Jag har fått tipset och kontakten till en som har jord med en god blandning gödsel o skit i som ska vara väldigt bra om inte bättre än typisk matjord.

Tänkte lägga 10 cm sådan här jord helt enkelt under en rullad gräsmatta.

Bör jag ändå ha lerjord / pinjord som fukthållare under?
 
Du måste ju ha någonting under matjordslagret, där är ju inte bara luft :). Frågan är vad du har där idag? Fyllnadsmassor? Sand? Lerjord?

En finare jord (fin som med finpartiklar) är ju bra för det du var inne på, fukthållare. Men det är ändå det översta 10-15cm som är viktigast då det är där det mesta av gräsrötterna är.

Jord med mycket naturgödsel, humus och mull har mycket bra vattenhållande egenskaper samtidigt som det innehåller mycket näring. Problemet är att skit och mull förmultnar och försvinner efter ett tag så det är en påfyllnadsvara. För en gräsmatta som ska vara väldigt slitstark så brukar man vilja ha en jord med ganska mycket sand i som inte är så känslig för spring och packninsskador. Nackdelen med sandjord är att den kräver bevattning. Det hela är en avvägning mellan skötselkrav och slitstyrka.

För en fin paradmatta som inte behöver utstå mycket bollspel och barnspring kan nog din jord vara ypperlig.

/Kalle
 
Redigerat:
Vi har rullat ut gräs på en liknande jord. Växer som bara den, och hittils har jag inte märkt av några packningsskador... Men jag har inte provhoppat jättemycket än :)
 
Det är framförallt lerjordar som är packningskänsliga. I gräsmattor har de dessutom den egenheten att de ofta får "slirskador" efter spring o dyl när jorden är fuktig vilket resulterar i en tunn skorpa på jorden som täpper till den för både dränering och gasutbyte (O2 <-> CO2). Därför brukar man helst använda en sandig jord på gräsmattor som utsätts för mycket slitage (barnspring, fotboll, etc).

En matjord som nästan bara består av kompost, mull och skit har inget "bärande" element utan kommer med tiden förmultna och försvinna. I en rabatt är detta inget problem då man kan fylla på med mer kompost och gödsel efterhand. I en gräsmatta gör man ju inte detta på samma sätt förutom kanske om man har en mulcher.

Så en jord med ett par tre procent lera, lite sand och en hygglig mullhalt är bättre för en gräsmatta som ska användas än en med en matjord som bara består av kogödsel ovanpå fyllnadsmassor. (Nu menar jag inte att trådskaparen har en jord som bara består av kogödsel, jag tog till en överdrift..:) )

/Kalle
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.