Jag håller på att bygga en redskapsbod som ska isoleras. Taket består av fem stycken 3,3 meter långa 45x145-reglar som sitter med c-c 1016 mm, ovanpå detta 11 mm OSB-skivor. Jag ska nu spika på underlagspapp, och funderar över hur jag ska spika denna i OSB-skivorna. Pappspiken som hamnar mitt i takbjälkarna är det ju inga problem med, men borde jag sätta någon regel under OSB-skivorna som pappspiken (20x2,8) går ner i?
Angående den kommande läktningen för betongtakpannorna - i och med att jag använt OSB och inte råspont som undertak, skulle ni göra någon annan läktning än 25x25 ströläkt (med c-c 508 mm) och 23x36 bärläkt som annars verkar vara standard? Hur skulle det vara att sätta 45x45 eller 45x70 som bärläkt direkt utan ströläkt?
När jag sedan isolerar taket, måste jag ha en luftspalt mellan isoleringen och OSB-skivorna? Ska jag använda någon typ av board, papp eller plast ovanför och under isoleringen? Boden ska endast hålla ett par plusgrader vintertid.

Tack för hjälpen!
 
Jag skulle inte skippa ströläkten. Tanken med den är att få upp bärläkten från taket så att vatten som ev läcker in från pannorna kan rinna ut. Spikar du bärläkt direkt mot taket kommer inläckande vatten att stå mot bärläkten som kommer att ruttna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.