Jag har ett hus med oisolerad platta på mark. I dagsläget har jag inga problem med fukt i hallen där det ligger klinkers. Det sägs att klinkers tillåter naturlig fuktvandring och det är ju bra i och med att min betongplatta inte är isolerad.

Jag har tänkt byta golvet i hallen mot kalksten (12 mm tjocka skrivor) och frågan är om kalksten stäpper igenom fukt på samma sätt som klinkers. Eller är kalksten tät? Man vill ju inte gärna dra på sig problem. Snälla, svara om ni vet!
 
Kalksten släpper igenom vatten, men enda sättet att få reda på hur mycket är att kontakta återförsäljaren och fråga. Jag har ingen aning om hur mycket eller litet jämfört med klinker.

/ama
 
Klinkers är nog normalt täta, det är i fogarna som fuktvandringen sker. Så avgörande för fuktvandringen blir totala fogytan.
Hans
 
Precis som Hans_N skriver är det fogarna som släpper igenom fukt. Och det är nog inte något problem att byta till kalksten. Om du däremot tänker lägga golvvärme under, och när du nu inte har någon fuktspärr och isolering under plattan, så kan du få problem. Det beror nämligen på att med golvvärme ökar du värmen under plattan och därmed också ångtrycket. Och så länge värmen står på är det inga problem. Det är om du under sommaren slår av golvvärmen som det höga ångtrycket börjar vandra upp i plattan och inte hinner ventileras bort i fogarna som problemen kan uppstå. Alltså måste man vara medveten om att golvvärmen ska stå på året runt, men det går förstås att strypa lite under sommarhalvåret.
Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.