--------------------------------------------------------------------------------
Önskar som sagt erfarenheter från er med en Stiga Park 4wd. Vilken modell har ni, vad är bra samt vad är dåligt med den. All info är önskvärd.

Ni med Compact 4wd och kuperad tomt. Hur många kvm per bensintank får ni ut?
Hämtar min nya imorgon med 105 aggregat och sen är det bara att vänta på att det blir grönt så man får testa. =)
Körde tidigare Husqvarna Rider och det var då inte mycket att hänga i granen. Slog i det mesta och stod och spann övrig tid. Förutom att man sitter som en gorilla i en trampbil... ;-) Ser fram emot att få åka Park istället, fast tvekar lite på om jag inte skulle ha lagt ut mellanskillnaden mot en Park Prestige 4wd istället och fått trycksmord motor. Vi har som sagt en ganska rejält kuperad tomt så..

Mvh Robster
 
Gjorde en totalomvändning i sista stund. Ringde på morgonen samma dag som jag skulle hämta min Stiga Park compact 4wd och avbeställde den. Bad honom skruva ihop en Stiga park Prestige 4wd istället. Vågade till slut inte avstå från trycksmord motor pga sluttande tomt (ganska mkt bitvis) som är en del klippande (ca 4.000 kvm). Är GRYMT nöjd hittills och tycker spontant att det är en mer rejäl klippare än gamla ridern.

Någon mer som har köpt ngn 4wd och vill uttala sig om bra dåligt?

//Rob
 
Hej,

Jag köpte en Stiga compact 4WD förra året.

Negativt är att en del muttrar verkar vara antingen dåligt åtdragna eller borde varit låsmuttrar. Har tappat och bytt ut muttrar och bultar till bl a kåpan över motorn. Kedjan/upphängningen till klippaggregatet fick jag konstruera om då den hoppade av emellanåt. Det sitter även ett stödhjul för remmen till klippaggregatet som trillade av en gång. Blev väldigt orolig när jag såg den ligga på gräsmattan när jag var inne på andra varvet! :eek: Jag har i och för sig en ganska skumpig gräsmatta då jag klipper en del av åkern men det borde den vara konstruerad för att klara.

Ett tips från mig är att kolla alla skruvar med jämna mellanrum!

Tycker också att ett par av smörjnipplarna borde varit vinklade då de är nästan hopplösa att komma åt.

Nu blev det ganska mycket negativt men det är ändå småsaker på en underbar gräsklippare.
 
P
ja hur är det med Stigas kvalite?
har fått för mej att Stiga är en maskin i Partners segment? men det var visserligen förr kanske :confused:

suktar själv efter en 4wd maskin då vi har över 16000kvm gräsmatta som ska klippas med jämna mellanrum, försöker köra slut på husqvarna traktorn så man får tillfälle att köpas en 4wd men den bara "går o går" ju :( nån som har nån bra ide hur man gör :D
 
Varför behöver du 4wd till 16ha ? det gör väl bara nytta vid sluttningar och drar mera soppa till stora ytor.
 
P
tallmilan skrev:
Varför behöver du 4wd till 16ha ? det gör väl bara nytta vid sluttningar och drar mera soppa till stora ytor.
sluttningar har vi men är man prylbög så är man :p
 
pleqtiz skrev:
sluttningar har vi men är man prylbög så är man :p
Så sant så sant. Och dessutom så sitter det ju inte ivägen heller. =)


Intressant även med lösa delar. Ska kolla igenom klipparen efter första klippningen och sen ha lite koll. Är för övrigt sugen på att konstruera om aggregatlyften så man får mer höjd när man lyfter och att aggregatet ligger lite tyngre på marken (ligger kvar mot marken när man åker över krön så att säga) när man kör. Men det får nog bli till hösten/vintern så man kan bilda sig en uppfattning om mer exakt vad som ev behöver justeras.


//R
 
Redigerat:
Jag har en stiga park compakt 4wd med hydrostat. Jag hade en likadan med 2wd innan och det var verkligen ett lyft med 4wd. 2wd:en fastnade jag relativt ofta med även vid mindre lutningar men med 4wd så bara går det hela tiden :)
Jag har inte haft några problem med lösa skruvar eller liknande.
 
Råkade ut för ett nytt haveri i helgen...

Gräsklipparen tvärdog och det visade sig att kabeln från batteriet hade kortslutits mot avgasröret. Kabeln hänger ned på ett ganska korkat sätt; ett bundband och problemet hade inte uppstått.
 
  • DSC00030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mmmm, jag trodde att man bara behövde 4wd när tomten såg ut som man bodde i alperna, men 2wd fastnar ju hela tiden om det lutar liite liite och bak-kroppen är lite svängd (åt sidan). Men problemet är inte större än att man kan köra trimmer på de ställena.
 
EliasAgrell skrev:
Råkade ut för ett nytt haveri i helgen...

Gräsklipparen tvärdog och det visade sig att kabeln från batteriet hade kortslutits mot avgasröret. Kabeln hänger ned på ett ganska korkat sätt; ett bundband och problemet hade inte uppstått.
Har bestämt mig för att i nästa vecka verkligen gå igenom min för att säkra upp att inget dylikt finns på min. Samma med lösa bultar mm som jag också vill undvika.

Mitt lyse fram har även slutat fungera. Misstänker lampan, men potentiellt även glapp i tändningslåset. Återkommer när jag vet v ad det var.

//Rob
 
Kan bara säga att jag bara blir mer coh mer nöjd med min Park Prestige 4 wd. Även om priset varit dubbelt mot Husqvarna Rider AWD så skulle jag idag utan att ens tveka köpa Parken igen. FETT nice maskin för mig på min kuperade tomt!

//Rob
 
Hejsan!

Det är ett tag sedan denna tråd var aktiv men jag undrar vad du tycker om din maskin nu efter ett par år? Min pappa har fått erbjudande om att köpa en begagnad stiga park prestige 4wd (18hk). Vi har kuperad tomt med en del branta backar och han vill kunna röja snö med den på vintern... Vet du vilken modell som ersatt prestigen? Hittar inte den nu?

MVH Helena
 
Mer nöjd nu än tidigare. Grannen köpte den dyraste Husqvarnan med 4wd och den är klasser sämre när det lutar rejält och är lite högt med gräs. Då lägger hans av flera gånger per klippning trots myrfart jämfört med mig. De har tagit bort Prestigen helt och dumt nog ersatt med motorsvagare alternativ. Om något så skulle jag ändå velat ha ännu mer kraft.
att skotta med eller dra vagn med räcker den ingenstans om det lutar. Då förstör man bara maskinen. Jag snöröjer med fyrhjuling.

Mvh Rob
 
Okej, min pappa vill ha den till att röja snö också, koppla på en slunga. Då kanske det inte är så bra?
Mvh Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.