Vi sådde gräsmatta i mitten av maj och använde oss av Weibulls Extra Green. Tycker dock inte det tar sig så bra som jag hoppats och nu har ogräset tagit över helt och slår ut i blom. Vi vattnar för att underhålla de få grässtrån som finns, men det göder ju även ogräset som nu står riktigt högt. Gräset tycker jag ser riktigt glest ut... Vad gör vi nu? Det finns ju inte direkt någon tät "gräsmatta" att klippa samtidigt som jag inte annars vet vad vi ska göra med ogräset som blir högre och högre. Ska vi bara ha is i magen eller... Idéer?
 
Rensa, rensa och resan :rolleyes: Det är bra att lägga sig på knä... vi hade samma sak med en del av vår gräsmatta som såddes på våren, den som såddes på sensommaren klarade sig mycket bättre från ogräs.

Kanske finns det någon annan som har några ideer.
 
Enligt vad jag förstått ska man inte rensa ogräset, utan låta det vara och använda sig av kombi-medel nästa vår? Kanske man kan rensa mindre ytor, men att rensa 1000 kvm känns lite övermäktigt. Frågan är klippa, eller låta vara? Känns ju som att det stjäl all näring från gräset som kanske av den anledningen inte riktigt tar sig? Tycker synd om grannarna också som måste se eländet...
 
  • Gilla
Jalo
  • Laddar…
Klipp! Gräset hanterar det bra, inte mycket av det andra. Klipper ni regelbundet kommer de 1-åriga att vara borta till nästa år, tvååriga året efter det och sedan är det nästan bara gräs kvar. Ser bra ut redan till nästa sommar (i alla fall för oss fungerade det så). Klipp bara på så löser det sig...
 
Jag röstar också på att klippa, se bara till att använda uppsamlare på
gräsklipparen annars ökar risken att sprida ogräset.
 
Vi har ju förstås inte gräsklippare med uppsamlare.. Däremot kan man ställa in höjden vilket säkert är bra för att inte klippa gräset som fortfarande är ömtåligt. Hm, tror det får bli klippning ändå för något måste göras!
 
Generellt mår gräsmattan bra av gödsel, vatten och klippning och ogräset mår dåligt av detsamma. Så det kan man utgå från sen avgörs det förstås av lokala förhållanden vilket som fungerar bäst. Klippa ogräs utan uppsamlare låter inte som en bra idé, kommer förmodligen att sprida ogräset snarare än bekämpa det. Det är för sent för Er förstås men för andra läsare av tråden kan jag ändå säga att vårt val av färdig gräsmatta som rullades ut på tomten efter omdränering, nytt dagvatten och nytt V/A var ett av de bästa val vi gjort. Trots att vi inte hann med nåt riktigt bra underarbete så växer det gräs överallt och ogräset är inte värre än att det räcker att rensa några ggr per säsong. Jag förstår inte alls vitsen med att så själv när färdig är så behändig att lägga?
 
Jan-Å skrev:
Jag förstår inte alls vitsen med att så själv när färdig är så behändig att lägga?
Och jag förstår inte varför folk kör omkring i gamla rostiga bilar när det finns jättebra nya? Eller bor i små lägenheter när det finns jättefina stora villor? Märkligt.
 
frhe skrev:
Och jag förstår inte varför folk kör omkring i gamla rostiga bilar när det finns jättebra nya? Eller bor i små lägenheter när det finns jättefina stora villor? Märkligt.
Ha, ha! ja så kan det va förstås. Tänkte mer ur grässynpunkt eftersom tråden handlade om en självsådd gräsmatta som inte tycks bli en gräsmatta utan en ogräsodling. Ett säkert sätt att få en gräsmatta att växa är att lägga färdig. Förmodligen skiljer kostnaden så det kan påverka (nej jag vet inte skillnaden, räknade aldrig på att så själv) eller så tycker man det är roligt att så själv ungefär som att driva upp egna plantor till våren.
 
Tror det är minst 5-10 ggr dyrare med färdig matta (mina frön kostade 1,25 kr per kvadratmeter, vet inte exakt vad rullgräs kostar per kvm?) och det är nog alltid priset som gör att man väljer att så. Sen är det ju underarbetet som är det allra dyraste, så totalt sett blir kanske inte skillnaden så stor. Men det är klart, det blir ju inte så mkt billigare om man ändå bara får en ogräsmatta... :)
 
Redigerat:
2004 gav vi 16 kr/m2 för färdig gräsmatta, det är ju en rejäl skillnad det jämfört med gräsfrön men jag förmodar att det tillkommer en del för jorden. Å andra sidan har vi en fin gräsmatta trots att underlaget var högst medelmåttigt på sina ställen. Och ogräsbekämpningen var lättare eftersom det tar lite tid för ogräset att ta sig upp genom den färdiga mattan så man kan "ge på`t" vartefter det kommer.
 
Jan-Å: På vilket sätt menar du att ditt inlägg ska hjälpa mig?

Vi valde att så gräs för att köpa färdig gräsmatta till över 1000 kvm skulle bli för dyrt. Vi har gjort enligt konstens regler., men nu känner vi oss hjälplösa. En del säger låt ogräset vara, bekämpa det nästa vår (Olle Berg). Andra säger lägg er ner på knä och rensa... Andra säger klipp. En del säger gödsla, medan andra säger att gödsling på nysådd gräsmatta förstör gräset.
 
På min påse med gräsfrön från Weibull stod det att man skulle gödsla 3 veckor efter sådd. Nu har jag inte gjort det eftersom det har varit för torrt och det finns en hel del ogräs.
 
>tummenmittihanden2
Mitt första inlägg var tänkt som råd till dej. Som jag skrev var slutet på det ett råd till andra utifrån egen erfarenhet av att ha både sått själv och lagt färdig.
I din situation idag skulle jag (om jag varit otydlig i det) rensa bort ogräset för hand och vattna gräsmattan fram till i aug-sep beroende lite på väderlek (det ska helst inte vara värmebölja som nu)och så nya frön där det inte tagit sej. Om den tar sig då skulle jag lägga på gödning i vår (april nån gång). Klippa utifrån vad det är för typ av gräs vilket borde framgå av förpackningen, vissa grästyper ska växa upp ordentligt för att fröa innan de klipps andra sprider sej med rötter så dom kan man klippa oftare. Men hellre vänta lite längre med att klippa en nysådd gräsmatta. Man får klippa där det är 10 cm långt och låta det andra vara antar jag för det burkar vara fler sorters frö i påsen. Min egen erfarenhet säger också att det är väldigt svårt att vattna för mycket, jag har aldrig vattnat ihjäl nån gräsmatta däremot vattnat för lite så den blir gul, en nysådd behöver vattnas så mycket som Du hinner och orkar. Man kan faktiskt också undra lite över kvaliteten på gräsfröna som Ni sådde? Har Ni gjort allt underarbete "efter konstens alla regler" och vattnat tillräckligt och det inte växer ändå har ju nåt extra ordinärt hänt för så svårt är det inte att få gräs att växa. Sen är det så när man "gör allt själv" (som jag har gjort sen första huset 1984) att varje gång man ger sig på nåt man inte gjort förut så frågar man ett antal "experter" som tyvärr ofta säger olika saker, då gäller antingen det dom flesta säger eller eget sunt förnuft. Jag har gjort om rätt många ggr för det blir fel ibland :)
Hoppas Du får större nytta av detta inlägg och ursäkta om jag på nåt sätt förolämpade dej, det var alls inte min mening.
/Jan-Å
 
Tack Jan-Å! :)

Nu har jag bestämt mig...

Vi lånar farsans klippare med uppsamlare, som dock klipper kort pga höjden inte är ställbar. Men klipper bara där ogräset är som högst.

Fortsätter vattna...

Stödsår i augusti och ser om det tar sig lite bättre då.

Gödslar med kombimedel i vår och stödsår igen efter det.

Håller tummarna för att det blir bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.