd så är den värd det. Finns även i 120cm

/ Fredrik
 
Ursäkta sent svar.. det blev en sväng in till BB ngr dagar.. men nu åter till husplanerna :)

Det där var en intressant tanke med olika höjdlägen. Detta ska jag kolla djupare på. Som du nämnde så är ju priset ganska intressant ... 30 lax på tretti.se men ska kika mer på det. Det kanske finns mer märken som har denna funktion.

Ska även försöka få tag i de större företagen och se vad de har att säga samt höra med den entreprenad som kommer att installera ventilationen.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.