beriksson skrev:
Surt det där med att energi bolaget vill ha mer pengar när anläggningen klarar 25A redan (kabeln borde ju också klara det).

Vad gäller själva installationen skulle jag uppskatta om ni ville tycka till lite. Får se vad elektriker drar till med men det är gött att ha lite på benen innan han/hon drar till med "det blir mycket dyrare men tyvärr måste vi dra kablarna så här".


Kritisera på bara:
Det är som sagt 1-fas in i lägenheten med huvudsäkring 20A.

Det går idag 2st 1.5mm (nolla, fas) från centralen till badrumslampan ovanför badrumsspegeln. I samma rör kan man från centralen nog lägga 3st 2.5mm som man avsäkrar med 16A gängsäkring. Från badrumslampan blir det väl 3G2.5 EKK alt. EKRK ner till arbetsbrytare (1,6m ovanför golv) därifrån sedan 2st gummikablar till varsin maskin.

Vad gäller 16A avsäkring för maskinerna är detta något jag sett i andra lägenheter, sen om det är rätt eller fel vet jag inte. Såg proffsigt ut iaf.
Fabrikanten vill vet ja att man istället drar fram två sep. matningar båda avsäkrade med 10A. Visst, skulle elektrikern kunna göra detta och sedan använda EKK 4G1.5 istället. Som sagt, om båda är ok och det handlar mer om en kostnadsfråga skulle jag föredra det första.
Mvh
4G1.5 går inte då det handlar om 2 grupper på en och samma fas, nollan blir överbelastad om maskinerna går samtidigt, då den sammanlagda strömmen från båda grupperna 10+10A kommer gå tillbaka till nollan...
3fas funkar annorlunda, då kan det aldrig gå mer ström i nollan än det gör i någon av faserna, och har du lika mycket belastn. på alla faser så händer inget om man kopplar bort nollan, då den inte leder nån ström.
så vill du ha 2st 10A grupper blir det 6 trådar, jag skulle föredra ditt första alternativ med en gemensam 16A grupp.
men 3st 2.5 trådar får du inte in tillsammans med matningen till badrumslampan, och dessutom bör man inte ha 2 grupper i samma rör.
 
Sätt dom på en egen 10A säkring och montera en omkopplare så att du bara kan köra en åt gången.

Det fungerar kanon, om du inte lagar julmat samtidigt
 
Slugge skrev:
Eftersom det är 1-fas du har tror jag inte du behöver betala vanliga avgiften för 25 A utan kanske bara för 20, lite osäker.
Det brukar vara att ett 20 A 1-fas abonnemang motsvarar ett 16 A 3-fas men kolla med ägaren av nätet, detta kan kanske skilja lokalt.
Har du inte jordade uttag i din lägenhet eller?
Nix inga jordade uttag, men jord finns med in i köket har jag sett, till spisen om jag inte minns fel. Kanske bara gjorde köket förr. Ska kolla med nät ägaren tack för tipset.
 
electrocuted skrev:
4G1.5 går inte då det handlar om 2 grupper på en och samma fas, nollan blir överbelastad om maskinerna går samtidigt, då den sammanlagda strömmen från båda grupperna 10+10A kommer gå tillbaka till nollan...
3fas funkar annorlunda, då kan det aldrig gå mer ström i nollan än det gör i någon av faserna, och har du lika mycket belastn. på alla faser så händer inget om man kopplar bort nollan, då den inte leder nån ström.
så vill du ha 2st 10A grupper blir det 6 trådar, jag skulle föredra ditt första alternativ med en gemensam 16A grupp.
men 3st 2.5 trådar får du inte in tillsammans med matningen till badrumslampan, och dessutom bör man inte ha 2 grupper i samma rör.
Tack för upplysningen, 1.5mm ska nog undvikas i det exemplet alltså. Men är du säker på att 3st 2.5mm inte får plats tillsammans med 2st 1.5mm? Någon som provat?

Det där med 2 grupper i samma rör... Är din tanke att om man bryter spänning till badrummet så ska det vara helt spänningslöst, fast det är det inte om en annan grupp finns med i ekvationen?

Är det däremot utanpåliggande syns det inte mer tydligt att man har olika grupper i samma rum väl. Förslaget blir kanske då att istället dra utanpåliggande 3G2.5 EKLK direkt från centralen in till badrummet, inte lika snyggt men men. Blir det hål i badrumsväggen blir det la fuktskada också.

Om elektriker säger att man måste dela upp TM & TT på varsin säkring så får man ett annat problem. Har bara en säkringsgrupp ledig. Men, för att frigöra 2st 10'or tror ni att man kan flytta över badrumsbelysningen (som inte drar något nämnvärt) till en annan mindre kritisk grupp?

Kanske blir ny central och hela altet :confused:
Känner mig mer påläst nu iaf, man tackar
 
Tvätten måst ju ändå bli klar i tvättmaskinen innan den ska torkas. :D

Morsan har sedan 80-talet haft ett vägguttag till både tvättmaskin och torktumlare, ingen risk att hon startar båda samtidigt.
 
Mellanbarn skrev:
Tvätten måst ju ändå bli klar i tvättmaskinen innan den ska torkas. :D

Morsan har sedan 80-talet haft ett vägguttag till både tvättmaskin och torktumlare, ingen risk att hon startar båda samtidigt.
Jo får bli att de körs separat och det är inte hela världen. Men vi ska ha fler uttag, det måste slita lite på din mors vägguttag med så många in/ut dragningar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.