Hej!

Har lagt marksten i anslutning till garaget och färdig stenyta ligger betydligt högre, ca 50 cm, än gräsmattan. Nu ska jag fixa till detta och undrar om man kan lägga ett lager med avskalade "torvbitar" (har nämligen ett gäng sedan sandlådebygget förra veckan, alltså själva gräsmattesvålen) och sedan på med matjord till rätt nivå?



Jag vill alltså använda torven till att fylla upp med, för att slippa kånka hem så mycket matjord. Om detta är möjligt, ska jag lägga torven med gräset uppåt eller tvärtom?

Tack på förhand.
 
Ska du alltså höja gräsmattan 50 cm? Höjer du nivån så mycket med hjälp av torv är risken väldigt stor att får stora sättningar inom en snar framtid.

Kan du inte fixa till några trappsteg ner till gräsmattan istället?

/Kalle
 
50 cm kanske var i överkant, men 30 cm är det iallafall i högsta läget. Men jag ska inte höja hela gräsmattan, bara göra en slänt från stenläggningen och ner till befintlig nivå. Trappsteg är inte aktuellt.
 
Ok, jag förstår. Men jag hade inte använt grästorv som fyllnadsmaterial ändå, pga att det kommer förmultna inom några år och då har du stora sättningar istället.

/Kalle
 
Okej, då får jag släpa iväg detta någon annanstans... :(
Men, nu har man ju hela sommaren på sig!

En annan fråga då, om jag har en befintlig gräsmatta som måste höjas ca 10 cm; vad är bästa tillvägagångssättet?
Kan man fylla på med 10 cm matjord ovanpå gräsmattan och så nytt gräs, eller är jag tvungen att fräsa upp den gamla gräsmattan?
 
Du kan mycket väl fylla på med jord och så nytt ovanpå den gamla gräsmattan. En del kommer hitta upp till ljuset medan det andra blir till bra näring för det nya gräset.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.