SVEP, Svenska Värmepumpsföreningen, har fört en framgångsrik dialog med Skatteverket om vilka schablonavdrag som ska gälla vid installation av värmepump. Nu är det klart, och såväl installatörer som köpare av värmepumpar kan andas ut.

Av totalkostnaden (alltså inkl värmepump, rör, borrning etc) är det nu beslutat att 30 procent anses som arbetskostnad vid installation av vätskavattenvärmepump (dvs berg-, ytjord-, sjö- och grundvattenvärmepump)

Vid installation av luftvärmepump (luftvatten, luft-luft och frånluftsvärmepump) är 25 procent av totalkostnaden (alltså inkl pump, rör etc) att anse som arbetskostnad. Avvikelser från schablonerna kan förekomma i enskilda fall.
 
Undrar hur de granskar på skatteverket.

Jag har fått specat 35% på min faktura.

Man kan ju inte bara säga att 30% gäller, det beror väl på hur arbetsintensivt arbetet är, hur djupt jag borrar, hur enkelt det är med rördragning, om man har beställt volymtank och extern vvb. Det finns många faktorer som innebär extra arbetstimmar.
 
Någon som vet vad som gäller vid borrning av dricksvattenbrunn? Jag tänkte köpa bara själva borrningen och installera resten av grejerna själv.
 
Ja som sagt
Avvikelser från schablonerna kan förekomma i enskilda fall.
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.