Mörkret gör ju sig allt mer påmint, och det mörknar tidigare om kvällarna..

Jag skulle vilja montera någon form av belysning på vår altan (enkelt inglasad och med plasttak).

Men vad finns det för krav på belysningsarmaturerna? IP-klassning?

 
S
Lägst IP21 duger.
 
Är man direkt hänvisad till bara utomhusbelysning, eller..?

Vanliga armaturer för typ inomhusbelysning är ju sällan IP-klassade.

Många har exempelvis vanliga adventsljusstakar på sina altaner.
De är ju normalt inte IP-klassade, men däremot ofta dubbelisolerade, med s.k. platt europakontakt. Är det egentligen tillåtet?
 
S
Nej, du är inte direkt hänvisad till bara "utomhusbelysning" utan du kan använda vilken armatur som helst som uppfyller kraven för placering där du vill ha den. I ditt fall, på en enkelt glasad altan med plasttak, bör kapslingsklassen inte understiga IPX1. Regn antar jag inte förekommer som kan nå armaturen och du sprutar nog heller inget vatten där. Alltså kan du använda en IP21 där som är ganska enkel i sitt utförande. 1:an står för att vatten fallande ovanifrån ska inte ha en skadlig inverkan på armaturen. När det gäller en vanlig adventsljusstake gjord för inomhusbruk (=IP20) så anser jag att en fallande vattendroppe (kondensdropp) kan tränga ner i lamphållaren och orsaka någon slags överledning vilket gör den mindre lämplig. Jag har för mig att jag läst nånstans att riktiga isolerade uterum klassas som torra utrymmen och där är risken för kondens mindre så där går det ju.
Dubbelisoleringen har inget med kapslingsklassen att göra utan mer att du har ett dubbelt skydd mellan spänningsförande del och ytterhölje vilket gör att du kan frångå kravet på skyddsjordning.
 
Många "innomhusarmaturer" som håller IP21 är inte lämpliga att ha utomhus, det brukar stå på förpackningen så titta noga innan ni köper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.