Hej!

Orkar inte längre höra gnället vid handpumpandet/vattenkokandet för att duscha ute på landet och tänker därför införskaffa en beredare.
Hur stor bör den vara, den ska bara anvnändas för duschning (vi har sommarvatten) 4-5 personer.
Hur mycket brukar man göra av med vid dusch?
Hur mycket 30 gradigt vatten får man ut av en beredare på tex 30 liter?

Ös på med era enorma kunskaper som jag sett finns här.
 
Vi har en vvb på 60 liter vars termostat är ställd på 85-90 grader. Med snävaste strypventilen i slangen + snålvariant av duschmunstycke får vi ut ca 30 minuters duschning. 4-5 pers klarar denna setup med "tydliga";) förhållningsregler.
 
Vi har 80liter - funkar bra om alla i familjen vill duscha varsin halvsnabb dusch (2 vuxna 2 små barn)- sen är det ganska svalt efter det :)

/K
 
Vi har en 15 liters Nibette och en 160 liters Nibe ES (eller nåt ditåt). Förra ägaren hade rörfirma. :-D

När vi kommer på fredag kväll slår man på den lilla och har varmvatten på 10 minuter. När vi går och lägger oss byter vi till den stora, som då hinner värmas upp under natten.
 
Hemmakatten
30-gradigt vatten är inget för mig, usch vad kallt! Nu vet jag inte vad din familj har för tankar om hur varmt duschvattnet behöver vara, men 30 grader känns faktiskt knappt ljummet.

Vi hade en 80-liters vvb (som numera sitter i gäststugan) för 2 vuxna. den duschen (och vvb) stod iofs utomhus (under tak) men nog hände det att jag ensammen duschade slut på allt varmvatten. Iofs var det som sagt utomhus både i april och decemberså man var obenägen att gå ur duschen....

Men jag skulle köpa en hyfsat stor (80 liter kanske) och hellre gå upp ett steg i storlek istället för tvärtom. Vi köpte vår vvb på Bauhaus för ca 2500:-: I denna billigare varian, som räcker gott för sommarstugor och gäststugor finns det upp till 120 liter.
 
Hemmakatten skrev:
30-gradigt vatten är inget för mig, usch vad kallt! Nu vet jag inte vad din familj har för tankar om hur varmt duschvattnet behöver vara, men 30 grader känns faktiskt knappt ljummet.

Vi hade en 80-liters vvb (som numera sitter i gäststugan) för 2 vuxna. den duschen (och vvb) stod iofs utomhus (under tak) men nog hände det att jag ensammen duschade slut på allt varmvatten. Iofs var det som sagt utomhus både i april och decemberså man var obenägen att gå ur duschen....

Men jag skulle köpa en hyfsat stor (80 liter kanske) och hellre gå upp ett steg i storlek istället för tvärtom. Vi köpte vår vvb på Bauhaus för ca 2500:-: I denna billigare varian, som räcker gott för sommarstugor och gäststugor finns det upp till 120 liter.
Hehe - du har rött i det, tänkte inte på det när jag läste det: 30 grader - brrr
35-40 grader är väl "normal" duschtemperatur iaf ?

F.ö. köpte vi vår VVB just på bauhaus.
En sak att tänka på är det frjo7205 hintar om - en större VVB tar längre tid att få vattnet varmt i.
Så 80-120l kan nog vara enb bra kompromiss - vi har som sagt 80l - men det är delvis av utrymmesskäl också.
/K
 
Hemmakatten skrev:
Vi hade en 80-liters vvb (som numera sitter i gäststugan) för 2 vuxna. den duschen (och vvb) stod iofs utomhus (under tak) men nog hände det att jag ensammen duschade slut på allt varmvatten. Iofs var det som sagt utomhus både i april och december så man var obenägen att gå ur duschen....
Frågar ni mig räcker det med en på 10 liter. ;)
Nja, kanske inte men faktum är att vi under hela hösten och fram till nyår använde en campingdusch som den på bilden för att duscha utomhus. Den rymmer max 20 liter vatten vilket räcker mer än gott och väl. Stod ute på nyårskvällen och duschade i -10 grader. Njöt av det stjärnklara himlavalvet och värmen från vattnet.

Ska förtydligas att det är i vår sommarstuga och att vi förhoppningsvis snart blir klara med badrummet. ;)

Campingdusch.png
 
Behöver man tappa ur vattnet under vintern vid risk för frost?
 
Behöver man tappa ur vattnet under vintern vid risk för frost?
Ja, om man inte håller plusgrader inne måste man tömma allt som innehåller
vatten, kranar, rör, beredare, toaletter o.s.v.
 
Vi har en 30-liters och det räcker för två snabba duschar eller en dusch och en diskning. En så pass liten beredare värmer också upp vattnet ganska snabbt så den blir redo för nya duschar...
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Jag har 300 liter men det är väldigt overkill.
Så den räcker till mig och min son.
Den satt i när jag köpte huset.
 
  • Gilla
Lenawet
  • Laddar…
Ha aldrig under 60 grader i VVB då det finns risk för tillväxt av legionella bakterier.
 
  • Gilla
Lenawet
  • Laddar…
Man får inte ha varmare än 65 grader på tappställena, det betyder ju inte att man inte får ha mer i beredaren men blandarventilen får ge max 65 grader. Min erfarenhet är att en 30 l beredare räcker för två vuxna som duschar snabbt och effektivt. Då måste man köra maxtemp på beredaren. Om man kan undvika att duscha direkt efter varandra så är det helt lugnt med en 30 liters.
 
en endå viktigare sak att kolla är hur fort du får varmvatten,om det tex har tagit slut så tar det väldigt olika lång tid att värma igen.
en billig 80 liters 220v beredare tar väldigt lång tid att värma vattnet
 
  • Gilla
jacsod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.