har nästan precisk köpt nytt hus och skulle klippa gräset på ett "nytt" ställe, där fanns tyvärr en liten stubbe som slog av kniven och spräckte gjutgärnsmuffen som sittet på drivaxeln. Jag for iväg och köpte ny kniv och nytt gods och satte ihop den. nu är den dock mer svårstartad än innan, får dra med verklig ursinneskraft för att få igång den. När den väl går så upplever jag att den går lite trögt precis som när man ska dra igång den. Har jag skadat nått lager eller nått när jag körde på stubben. har dock klippt 500kvm med den efter händelsen utan problem. Bör jag riva den och kolla? (det var faktiskt en riktigt rejäl smäll)

Det är en stiga multiclip 46s med B&S motor
 
En bekant krökte drivaxeln på sin klippare när han av misstag fick in ett av de rör som lantmäteriet knackar ned i backen som gränsmarkering. Så här kan finnas risk att du lyckats med detsamma.
 
Det kan även vara så att den får in tjuvluft, på min stiga hände samma sak när jag körde på en sten så knäckte det till luftinsuget (är av plast) så det var bara att riva och byta ut.
Enligt åf. så fick dom sälja många sådana då dom är rätt sköra.
 
Du har troligen knäck kilen som sitter mellan svänghjulet och motoraxeln.
Skruva av motorkåpan, skruva bort den stora muttern som håller fast svänghjulet mot
motoraxeln, då bör du se om det finns några skador, annars får du ta bort svänghjulet med hjälp av en avdragare.

Med en knäckt kil kör du med en helt felaktig tändning, därav problem med starten.
 
hmm, ok. motorn känns altså trög om man drar runte den för hand med. Jag har dock som sagt klippt 500kvm efter att det hände utan problem. Jag är väl mest rädd så att det inte går mer sönder.
 
  • Gilla
Rozz1234
  • Laddar…
Du får skruva ut tändstiftet och vrida runt kniven för hand, då kommer du känna om något är fel.
 
Att den är trög att dra runt för hand är vl för att det är svårt att hålla i dödmansgreppet (med motorbroms) samtidigt som du drar i kniven?

Håller med föregående talare, det lär vara kilen som är knäckt.

Att knivaxeln blir krokig är ganska ovanligt på Stiga då knivbussningen är av aluminium och gjord för att gå sönder vid en smäll. Känsligast är nog Partner (speciellt billigare modeller) där bussningen är väldigt hård, i kombination med stor klippbredd vilket ger högre periferihastighet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.