Hej

Ska bygga en altan, bifogar en snabbskiss så ni förstår mitt problem.

Vi vill ha någon typ av lucka i altanen vid trappan, skulle det börja brinna i källaren och man inte kan ta sig ut via innertrappen så måste man ta sig ut via källartrappen, dessutom kan det kanske ibland vara praktiskt med en lucka om vi ska tex lyfta upp tvättmaskin osv, innertrappen är inte så jättestor.
Luckan kan vara av altanmaterial eller metall, helst dock av altanmaterial.eller
Ytan är cirka 4.6 bred (husvägg 2 till plank) och 4.2 lång (husvägg 1 och utåt)

Hur stor ska vi göra luckan?
Hur gör man den bäst?
Tänkt är en bärlina på husvägg 1och man kan ju använda sig av trappen som stöd för reglar.
Vi vill inte fästa något i husvägg 2 eller plankett.
Behöver ni veta mer? Fråga på bara så ska jag försöka svara.
 
  • DSC02156.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det rätt tänkt med möjligheten att ta sig ut ur källaren vid ev brand men skulle inte luckan hindra möjligheten att öppna dörren från insidan? Dörren öppnas väl utåt?
 
Skulle kanske skrivit lite mer i förklaringen.
Trappan går från vänster ner till höger i bild.
Källardörren går inåt.
Luckan är väl tänkt att öppnas uppåt.
Eller om det blir en hel "insats" man lyfter upp, spelar ingen roll, bara möjligheten finns.
 
Ser att detta är en gammal tråd, men undrar om det blev något trädäck med lucka? Enligt ritningen har jag samma ”problem” och undrar vad som är bäst att göra…
 
Jag gjorde en lucka för att komma åt tekniken till en badtunna, gångjärn på ena sidan, reglar som landade i balkskor på andra sidan. fungerade jättebra, syns knappt, stadigt att gå på, ett borrhål som hjälp för att fingrarna ska få grepp och kunna lyfta den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.