Fick höra att det kan finnas asbest i isoleringen runt våra elementrör och vattenrör i källaren i vårt 50-t hus. Kan det stämma? Alla rören ligger ytligt i källartaket. Skall riva en del rör och behöver veta. Hur går jag isåfall tillväga vid rivandet? Vad skall jag isolera med om jag vill isolera om dem? Vad kallas den grå plasten som fungerar som hölje i moderna installationer?
 
1. Plasta in delen du tror innehåller asbest innan du river.

2. Gullfiber rörisolering, det är en mineralullsskål med ett ytskikt av aluminiumfolie.

3. Plastplåt.
 
Från och med i är så utgår ett vite på 50 000 om man hanterar asbest på egen hand utan att vara certifierad. detta OAVSETT hanterad mängd. Nya rön om asbest farlighet libber bakom dessa nya mycket stränga rebler.

Information om reglerna finns på arbetsmiljöverkets hemsida och föreskriften 2006:01

http://www.av.se/lagochratt/afs/

ett gott räd är att INTE hantera asbest själv får någon reda på det ex en elak granne eller någon paragrafryttare i ett forum ;-) så kan det bli mycket dyrt.

Steffe
 
Jaha där ser man.
Säger inte att du har fel för jag vet inte men det är forfarande ok att lämna in asbets på Renovas återvinningscentraler som privatperson så det är ju knepigt att man får lämna in det men inte ta ner det.

Saxat från Renova:

På ÅV-centralerna finns även behållare för:
Förpackningar av glas, hårdplast och metall.
Tidningar
Asbest (måste vara inplastad)
Elektronikavfall (datorer, hushållsmaskiner, TV, video, mobiltelefon, lysrör, lågenergilampor, glödlampor mm)
Farligt avfall (batterier, lösningsmedel,färg,oljor,kemikalier, bekämpningsmedel mm). Det farliga avfallet ska vara väl förpackat. Bräckliga, trasiga eller läckande förpackningar innebär ökade miljörisker och de kan vi inte ta emot.
Tryckimpregnerat trä och slipers
Användbara kläder (skänks till de hjälporganisationer Renova samarbetar med.
 
OK, tack för snabba svar!
Brukar det vara asbest runt gamla elementrör, vattenrör?
 
Kan vara, fast det är bara i krökar, ändar m.m
 
Från och med i är så utgår ett vite på 50 000 om man hanterar asbest på egen hand utan att vara certifierad. detta OAVSETT hanterad mängd. Nya rön om asbest farlighet libber bakom dessa nya mycket stränga rebler.

Information om reglerna finns på arbetsmiljöverkets hemsida och föreskriften 2006:01

[länk]

ett gott räd är att INTE hantera asbest själv får någon reda på det ex en elak granne eller någon paragrafryttare i ett forum  så kan det bli mycket dyrt.

Steffe
Det låter fortfarande som att denna regel gäller för yrkesutövande personer, inte
privatpersoner, eller ?

Yrkesutövande asbets-arbetare har haft krav på cert innan 2006.
 
Precis - det skulle vara märkligt om det gällde privatpersoner. Arbetsmiljöverkets förordningar gäller ju arbetsplatser och yrkesverksamma:

"Arbetsgivare ska se till att arbetstagare som ska arbeta med asbest genomgått utbildningen på området."

Att asbestprodukter ska deponeras på ett särskilt sätt och att det gäller även privatpersoner är en annan sak. Men att man själv inte skulle få utföra arbetet på sitt eget hus under hot av vite? Det vore ju som om jag blev dömt till 50 000 kr i böter för att jag hemmavid på fritiden använder en cirkelsåg där klingskyddet saknas...
 
Det gäller inte privatpersoner utan arbetsgivare.
 
jocke@nybleus.se skrev:
Det låter fortfarande som att denna regel gäller för yrkesutövande personer, inte
privatpersoner, eller ?

Yrkesutövande asbets-arbetare har haft krav på cert innan 2006.
"Den som leder eller utför arbete med asbest eller asbesthaltigt material ska genomgå utbildning om bl.a. asbestens egenskaper, hälsoeffekter, förekomst, skyddsåtgärder, avfallshanterings- och saneringsåtgärder."

"- Sanktionsavgift på 50 000 för rivning utan tillstånd.

- Tydligare krav på att identifiering av eventuellt asbesthaltigt material.

- Utbildning. Kravet på utbildning gäller nu också arbetsledare.

- Vart femte år kompletterande utbildning för rivningsarbete.

- I övriga fall krav på uppdatering av kunskaper.

- Vissa handlingar ska finnas på arbetsplatsen.

- Anmälan om rivning ska göras till AV två arbetsdagar innan arbete påbörjas.
"

Några saxade rader.

om jag som privatperson bygger om mitt hus är jag "byggherre" och den som anvbarar för att det görs efter gällande regler.

Om jag då som fastighetsägare ger mig in i att riva något i huset kan nog lagen komma åt mig via ansvaret som "byggherre".

Om jag ber en granne hjälpa till och lägga om taket ex utan ersättning och han ramlar ner så är det under mitt ansvar som byggherre . Lagen säger inget om att det skall vara avlönat eller oavlönat arbete.

Misstänker även att det inte är lagligt för privatpersoner att deponera asbest oavsett den är inplastad eller ej.. Lagen är ny och tillämpas/känns inte till på många håll.

Asbest är otrevligt och många nya asbest relaterade sjukdomar har visat sig 20 - 40 år efter exponeringen och därför skärpes kraven då man konstaterat att asbest är värre än vad man trott tidigare.

Vet man att man har asbest i rörböjarna så är det nog bättre för alla i familjen att man anlitar en saneringsfirma som ser till att inte fiber sprids i huset. Då endast några få fiber kan orsaka lunkproblem. Jag har barn i huset och skulle nog välja en sanerare och göra något annat själv istället.

Heller inte helt lätt att veta om det är asbest i en rörböj. Många väljer nog att ta ut eländet själva men ett tips kan ju vara att vara försiktig och plasta tejpa ordentligt och kapa rör på "raksträckor" och sedan hålla tyst om det så man slipper ett eventuellt vite.

Steffe
 
Ur AFS2006:1
Syfte
1 § Syftet med dessa föreskrifter är att förebygga ohälsa när det finns risk
för exponering för asbesthaltigt damm i arbetet.

Tillämpningsområde
2 § Dessa föreskrifter gäller varje verksamhet som medför risk för exponering
för asbesthaltigt damm i arbetet.
3 § Bestämmelserna i 10–12 §§, 26 och 33 §§ gäller inte när asbesthaltigt
bergmaterial hanteras i samband med att materialet bryts.
4 § Vid transport av asbesthaltigt avfall till plats för slutligt omhändertagande
gäller endast bestämmelserna i 20–23 och 25–26 §§.
5 § Vid arbete på plats för slutligt omhändertagande av asbesthaltigt avfall
gäller endast bestämmelserna i 20–23, 25–26 och 49 §§.
6 § Vid hantering av material där asbest ingår med en halt av högst 1 viktprocent
gäller endast bestämmelserna i 8, 20–23, 27 och 28 §§.
7 § Med arbetsgivare jämställs vid tillämpning av 14, 15 och 16 §§ i dessa
föreskrifter den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver
yrkesmässig verksamhet utan anställd samt de som för gemensam räkning
driver sådan verksamhet.
Med arbetstagare jämställs i dessa föreskrifter den som hyrts in för att
utföra arbete i verksamheten.
Jag kan inte se att detta skulle gälla för privatpersoner eller familjer i villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.