Jag ska dra igång på allvar med ett större byggprojekt och hade tänkt köpa större delen av virket på Byggmax, men efter nyss genomförda extremt absurda telefonsamtal är jag plötsligt rätt osäker.

yens: "Hej, jag tänkte köpa byggmaterial för 35.000 spänn av er, men tyvärr kan jag inte ge er en slot på 13 timmar när det ska levereras, jag måste ha lite bättre specificerat än 8-19, skulle jag exempelvis kunna begära att få det 12-19 istället?"

byggmax: "Nej tyvärr, vi kan inte ge tiden mer exakt än 8-19, det går inte"

yens: "jag arbetar och på dagarna och tjänar pengar, därför har jag möjlighet att handla material för mycket pengar, kan jag betala en femhundring extra för att få en bättre tidsangivselse?"

byggmax: "nej, det går inte det heller"

yens: "så jag måste ta mina 35.000 pengar och gå till någon annan bygghandel då?"

byggmax: "ja, tyvärr, så är det"

Finns det någon som kan rekommendera en bygghandel i Sydvästskåne som kan komma ner i byggmaxpriser om man ska shoppa för ganska stora summor på ett bräde? Och som dessutom kör hem med ett något mindre tidsspann, observera att jag tyckte 7 timmar var ok, men 13 var för mycket... *suck*

PM:a gärna om ni inte vill skriva namnet på firman i tråden.
 
Kan du specificera lite mer exakt var du bor? Det får ju inte vara mer en ett par mil att köra annars blir körningen rätt dyr...

/N
 
Mikael_L
Skriv ner, lite grovt, den större delen av byggmaterialet (men skippa alla småsaker) och be din allra närmaste byggvaruhandlare om en offert.
Verkar den sen bra, fråga vad du får för stående rabatt på alla småsaker som du kommer att komma på under byggets gång.

Du bör komma ner till minst byggmax-priser när byggavaruhandlaren offererar dig 25' eller mer.

Kolla också om dom har utkörning och till vilket pris.
 
P
Jag gick till min lokale handlare och hade en lista på vad jag behövde just då och visade också vad jag skulle göra i framtiden. Fick ett konto med inbyggd rabatt. Men jag behövde nu lite mer än för 35' :)
Men jag tycker precis som Mikael_L ring handlarna runt omkring och hör. Sen är faktiskt 35' inte så där våldsamt mycket..
 
nej, 35 är inte våldsamt mycket, men det är så pass mycket att man med god marginal har passerat "en planka" och en sådan order bör ha betydligt mer med ordrar på 300' än ordrar på 300 kr att göra... Dessutom är ju 35' EN order, inte allt jag ska handla. Det är bara det att det är en massa tunga saker, en massa skrymmande saker och en massa bra-och-ha saker som hade varit skönt att få hem på ett bräde...

Jag bor i Lund. Tack för svaren. Dessutom kan jag inte räkna när blodtrycket är högt, 11 timmar är 8-19 och ingenting annat ;-)
 
Jag har gjort sökningen, och man känner ju till företagen till namn, inte mycket mer. Beijer var jag på och handlade en rulle tejp för att jag inte orkade åka till Hornbach. Det var faktiskt så mycket dyrare på Beijer att det hade gått på ett ut att åka 1,5 mil enkel resa för att köpa en rulle tejp, det skiljde 40 spänn... :)

Jag ska fundera under dagen på hur jag gör, ett annat alternativ är även att åka till Byggmax och fråga dem på plats om de kan vara lite mer flexibla. Det som talar för byggmax är nämligen bra pris på limträ i rätt dimensioner, vilket är ca 10', en rätt väsentlig del av hela köpesumman alltså.
 
jag kan garantera att 90% av bygghandlarna som var listade på eniro tidigare i tråden ger dig bättre pris,kvalitet och service än byggmax.Gör en lista på vad du ska ha och åk till 3st bygghandlare och få en offert så ska du se att dom är lägre.
 
Jag ska ta och prova det! För att krångla till det lite så är ju ett problem när man bygger till och gör det mesta själv, så är det inte säkert att man kan/vill ha hem allt på en gång, regnovädret i måndags blev en smärtsam upplevelse... Det var blött fyra meter in i carporten... Men jag får kanske försöka göra någon logistisk övning och se var jag kan lägga grejer...
 
Mikael_L
TheStills skrev:
...Men jag tycker precis som Mikael_L ring handlarna runt omkring och hör. Sen är faktiskt 35' inte så där våldsamt mycket..
Min närmaste bygghandel kom ner till Byggmaxpriser när dom fick offerera ca 20'.
Sen mumlade jag iofs något om ett kommande garagebygge också ... :D
 
Mikael_L skrev:
Min närmaste bygghandel kom ner till Byggmaxpriser när dom fick offerera ca 20'.
Sen mumlade jag iofs något om ett kommande garagebygge också ... :D
Jag kan mumla om garagebygge jag också, och dessutom kan jag nog utan svårighet öka det till 50' om jag exempelvis hittar något bra ställe att förvara golv och flytspackel på så länge...
 
Hej,

jag kan absolut rekommendera PoG i Södra Sandby. Bra service, finns (oftast) kunnig personal till hands, inga problem att öppna ett konto och få hygglig rabatt på lite större beställningar.
 
Instämmer med övriga, dessutom har många mycket bättre utbud än byggmax. Min favorit är Optimera. Gunnarstorps såg ligger nog för avsides till för dig annars så är de suveräna med.

Kort sagt, man handlar inte virke för 35' på byggmax, det finns inget skäl liksom då andra ger både samma priser eller bättre om man ser på sorteringen.

/Kent
 
PoG i Södra Sandby ger jag min röst på bra personal och rakt och fint virke. Dom plastar även in materialet så det inte blir blöt om det regnar
 
Kan bara instämma med Fredriks inlägg. PoG är rätt stora och proffesionella att ha att göra med. Snacka med säljaren Bosse, han fixar det mesta snabbt och professionellt. Har själv handlat för rätt mycket pengar av dem till min tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.