Jag tänkte ta mig friheten att starta en tråd kring ett ämne som ofta tas upp, hur mycket ved blir egentligen den ved man fått hem?
Ofta så hänvisas det till uträkningar från fast mått, stjälpt mått, staplat, "på bark", osv. Jättebra teoretiska uträkningar, men åtminstone för mig inte helt enkla att förstå.
Jag är sån att jag behöver se och känna för att fatta helt enkelt.

Så denna tråd tänkte jag försöka samla alla ers praktiska erfarenhet av förvandlingen från ett mått till ett annat, hur mycket blev ditt lass med ved när du fick det i stjälpt mått och sedan staplade det och i alla andra tänkbara mått. Allt för att det ska vara enkelt att förstå hur mycket ved man egentligen beställt och gör av med.

För min egen del så blev mina 15 kubikmeter långved ganska så exakt 15 kubikmeter i staplat mått. Och då staplat nästan så tätt jag bara kan(självklart med luftspalt under och runt om)

Enligt mina matematiska uträkningar i förväg så skulle det ha blivit BÅDE mer och mindre än just 15 kubik :confused: säger kanske en del om mitt behov av att praktisk se hur mycket det blir... :)

Så, vad är dina praktiska erfarenheter i ämnet?

//Micke
 
träindustrin använder måttet 0,4 för att beräkna fastmeter
 
Var den klyvd den som du fick hem?
sedan kan det ju vara som så att han som säljer kör med lite plus meny för att inte det skall bli något gnäll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.