Hej alla trädgårdsintressersade!

Jag är en inte allt för driven fritidsodlare. en höst för snart för fyra år sedan införskaffades mitt hus i mälardalen. Gammalt hus från -38. Misskött trädgård. Fanns dock en hel del att ta del av under första året. Saknade fruktträd och buskar. Planterade ut äppelträd, päronträd, plommonträd, körsbärsträd och persikoträd första våren. Persikoträdet fick en gynnsam start och mognade ut, bär nu frukt och blommar ljuvligt vackert med rosa blommor. Skall beskära det eftersom det vuxit till sig för mkt. Får äpplen i år, körsbär likaså. Gråpäronen och plommonen lyser med sin frånvaro men det ska tydligen inte vara så konstigt eftersom de är unga (finns samm asorter och andra i området) Undrar dock var som drabbat mitt kösbärsträd. Bladen skrumpnar. Fullt med svarta baggar (löss?!) Ser illa ut. Undrar om de förstör kommande skörd? Skadligt för trädet? Hur bli kvitt dem? Övriga träd mår bra.

Undrar hur tätt man kan plantera blåbärsplantor? Hur stora blir de?

/R
 
Härligt med så många fruktträd!:)

Verkar som bladlöss. Dom kommer man aldrig ifrån i en trädgård. De kan hållas i schack utan gifter. Om det är ett litet träd så kan du gå med blomspruta och spruta såpvatten på dom . I annat fall ta trädgårdsslangen och spruta vatten med hård stråle.

Vad gäller blåbärsplantor så fråga i plantskolan vad dom rekommenderar.
 
Ok, så det där med bladlöss är inte så farligt då? Låter som något som man inte behöver vara rädd för m.a.o. Trädet dåligt beskuret eftersom jag inte är så bra på det. Ska ta ner det lite så det inte blir FÖR högt. Får prova med vattenslangen. Provade att stega mig upp och sätta förlängda pinnar i mitt staket jag omgärdat ungträden med som skydd mot hjort. Högt. Tänkte näta lite mot fåglar m.a.p. körsbären. Förra året fick vi två bär. Ett tog fåglarna, det andra fick vi.....

/R
 
Körsbärsträd ska man helst inte beskära, eller beskära mycket varsamt. Ett nysatt träd behöver uppbyggnadsbeskäras för att ge en bra krona som klarar att hålla frukten, därefter ingen ytterligare beskärning. Dessutom ska man helst beskära i månaderna juli, augusti, september, då trädet har bäst läkningsförmåga. Att försöka hålla ett storvuxet körsbärsträd stort är inte så lyckat. Leder lätt till att trädet blir sjukt och kortlivat.

Med andra ord: bladlössen är inte något stort problem, däremot viktigt med rätt beskärning, framför allt under uppbyggnadsskedet. Kan tipsa om en väldigt bra bok:
"Nya beskärningsboken" av Vollbrecht, Alm, m.fl. Lycka till!;)
 
Hej igen!

Får bli till att ta det varsamt m.a.o. Ska införskafa boken du tipsade om.

Tack!

/R
 
10liter vatten+½ flaska såpa+½ flska rödsprit blir en bra blandning mot ohyra, Lycka Till
 
Tack. Kanske något att prova. Måste det upprepas efter regn?

/R
 
Jag upprepar efter regn samt även lite nu o då och har lusfritt// S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.