Jag klipper för tillfället min gräsmatta 1 gång i veckan. Bör man kratta upp varje gång man klippt eller mår gräsmattan bra av att det gamla gräset ligger kvar?
Det är ju inte så att det ligger drivor av gräs kvar utan bara lite grann. Jag har fått för mig att det blir lite "mossigare" om man låter gräset ligga. Därför har jag krattat upp det, men min svärfar säger att jag ska låta gräset ligga för det är bra med näring...:confused:
 
Gräsklipp är jättebra som gödsel! Stör det dig inte att det ligger kvar så låt det ligga. Du kan ju fundera på att skaffa en mulcher så finfördelar du gräsklippet ännu mer och det försvinner snabbare ner i gräsmattan.

/Kalle
 
Det beror på vad du har för ambitioner med din gräsmatta, jag är
övertygad om att gräset skall samlas upp, helst med uppsamlare på maskinen.
Gräs som ligger kvar bryts ned väldigt långsamt och bildar därför en
mjuk filt ovanpå jorden, denna filt ligger tillslut som ett lock och försvårar
för regn och dagg att nå gräsrötterna, dessutom gulnar gräsklippet
och mattan ser torrare ut.

Om man använt multiklipp en tid och sedan kör med en vertikalskärare
förstår man hur mycket dött gräs som liggger i botten.
 
  • Gilla
Dr0pestone
  • Laddar…
Om du ständigt tar bort gräsklippet måste du tillföra motsvarande mängd näring genom att gödsla. Inte nog med det, humushalten i jorden sjunker på sikt, alltså måste du toppdressa med kompost. Om du vill slippa allt detta så låt gräsklippet ligga kvar och gå tillbaks till jorden. Är det mycket gräsklipp bör man ta bort det eftersom det kan kväva gräset, men om det bara är lite, så är det ingen fara.

Att det ligger dött gräs i botten är enligt min erfarenhet bara en fördel eftersom det förhindrar jordens uttorkning (men det kan ju vara olika beroende på vilken jord man har). Om du ändå vill samla ihop gräsklippet så är det utmärkt att lägga under buskar, häckar och i rabatter runt perennerna. Innehåller mycket kväva, hindrar ogräset från att växa och är mum för maskarna.
 
Japp, och det blir mer mossa om du tar bort klippet, det blir som en utarmad äng tillslut. Vill du bli av med mossan, på med kväve.
 
  • Gilla
AnnaHq
  • Laddar…
Fixar man inte humushalten genom att inte kratta rent på löv på hösten då?

Jag gick på Olleberg.nu :s råd, som är att man absolut ska samla upp klippet. Och han har ju en fin matta eller?
Fast det kan ju också ha att göra med att han kombinerar detta med minutiös skötsel i övrigt. Nu blev jag osäker... Dock känns inte mulcher som ett alternativ då det bara finns för rotorklippare. Om man gör rätt ;) , dvs klipper med cylinder, blir det till att låta icke-finfördelat klipp ligga kvar med de nackdelar som nämnts ovan.

Hmm, kanske köra uppsamlare varannan gång för oss cylinderklippare?

/A
 
Självklart ska det vara på en nivå som man själv kan tolerera och stå ut med. Blir det för mycket gräsklipp liggande i ytan så ta bort och lägg det i dina rabatter istället.

Men som det sagts tidigare, allt du tar bort i form av grönt gräs får du återbörda med dyra gödselmedel istället.

/Kalle
 
Jo, Ollebergs gräsmattor är säkert jättefina. Det är förstås en avvägning hur viktigt man tycker det är med en sådan gräsmatta och hur mycket jobb och kostnad man är beredd på att lägga. Det sägs att gräsmatta är mera skötselkrävande än rabatter och det är den säkert om man satsar på en paradgräsmatta. Jag försöka reducera kostnad och arbetsinsats i min gräsmatteskötsel och har inget emot biologisk mångfald.;)
 
Jag är inne på samma tankegångar som Sommartorparn. Det är förstås inget fel på att lägga en massa tid på att finlira med gräsmattan, om det är en perfekt sån man drömmer om, men personligen tycker jag att jag får ett snyggare och trevligare totalresultat om jag tar det lite lugnt med gräset och i stället lägger tiden på rabatterna.

Så när det gäller klippet låter jag det ligga, om det inte har gått ovanligt lång tid eller vuxit ovanligt mycket sen förra klippningen - då kör jag med uppsamlare för att det inte ska bli för tjockt med klipp i mattan.

Därför har jag heller inte gödslat på fyra år. Men det finns en bit som är väldigt mossig och där borde jag nog gödsla ändå, för eftersom det är så mycket mossa blir det inte så mycket gräsklipp där...
 
En riktigt fin gräsmatta för mig är tät och mjuk av mossblandat gräs med massor av klöver, tusenskönor och en och annan solig maskros. Humlorna skall surra mellan blommorna och argt sticka upp med rumpan mot mina barfota fötter. Då är det som finast! :) Mörkgröna monokulturer av paraderande grässtrån är inget för mig...

Men var och en har sina bördor att bära, detta är min.:rolleyes:

/Kalle
 
Det hela beror ju också på hur mycket gräsmatta man har, de som sitter på en "standard" villamatta kan ju hålla på hur mycket som helst men har man (som jag) en gård med flera hus massvis av buskar o annat junk så orkar man helt enkelt inte.

Maskrosor ser ju tex inte så kul ut men jag orkar inte klippa varenda dag i 4 timmar bara för det heller. Näst sist så mejade jag bara ner dessa trots att det andra gräset var längre :D Såg aningen skumt ut med gångar lite här o var.

Multiclip tror jag på för större mattor, jag får c:a 4 traktorskopr fulla med gräsklipp om gräset klips c:a 2cm. Det är inte så kul med stora ensilagestinkande gräsklippshögar heller.

Lite lösa tankar från en som är mindre förtjust i icke nyklippt gräs.
 
  • Gilla
Greeken
  • Laddar…
Förstår att det kan bli för mycket av det goda när man har stora ytor! Men varför skulle det inte gå att köra multiklip eller mulcher på större ytor? Skulle väl underlätta väldigt särskilt för dig som har stora ytor?
 
Helt enkelt för att vi inte har en multiclip ;) Kostar ju inte gratis när man är pank heller. :(
 
Så länge du inte klipper "greenkort" kan du gott låta gräset vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.