Hej.
Nu har jag tröttnat på vår grusuppfart och funderar på att lägga marksten istället. Frågan är om jag måste gräva bort underlaget eller om det räcker med att ta bort övre skiktet och ersätta det med sättsand? Uppfarten anlades 1986 och vibbades då efter konstens alla regler. Det enda som "hänt" under årens lopp är att det blivit en aningen gropar, ca 3-5 cm efter bilhjulen där bilen stått parkerad. Lutningen mot gatan klarar normerna med råge (jag får hämta upp gruset från gatan varje vår :().
Det är ca 95 kvm som ska läggas så det är väl lite jobb antar jag. Sen är det ett par rensbrunnar (avlopp och dränering från stuprännor till dagvatten) någon meter från husgrunden som jag måste trixa till så man kan lyfta på locken vid behov. Nivån på dessa är en bit under grusnivån.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Gärna tips om var man kan köpa sten/plattor till hyfsat pris.

Mvh Micke
 
Du bör absolut kunna använda din gamla överbyggnad till din nya marksten. Ta av så mycket du behöver för att komma i rätt nivå med markstenen. Räkna med tjockleken på stenen + 30 mm för sättsanden. Det rör sig väl om ca 90-100 mm totalt. När du lägger ut sättsanden så passar du ju på att fylla ut de hålor du har från körspåren.

Angående brunnarna så finns det ju teleskopbetäckningar som går att anpassa till ovankant på markstenen.

/Kalle
 
Det var ett positivt svar :). Ska man passa på att lägga ut en duk först? Vilken är nyttan med den i så fall? Och teleskopbetäckning lät ju smart. Det ska jag kolla upp närmare. Tack för tipset!
Jag har sett att Byggmax har "skapliga" priser på marksten. Är det skillnad på kvaliteter och är det något man ska passa sig för? Finns det regler för hur tjock en platta/sten bör vara?

/Micke
 
Om du behöver duk eller ej beror på vilket material du har i bärlagret. Man använder duk som ett materialskiljande lager i situationer då man har ett finkornigt material ovanpå ett grovkornigt med stora hålrum i (makadam). Har man inte det så kommer sättsanden att rinna ner i makadamen när man packar det. Så har du makadam som bärlager så bör du lägga ut en geotextil ovanpå innan du lägger ut sättsanden.

Byggmax marksten känner jag inte till så dem kan jag inte uttala mig om. Själv gillar jag Scala från fd Nordform nuvarande S:t Eriks. Det är en enkel betongplatta utan avfasta kanter som finns i flera storlekar ända upp till 840x840 mm. Ej menat som reklam, det finns jättemånga leverantörer på marksten och plattor... ;)

Tjockleken på stenen/plattan beror på storleken, en mindre marksten behöver inte vara lika tjock som en större platta för att klara samma belastning. Jag skulle gissa att marksten i tjocklek 60mm är ok, för plattor bör man nog gå upp till 70-80mm beroende på storlek. Scala 840x840 platta är 120mm tjock men klarar bara trafikklass 0. Men det är bara att fråga där du köper stenen vilken trafikklass stenen är klassad för. För en garageuppfart ska man klara sig med trafikklass 0.

/Kalle
 
  • Gilla
Cirkvito
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.