Det mesta finns ju som tillval för båda husen, men det är ju bra att veta att det är just ett tillval och inte är med i de ursprungliga beskrivningarna. Det står nog dessutom inte utskrivet att innerväggarna är "oisolerade"

en fördel med lyckan och närhet/avstånd till barnrum är att lyckan ju har ett sovrum precis intill föräldrasovrummet. Där ska vår halvåring bo ett tag innan han flyttar till andra delen av huset.

Det verkar vara få som tänker på lyckans fjärde sovrum. När jag tänker efter var lbhuset aldrig ett bra alternativ för oss just för att det saknar det fjärde sovrummet. Det är en stor skillnad mellan husen. Tänker inte fler så?
 
Acerman skrev:
Det verkar vara få som tänker på lyckans fjärde sovrum. När jag tänker efter var lbhuset aldrig ett bra alternativ för oss just för att det saknar det fjärde sovrummet. Det är en stor skillnad mellan husen. Tänker inte fler så?
Det är ju bara att göra ett extra sovrum i vardagsrummet på Classic 135 så har man ju fyra sovrum.
 
Z
Acerman skrev:
Det mesta finns ju som tillval för båda husen, men det är ju bra att veta att det är just ett tillval och inte är med i de ursprungliga beskrivningarna. Det står nog dessutom inte utskrivet att innerväggarna är "oisolerade"

en fördel med lyckan och närhet/avstånd till barnrum är att lyckan ju har ett sovrum precis intill föräldrasovrummet. Där ska vår halvåring bo ett tag innan han flyttar till andra delen av huset.

Det verkar vara få som tänker på lyckans fjärde sovrum. När jag tänker efter var lbhuset aldrig ett bra alternativ för oss just för att det saknar det fjärde sovrummet. Det är en stor skillnad mellan husen. Tänker inte fler så?
precis som flindra skriver så kan man lägga till det fjärde sovrummet i classic 135. =)
 
Jo, så tänkte vi ett tag, men tyckte att vardagsrummet blev väldigt litet. Å andra sidan är lyckans allrum inte så stort som lb-husets.

En annan fråga. Är ni inne på öppen planlösning eller delat kök och vardagsrum?
 
Acerman skrev:
Jo, så tänkte vi ett tag, men tyckte att vardagsrummet blev väldigt litet. Å andra sidan är lyckans allrum inte så stort som lb-husets.

En annan fråga. Är ni inne på öppen planlösning eller delat kök och vardagsrum?
Vi skall ha öppen planlösning.

Jag vet inte om jag håller med där... Jag ser att Lyckan har ett större vardagsrum än LB-huset. Lyckan funkis med vinkel ger 47,3 + 10,4 = 57,7m2 för kök och vardagsrum.

LB-hus classic 135 med öppen plan ger 31.2 + 16.5 = 47,7m2 för kök och vardagsrum.

Lägg till på det att lyckan har ett "fullt" ryggåstak som sträcker över hela huset medan classic bara har över halva så får man känslan av att lyckan har MYCKET större rymd i umgängesdelen.

Lägg till sedan att du vill ha 4 rum i classic så får du dra av ca 10 till från dessa 47,4 och hamnar på 37m2 jämfört med lyckans 57,7. Det är stor skillnad.

Dock har ju classic lite större badrum och toalett och sovrummen är lite större. Frågan är om det är någon egentlig skillnad jämfört med dom mindre rummen...

ANG. isolerade innerväggar ser vi det inte som något större problem. Kostnaden är marginell. 10.000 kr på ett hus som vi betalar 2.5 miljoner på är inte för oss något vi bryr oss så värst mycket om. (Vi räknar naturligtvis med detta när vi jämför kostnaderna).

I stort sett ALLA säljare försöker köra sitt säljsnack att dittan och dattan ingår ju inte hos andra. Av oss får ni "byggel" (nån tusing!) eller "aluminium" i fönster osv. Det skiter vi fullständigt i. Små summor för tillval hit och dit är inte argument för oss när vi skall välja vilket hus vi vill ha (om det inte gör så att ena huset blir betydligt mycket dyrare än det andra). Vi bryr oss om planlösning, exteriört utseeende och lite andra saker som man inte kan "ändra" på senare.
 
Redigerat:
Hus_Tomten.
I öppen planlösning blir kanske vardagsrummet inte så litet i classic. Det vi funderade på var delat kök och vardagsrum och då hade classic 135, blivit väldigt litet.
ni gör helt rätt som satsar på isolerade väggar.
Vad som gör jämförelser svårt mellan olika hus är att man först inte vet vilka skillnaderna är, men när man väl vet kan man ju lätt lägga till så att jämförelsen blir mer rätt.
Hoppas ni blir nöjda vad ni än väljer! Det blev vi!
 
Funderar lite på entreprenaden också mellan husen...

Eksjöhus har delad entreprenad?

LB kör med totalentreprenad, dvs ett kontrakt.

Antar att LB har en fördelaktig entreprenad...
 
Som jag fattat det erbjuder Eksjöhus totalentreprenad överallt. Det hade totalentreprenad på vårt Eksjöhus, funkade kanonbra!
Det är ju också så att den upphandlas lokalt så det är ju olika byggare och företag som används på olika orter.
 
Eksjöhus hade visst "generalentreprenad"... bara man slipper ha oturen att råka ut för nån inkompetent byggfirma är det väl inte så farligt.
 
Hus_Tomten skrev:
Vi fick priset för tenor i utgångstandard 2.045.000:-

Är inte exakt säker på standarden i Myresjöhus villorna. Men jag tror inte det ingår centraldamsugare, badkar mm i det priset jämförbart med eksjöhus Lyckan...

Vi var och tittade på Eksjöhus Lyckan vinkel igår. Han gjorde en snabb kalkyl till oss.
träfasad: 1 990 000 kr
puts : 2 125 000 kr
Tillvalen i det huset va bla: centraldammsugare : 13 000kr
inte heller ingick badkar utan det va tillval.
Däremot ingår duschväggar i Eksjö vilket det inte gör i LB. Men så kostar då LB 135:an ca 1 650 000 kr.
Även räknade han att elen som du själv får bekosta under bygget landa på ca
15 000kr. Ex när vi kontaktade Modulent skrev han endast 1500kr. Men det är väl för det e moduler. Görs inte LB på samma sätt?
 
Jag tror nog att vi kommer att välja 135:an ändå. 350 000 kr i skillnad e mycket. Kan göra några tillvall istället, ex förlänga vardagsrummet, sätta takfönster mm..
Svårt detta, att välja :)
 
Vi har fått priset 1.87 mkr för lyckan funkis med vinkel. Då ingår centraldammsugare, badkar, kakel, klinker, 13mm golv osv. Vi har valt till braskamin, bubbelbad och lite sånt. Landar på ca 1.95 mkr. Han sa vi fick ett bra pris. Om ni har närmare 2 mille utan tillvalen så låter det nästan som det också... Beror iofs på vart i landet man bygger... transporter och byggentreprenaden osv.
 
Redigerat:
Ja jag vet inte. Bor utanför Kristianstad, det är väl en bit från Eksjö medans LB ligger 3 mil härifrån :) Tycker det är konstigt att det kan skilja så mycket i pris med alla de sakerna du skriver plus era tillval.. Ni hamnar ju under det priset vi fick utan alla tillval.
Ett tips om du väljer lyckan funkis vinkel. Det huset vi tittade på i Staffanstorp hade två extra takfönster med motor över vardagsrummet. Skit snyggt. Kosta 40000 för två inkl motorstyrning.. :)
 
Z
ni som fått kostnadsförslag på NF lyckan från eksjöhus, vad har ni fått för summa då? dels utan eventuella tillval, men även hur mkt det blev med tillval (och vilka de var).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.