Mitt förstajack bryter inte efterkommande när jag lyfter på luren i det. Jag har seriekopplat hemma. Dvs in nere och ut/vidare där uppe. I första jacker sitter ADSL filtret, sen har jag en teleplugg från mitt Powermax+ larm och sen ytterst en plugg från en telefon. Allt fungerar, MEN om jag pratar i en annan telefon, kan vara den som sitter ytterst eller senare i slingan och larmet vill ut så kommer det inte ut. Det bryter inte utan det blir bara medhörning. Inget larm kommer till larmcentralen. Har kikat i förstajacket som sitter i väggen och det är ju två skruvar längst ned (inkommande) sen är det ju fyra däruppe, två på varje sida som är byglade. Har testat att ta bort bygligen men det hjälper inte. Hur ska jag få larmet att bryta allt efterkommande när det ska ut på nätet?
Har lite olika telepluggar hemma och när jag sätter i vissa så dör alla telefoner efter förstajacket som dock fungerar.
 
Vad händer om du tar bort ADSL filtret, eller byt plats på det och larmets plugg. Det kan vara så att filtret inte bryter korrekt.
 
Jag har provat med att ta bort ADSL filtret och det hjälper inte. Problemet kvarstår.
 
De har kanske kopplat larmet i fel jack?
Ta foto annars..
 
Nä, det är kopplat i rätt jack. Vi kan iofs bortse helt från larmet just nu och endast söka lösningen på varför inte första jacket bryter efterföljande. Jag ska test att ta tråden från gatan som kommer in i huset och koppla loss den och sedan ta två nya uttag och göra en seriekoppling för att se om det fungerar. Om det fungerar är det ju fel någonstans bland mina jack.
 
Pluggen till telefonen är det som är fel. Den paralellkopplar signalen. Byt ut pluggen till din telefon så kommer det fungera. Du behöver en plugg som har 4:a ledare samt en sladd med 4:a ledare.

//Anders
 
Hur ska stiften vara kopplade i den pluggen då?
 
OM det är så att du provar detta med en vanlig telefon så funkar det troligen inte. Moderna telefoner bryter (oftast) inte bort efterkommande jack, de bara parallellkopplar in och utgående stift.

Däremot så bör ju ditt larm ha bortkopplingsfunktion (antar jag). Jag uppfattade frågan som att LARMET inte bröt bort efterkommande jack?
 
Upptäckte att larmet inte bröt för utgående när jag testade mot larmcentralen samtidigt som jag pratade med dom. Efter det har jag bara kollat med telefoner. Har dammsugit internet på information om detta och har faktiskt börjat fundera i dom banorna att det är så att telefonerna inte har brytförmågan. Jag håller på att installera en BGSM-I uppringare och det var då jag upptäckte att larmet inte bröt men jag kan ha kopplat fel.
Det kommer ju fyra "trådar" ut från larmet och jag hade endast två inkopplade i BGSM-I.
Har en tråd tidigare om inkopplingen av denna. Här är inkopplingsmanual:

http://fenixsecurity.se/webshop/download/bgsm-i uppringare.pdf
 
Inkopplingen enligt schemat du länkat till är ju uppenbar och ska inte kunna misstolkas.

I huvudjacket sitter din inkommande ledare i de två undre skruvarna och utgående, oftast byglad mellan de två övre paren i jacket.
- Det ena paret skickar signalen vidare om "luren ligger på".
- Det andra paret bryter efterkommande jack om du sätter i en plugg i. Det är det breda plaststiftet i mitten av pluggen som bryter isär kontakterna.

För att sammanfatta: de två undre ledarna i jacket ska kopplas till 2 och 3 i BGMS-I och de två övre paren i jacket ska kopplas till 4 och 5 o BGSM-I.
Om jacket inte bryter med den inkopplingen finns några möjliga orsaker:
1) Jacket har en bygling mellan undre paret och de övre paren
2) motsvarande bygling i pluggen
3) BGSM-I bryter inte signalen då den ringer up.
 
Det kommer ju fyra trådar från larmet också. Var ska dom kopplas in då?
Original så kommer det en sån där plastbit som man knäpper in i mellanproppen som ansluts till telefonjacket men den kabeln får man ju klippa av nu när det ska kopplas till BGSM-I och då får jag ju fyra tåtar i näven.........
 
Du menar allså att du vill koppla in larmet direkt i jacket?
Om så är fallet ska du:
1) lossa de ledarna som sitter fastskruvade på de nedre skruvarna i jacket.

2) vid behov skarva dem så att de kopplas in direkt på plint nr 2 och 3 i BGMS-I

3) koppla sedan in 2 nya ledare mellan de nu tomma skruvarna i jacket och plint nr. 4 och 5 i BGSM-I.

4) kontrollera att du följer polariteten. Den ledaren som ursprungligen satt på vänster sida i jacket ska efter omkoppling fortfarande komma tillbaka på vänster sida efter att ha passerart igenom BGMS-I.
 
Öhh.. Nu ska vi se. Direkt i jacket? Börjar få lite svårt att hänga med här. Ge inte upp på mig bara! Jag vill att BGSM-I ska övervaka den vanliga linan och om den fallerar på något sätt när larmet vill ut ska den gå över på GSM nätet. Det är så jag vill använda den. Och då måste den bryta eller gå över till GSM nätet när den ska larma.
 
Precis. I båda inläggen så beskriver jag en sådan inkoppling.
- I det förstas inlägget med en telefonplugg i första jacket.
- I det andra med en ledning fast inkopplad mellan första jacket och BGSM-I.

Det andra alternativet är att föredra eftersom det inte finns risk för bortkoppling av nummersändaren genom att någon drar ur telefonpluggen ur jacket!
 
Ska läsa noga och prova, men det får bli lite senare idag men jag återkommer med en rapport :)! Tack för hjälpen så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.