Har precis fått hem min Makita MLS100 som jag beställde från England.

Detta är första gången jag provar en maskin med elektrisk motorbroms, hur snabbt ska klingan stanna?

Skruvdragarna jag har varvar ju max 1500 rpm och stannar ju som jag upplever det direkt.
Den här kap/gersågen behöver bedömt 3-4 sekunder innan klingan står still. Är det normalt?

Sågen har fått sig en smäll under transporten så därför är jag lite orolig även om jag hoppas och tror att detta är normalt. Jag hade dock tippat på att klingan skulle stanna på säg max 2 sekunder.

Hur snabbt stannar era klingor?
 
Var bara tvungen att gå ut och kolla min GSM 8S. 6-7s stannar den på. När är jag kollade på dado blades till bordssågen tycks jag minnas att jag läste att kravet i europa/EU var 10 s. Om det gäller kap/ger vet jag inte.


Nu inser jag att du kanske bara var intresserad av Makitan med motorbroms.
 
Redigerat:
Jag tänkte mest rent generellt.

Om en GCM 8S stannar på 6-7 sek så är ju inte min kass i alla fall :)
 
Min gamla Makita LS1013 stannar väl på typ 4-5 sekunder.
 
Har inte ens funderat på det, rätt onödigt för att man leker inte för mycket innan klingan står stilla. Min PsS174 har motorbroms och ligger väl kring de tiderna en del nämnt medans min radialsåg snurrar på typ en 30 sekunder om jag inte trycker på bromsen.

En smäll i transporten kan knappast påverka elektroniken i motorbromsen, kallödningar undantaget men de är ett annat problem. Kort sagt, sågen funkar som den skall.

/Kent
 
Lagkravet på en ny såg är 10 sekunder.
 
En generell fråga kring Makita MLS100 idag, jagvet att det är en "gammal maskin" men är den att jämföra med Boschs gröba serie, bättre kvalite? bättre precision? Vad kostade den när den såldes i nyskick runt 200 SEK eller?
 
Erik E skrev:
En generell fråga kring Makita MLS100 idag, jagvet att det är en "gammal maskin" men är den att jämföra med Boschs gröba serie, bättre kvalite? bättre precision? Vad kostade den när den såldes i nyskick runt 200 SEK eller?
Jag har sålt min Makita MLS100 och uppgraderat till en BOSCH GCM 8S.
Som jag upplever det är BOSCHEN mycket bättre. Precisionen är mycket bättre och den är enklare att jobba med. Kvaliteten vet jag inte men kvalitetskänslan är bättre.

I den bedömningen har jag totalt bortsett från det ytterst begränsade användningsområdet för MLS100. Det går t.ex. inte att kapa en 95x95 rakt av (90 grader) och det går inte att kapa en 120x28 45 grader. För mig som hobbynisse och altanbyggare är den ganska oanvändbar eftersom den inte kan ta 120x28 i 45 grader. GCM 8S kan inte heller ta en 95x95 men den tar det mesta i övrigt...

Vad jag minns kostade MLS100 drygt 2000 kr ny i Sverige.

Angående elektrisk motorbroms så håller jag med om de tider som tidigare rapporterats om GCM 8S, på den punkten är MLS100 vida överlägsen boschen :D
 
Har GCM8S verkligen motorbroms? :)
Har kollat runt lite men inte hittat nåt om det, samt att det i en annan tråd skrevs att den saknar motorbroms, men att PCM8S har det.
 
På min GCM 10s funkar inte längre motorbromsen. När jag kapat läkt och fasadplank ett par dagar i sträck för ett par år sedan så var det många väldigt korta kap med efterföljande broms. Efter ett tag började det lukta lite illa och nu är det i princip ingen broms kvar, eller iallafall inte i närheten av vad det var när maskinen var ny. Den kanske fortfarande stannar på 10 sekunder, men den har kunnat stanna mycket snabbare förut.

Har andra liknande problem?

(OT: Min Stihl häcksax är perfekt i detta avseende. Släpper man avtryckaren stannar skären ögonblickligen och frikopplas då från motorn som stannar i sin egen takt. Perfekt funktion som borde kunna överföras på andra elmaskiner också).
 
När motorbromsen slutar funka så brukar det betyda att det behövs nya kol. Maskiner med elektrisk motorbroms sliter hårt på kolen. Men det är ju billigt att byta.
 
FredrikR skrev:
Har GCM8S verkligen motorbroms? :)
Har kollat runt lite men inte hittat nåt om det, samt att det i en annan tråd skrevs att den saknar motorbroms, men att PCM8S har det.
Min GCM-åtta har ingen motorbroms, och att andra skulle ha det ser jag som osannolikt. Något jag faktiskt saknar.
 
C
Peter2400 skrev:
Nu är ju detta inte en cirkelsåg, men tekniken sätter
en helt ny standard för hur fort en såg borde stanna.

[länk]
Skaparen sätter tekniken på prov: http://www.youtube.com/watch?v=OMD3agP5hv0
 
Daniel_N skrev:
När motorbromsen slutar funka så brukar det betyda att det behövs nya kol. Maskiner med elektrisk motorbroms sliter hårt på kolen. Men det är ju billigt att byta.
Min hitachi-cirkel har elektrisk motorbroms. På boschen funkar det ju helt annorlunda så den bromsen måste vara mekanisk. Hittar dock inget om detta i instruktionsboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.