Och ska dränera med Platon Xtra är det tänkt.. Ska vi gjuta på en eller hur gör man?

Vi har även problem på en del av huset där det endast är 10-20cm mellan vägg och begvägg..

http://flottleden.com/cmd/files/Renovering/juni2006/flottleden_juni_2006 042.jpg

Man ska ju ha fall på dräneringsröret men hur börjar man? Ska man börja ovanför nedre delen på grunden eller ska man sluta under grunden?

Hur tjocka cellplast isoleringsblock bör vi använda? Vi vill ha ca 20 grader i källaren.. bastu, tvättstuga och relax.

Jag har läst om sockelisolering från Platon, dock verkar den vara 5cm tjock och kommer då sticka utanför panelen.. hur gör man?

Vi ska även gjuta igen en gammal källardörr.. är det lecblock och puts på det som gäller (väggen är 30cm tjock).

/Staff
 
1 Dräneringsrören ska i hela sin längd ligga under grunden.

2 Om pengarna räcker skulle jag föreslå isoleringens tjocklek till 20 cm.

3 Att ovan mark isolera så att grunden sticker utanför fasaden blir inte snyggt. Lägg bara på så mkt som får plats innanför fasadens yttre yta.

4 Nu kanske jag märker ord, men gjuter gör man med betong. Lecablock murar man. Bägge metoderna fungerar för att sätta igen en tidigare dörröppning.
 
I de fall det inte går att få ner rören helt under grunden då? vi har berg i botten.

ang. nr 4 vad rekommenderar du? att göra en form och gjuta eler köra med leca block? Betong till en hel dörr i 30cm tjocklek gör man väl inte själv i blandaren :)
 
Så lågt ner det går isf. Se till att ni har fall åt rätt håll!

Om du gjuter så räcker det med en betydligt tunnare vägg. 10 cm är nog.
Då kan du lägga dit isolering på resten av utrymmet.

Men det går utmärkt med lecablock också.
 
tackar för svaren...

Jo sjävklart ska vi fixa fallet... Är lite trixigt men det går...

Då kör jag på leca block.. verkar enklast...
 
Jag har en grund som liknar din. Tänker dock köra med Isodrän. Fick en del tips ifrån dom om hur man skall göra iordning sulan så att man får så lite fuktbelastning som möjligt. I korthet går det det ut på att man gjuter en kanal (med fall) mellan sula och berg och stryker med kallasfalt.

Tror att det tipset även kan gälla om man kör med Platon. Se mer i min tråd:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13113/30#30
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.