Fast ändå är väl det att överdriva? Jag är mestadels lägenhetsbarn, jag har i alla fall bara bott på egna ben i lägenhet. Jag köpte hus för 18 månader sen och anledningen till det här inlägget är mest för att jag har funderat på detta:

HUR I HELA FRIDEN KUNDE JAG FÅ KÖPA ETT HUS?

Jag har aldrig hållt på och snickrat eller gillat att vara skitig. De planer jag gjorde för renovering efter att ha skrivit kontrakt fram till inflytt är helt patetiska. Jag har tillbringat ett par timmar med att fundera över hur i hela friden min inhyrda hantverkare skulle klara av att kakla om badrummet bakom vattenledningarna. Han bröt såklart vattnet och nöp alla ledningar med en tigersåg och ringde en VVSare som drog nya. Såklart.

Jag åkte till Coop Bygg och köpte 45x45-reglar och la i pappas garage som jag skulle ha till att flytta delar av en bärande vägg. Min snickare använde dem till tandpetare och åkte och köpte riktigt virke.

Jag åkte till mitt nya hus sent på kvällen som vi fått tillträde och la många timmar på att smeta ut "tapet-väck" på alla väv-tapeter och sen plasta in dem (man har ju sett på Roomservice) för att dagen efter tro att det skulle bara att dra ner dem och brespackla lite. Och det gjorde jag nog en dag, eller i ärlighetens namn två. Sen kom min snickare återigen och slängde åt mig nycklarna till hans skåpbil och beordrade mig att åka till Byggmax och köpa rot-gips, ja typ 50 skivor.

Det var i november 2008. Nu i juni 2009 har jag panelat om huset, isolerat förrådet, rivit och reglat upp hela köket, byggt altan, målat låånga lamellelement, lagt parkett, platsbyggt bokhyllor, slipat garderobsdörrar, bytt dörrvred, kaklat väggar...

Så tro inte att jag gnäller över att jag bor i hus. Jag är bara förbannad över att ingen tog mig i örat HÅRT och sa att det där är ingen lek. Eller, det kanske nån gjorde fast att jag såklart inte lyssnade...

Om nån inte har fattat det så är min snickare Jonas bitvis min räddning. En gång stod jag på en pall i vardagsrummet och skulle kapa en list i takhöjd på plats medelst fogsvans, då jag hörde honom säga inifrån badrummet där han höll på, långt utom synhåll "det finns en stege och japansåg i bilen som är lite bättre för sånt där". Sista kvällen efter 3 veckors renovering av hela huset (jag jobbade såklart samtidigt) inklusive badrumsrenovering, så klappade Jonas mig på axeln och sa "åsså skaru veta att det här går egentligen inte att göra på tre veckor".

Nej, nu ska jag räkna rännkrokar. Ska byta takavvattning.

Har du läst ända hit tycker jag att du kan kosta på dig en kommentar; tycker du att det borde finnas en licens? Hade det inte varit väldigt skönt att veta allt sånt här innan? Eller, hade jag aldrig vågat då?

Kram / Dan
 
Redigerat:
Hehe - licens skall det självklart inte finnas - människor är tänkande varelser - och är man inte det så får man ändå stå sitt kast, ingen annan kan ta över ansvaret för ditt liv :)

däremot vore det kanske inte fle att ha lite "hemmapysslande" jämte hemkunskapen i skolan ?

Sen så är det väl sådana chocker som du beskriver som gör att man utvecklas eller hur !? :)
Ett annat tips är att se på "arge snickaren" på TV - han har många goda råd. Men det största är väl ändå: Om man påbörjar ngt - gör det klart innan nästa projekt - det värsta som finns är 100 halvfärdiga eller påbörjade grejjer !

/K
 
Ärligt talat känner jag igen mycket i det du skriver och hade det krävts licens hade man väl aldrig bott i hus!

Men nu gör jag det och jag har måst lära mig massor under resans gång och det är också jävligt häftigt.

För övrigt fick jag en gång ett "vishetens ord" på vägen av en luttrad villaägare: "Ett bra projekt varar länge".

Kan tala om att jag har flera "bra projekt" på gång och fördelen med det är att jag kan ägna mig åt s k job rotation vilket ger mig anledning att byta hatt titt som tätt och investera i en massa kul verktyg och manicker.

Jag gillar det; mycket.


Tappa inte sugen!
MVH
Ronnie
 
Skön liten resumé. :)

Väldigt träffande...
 
Trevligt att du hittat en snickare som verkar riktigt sjyst, var rädd om honom.

I stället för licens för att skaffa hus så skulle jag förspråka en obligatoriskt kurs för att få anlita hantverkare eller husbyggare. Det kan ju bli liiiite annorlunda än man förväntat sig.
 
Hur vuxen ska man bli innan man förväntas stå för sina egna beslut?
Jag tycker också att detta inlägg var jätteroligt att läsa, men reser ragg när jag hör saker som att man ska ha licens för att köpa hus!

Alla har rätt att kolla upp saker innan man tar beslut. Nu för tiden verka fler och fler människor förvänta sig att någon alltid finns där och skyddar en mot en själv. Är det inte ett par curlande föräldrar, så ska "sammhället" eller någon annan odefinierad beskyddare minsann se till att inget otäckt händer en individ.

Ska man också ha licens för att åka på semester, skaffa barn m.m? Jag gissar att överraskningseffekten på att i alla fall få barn kan var minst lika stor som den på att köpa hus om man inte är förberedd.

Nej, jag tycker att man som vuxen människa förväntas ta reda på det man behöver veta för att att ta ett beslut och sedan lära sig efter hand det man behöver för att klara av en situation. Ofta finns det ju som i detta fall en snäll människa (snickaren) som har mer erfarenhet och kan ge tips och råd om man bara vill lyssna. Och ansvaret för sina handlingar det har man alltid själv.
 
pinebar skrev:
Hur vuxen ska man bli innan man förväntas stå för sina egna beslut?
Jag tycker också att detta inlägg var jätteroligt att läsa, men reser ragg när jag hör saker som att man ska ha licens för att köpa hus!
Kanske, men bara kanske, var rubriken skriven lite provocerande för att öka inläggets observationsvärde och läsarantal. Kanske jobbar jag med strategisk kommunikation på dagarna. Något man har ytterst lite nytta av som husägare i allmänhet...
 
hehe, Pinebar är faktiskt inne på något som man verkligen seriöst skulle överväga att kräva licens för nämligen att skaffa barn. att missköta sina barn är klart värre än att sabba sitt hus för man är en klåpare. undrar hur myndigheterna har lyckats missa detta....
 
Redigerat:
Jo visst var rubriken skriven med en ironisk glimt...
Om man förstör sig själv och sitt hus må vara hänt. Däremot hade det varit på sin plats med licens på barn och husdjur.
 
Har faktiskt funderat på att starta en kvällskurs för blivande husägare där man skulle gå igenom, juridik, ekonomi och även praktiska saker. Alltså inget obligatoriskt men möjligheten borde finnas att inhämta mer kunskap på ett smidigt sätt.

Upplägget borde vara något liknande:

Mäklare som föreläser om hur husköp/budgivning går till inkl det juridiska runt det hela.
Skatteverket och Skattelagstiftning.
Lagfarter/fastighetsavgifter.
Bank som pratar om Lån/pantbrev m.m
Kommunen som informerar om bygglov för de som ska bygga nytt, KA m.m.
Regler för avlopp, sophämtning sotning, vatten el m.m.
Besiktningsman som visar vanliga fel på hus gärna med bilder/film och går igenom hur man läser och tolkar ett besiktningsprotokoll med praktiska exempel.
Arkitektur, material och färgval in och utvändigt. Fördelar och nackdelar med lite olika konstruktioner.

Och som fortsättningskurs skulle man kunna ha lite praktiska husvårdsdelar med målning, enklare snickeri och byta en eldosa som gått sönder.

Borde väl finnas en hel del människor som är uppväxta i en hyreslägenhet i stan och tänker skaffa hus som skulle vilja gå en sådan kurs?
 
cem77 skrev:
Har faktiskt funderat på att starta en kvällskurs för blivande husägare där man skulle gå igenom, juridik, ekonomi och även praktiska saker. Alltså inget obligatoriskt men möjligheten borde finnas att inhämta mer kunskap på ett smidigt sätt.

Upplägget borde vara något liknande:

Mäklare som föreläser om hur husköp/budgivning går till inkl det juridiska runt det hela.
Skatteverket och Skattelagstiftning.
Lagfarter/fastighetsavgifter.
Bank som pratar om Lån/pantbrev m.m
Kommunen som informerar om bygglov för de som ska bygga nytt, KA m.m.
Regler för avlopp, sophämtning sotning, vatten el m.m.
Besiktningsman som visar vanliga fel på hus gärna med bilder/film och går igenom hur man läser och tolkar ett besiktningsprotokoll med praktiska exempel.
Arkitektur, material och färgval in och utvändigt. Fördelar och nackdelar med lite olika konstruktioner.

Och som fortsättningskurs skulle man kunna ha lite praktiska husvårdsdelar med målning, enklare snickeri och byta en eldosa som gått sönder.

Borde väl finnas en hel del människor som är uppväxta i en hyreslägenhet i stan och tänker skaffa hus som skulle vilja gå en sådan kurs?
Det där lät som en otroligt bra affärside ! :)
Bjuda in kunnigt folk och kanske tom samarbeta med en mäklare (bra reklam för dom - och eventuellt kanske dom kan betala för att få ge denna kurs tom om ryktet sprider sig omd ess förträfflighet !?) :)

(K
 
Kurs är en bra idé. På riktigt.

Jag hade antagligen inte gått ändå, jag hade ju full koll trodde jag. Men jag önskar att jag hade.
 
Kul läsning.

Känner igen mig, trots att jag är målare. :eek: Trodde jag kunde allt om hus.


Meeen, det går inte att bredspackla ihop en garageuppfart, tapetsera en altan mm, mm. Nu efter 3½år däremot, nu kan jag allt...:rolleyes:
 
Jag har faktiskt skissat lite på det där med kurser för något år sedan, men innan jag hann fördjupa mig i det kom det en finanskris i vägen.

Tänkte mig en rätt avslappnad miljö att köra en veckoslutskurs i, med helpension. Dels en "grundkurs för villaköpare" med lite om terminologi, byggsätt, juridik, branschstandarder etc. Den skulle även finnas med en "husbyggarinriktning" då man skippar avsnitt om isolering och byggsätt genom tiderna och istället kikar med på juridiken.

Tänkte mig också en del fördjupningar som "värm upp din villa" med praktiska övningar i hur man använder vedpannor med acktankar eller hur man ställer in kurvan för en värmepump.

Och så naturligtvis "Festoolorgien" där man under en helg går igenom deras verktyg och får pröva själv med först en valfri lågprismaskin från Rusta eller ÖB, och sedan en Festool.

Är övertygad om att tillverkare och generalagenter mer än gärna ställer upp, och rent av ger kursavgiften i rabatt om man tecknar order inom si eller så lång tid.

Vill minnas att det fanns en del idéer om kurser i byggnadsvård av äldre hus också.
 
Ha ,ha ha...... Det var roligt att läsa:D
Det är som att få barn. Man får dom en dag, vet ingenting. När det flyger ut vet man vad man skulle ha gjort annorlunda..

Om man skulle veta allt, hade livet inte varit lika roligt.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.