hej!
Ny pa forumet!

Vi har nyligen kopt hus, som har inglasad altan/uterum pa betongplatta.
Vad lagger man for golv pa det? Vill helst inte bara lagga mattor.

Mycket tacksam for ideer och tips!
 
Klinker
 
håller med klinker
 
Kan inte det spricka pa vintern da?
 
Blir inte klinker väldigt kallt större delen av året även sommartid? Och hårt? Kunde man tänka sig en lösning med ca 20 mm cellplast och på denna ett hederligt gammalt furugolv?
 
Blir sprickbildning pga rörelserna i furugolvet.
Frostsäkert klinker spricker inte, det går att lägga utomhus.
 
Amatörbyggaren skrev:
Blir inte klinker väldigt kallt större delen av året även sommartid? Och hårt? Kunde man tänka sig en lösning med ca 20 mm cellplast och på denna ett hederligt gammalt furugolv?
Jag tycker faktiskt att trä är en bra idé! :)
Fast just furu är kanske inte det bästa valet av träslag eftersom det är så mjukt, känsligt och gulnar.
Varför inte lägga ett trädäck av t.e.x. lärkträ (i stort underhållsfritt) eller något hårdare som teak etc. (Gran kan funka om man behandlar den.)
I ett uterum tror jag inte det behövs någon cellplast eftersom det inte är uppvärmt. Själv la jag en trätrall ("däck") på ett relativt fuktigt betonggolv i en källare. Distanserade under med gammal elkabel jag hade rivit ur när jag renoverat.
Vet i och för sig om det håller i längden, eftersom jag inta haft det mer än åtta år, men det är skönt att gå på.
Trä spräcker inte någon betong om man har en glipa på någon centimeter runt väggarna.
Vill du ha något annat på golvet måste du ha ett kapillärbrytande skikt.
Hadé! Johan
 
Tanken med cellplast var närmast att försöka hålla kylan från betonggolvet på lite distans. Och ja, visst är furugolv mjukt men ganska behagligt att gå på, naturligtvis måste det läggas flytande med distans vid väggar.
Personligen tycker jag att det kanske överdrivs lite grand med byggkonstruktioner och material som hör hemma i varmare klimat än Sveriges. (Nu var det sagt med risk att jag stuckit ut hakan)
 
Ja, jag kanske krångla till det lite, men lärkträ kommer mest från Ryssland och är väldigt bra. (Jag tycker man ska sticka ut hakan, och det var inte så farligt!:))
Johan
 
  • Gilla
Sivty
  • Laddar…
Korp-Johan. Jag tänkte inte på lärkträ utan på tegel, klinkel, kakel, etc. Vi tycks ju ha samma uppfattning i alla fall.
 
Jag tror det också!
Trevlig sommar!
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.