Hallå! Vi har ett rad(on)hus i blåbetong från 60-talet. Det är på 120 kvm och på 2 plan + kallvind. Vi har fått en offert på en FTX-anläggning, aggregatet är ett a-collection A100: totalt 92000kr, varav arbetskostnaden är 25000kr och materialet 67000kr.

Firman köper sina prylar från Ahlsells, och via en kontakt vet jag att man troligen köper aggregatet för ca 12000kr. Hur får dom till rör och hålband och skit för 55000 spänn?

Less blir man. Jag är inte intresserad av att fixa själv och snika (har fått tillräckligt av den varan). Men en seriös offert vill man ju ha. Låter det dyrt?
 
12000:- låter billigt för ett FTX aggregat måste jag säga...
 
Googlar du så hittar du prisuppgifter på ca 18000kr. 12K är med viss rabatt (som företaget säkerligen har).

Poängen är att dom saltat rejält?
 
Hela kitet, med aggregat och rör, betalade jag ca 30000 för. (Till 140m²). Så i ljuset av det låter 67000 onekligen mycket.
 
Var det på bara materialet?

Det är helt OK att dom tar ut en skälig vinst, men det känns lite magstarkt detta. ... Känns ju illa att det står i offerten att "materialpriserna baseras på anbudsdagens gällande marknadspris".
 
Ta in offerter från fler firmor kanske?

De kanske har för mycket att göra och lägger offerten högt för att slippa jobbet.
 
ofta drar det med sig inklädnad av kanaler målning mm. är detta inräknat tror du?
 
apskaft skrev:
Var det på bara materialet?

Det är helt OK att dom tar ut en skälig vinst, men det känns lite magstarkt detta. ... Känns ju illa att det står i offerten att "materialpriserna baseras på anbudsdagens gällande marknadspris".
Det var bara materialet, ja. Men tänk på att jag har ju köpt detta av en försäljare, som i sin tur köpt det av grossister. Så jag har ju betalat vinsten till försäljaren.

Det där med "materialpriserna..." låter livsfarligt (för plånboken). De kan ju säga, när det är dags för fakturan: "hoppsan, materialet har visst gått upp 100% sen vi skrev offerten" och du är förbunden att betala 134 000 för materialet i stället.
 
Jag har diskuterat med företaget, och blev rätt förvånad. Det visar sig att ventilationsaggregatet kostar 15000kr och resten 52000kr! Det är alltså rör, skorstenshuv, lite isolering, hålband och krafs som drar upp priset!
 
Är i braschen och måste säga att detta låter inte bra. Tycker helt klart du ska ta en annan firma för offert.
Om det inte är något speciellt utöver vanlig installation så är de inte seriösa!
 
A100 kostar ca 12000 ex moms med rabatt, = 15 inkl moms. Kund pris är dyrare.
 
Hej!

Håller som bäst på med att låta installera Frånluft i mitt hus från -38. Enplansvilla med källare. 140 + 70 kvm. Det ingår 10 inventiler, två utsug i vån planet, ett utsug i våtutrymmet i källaren. Kanal som dras på utsidan inkl fläktaggregat, montering och håltagning etc. Tot pris på offert 55T. Seriös firma i mälardalen. Att det tyvärr dragit ut lite på tiden är en annan sak....är inte helt prioriterad om vi säger så. DET ingick tydligen inte i priset.....eller att det skulle göras i en seans, dvs i en och samma veva trodde jag inte man var tvungen att skriva in i kontraktet.

Vi tog bara in offert från en firma som vi anlitat tid när köksfläkten byttes ut. Nöjda då, och nu...


Fått in fler offerter?
/R
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.