Hej,

Har en veranda som min farfar har byggt en gång i tiden och vill göra så lite åverkan som möjligt på den. Nu har vi börjat att glasa in den och jag har nu en stolpe 95x95mm (regel) som inte går ända upp till takregeln utan slutar vid räcket.
Snyggt och öppet, men ska man glasa in där så måste den gå ända upp. Hur göra?

En idé som jag har är att ta en 95x95mm regel och sedan borra hål i den gamla och den nya som man sedan sätter trästavar imellan och fixerar samt limmar.
Finns det andra sätt?
Att ta bort den gamla är väldigt pillrigt och mycket jobb med.

Det kommer ju även tvärsgående regel på 70x45 mellan den regeln och den andra för att få fast skenor. Takregeln har ju ett visst lut. Ni vet ju hur verandor ser ut :)

En annan sak är att jag även vill täcka räcket som har ett visst mellanrum. Ska man helt enkelt läckta här med lite tunnare material? Hade ju varit trevligt om man kunde ta bort det vid varmare dagar och få mer luft på verandan. Idér?
Plastskivor på insidan :)

/Mvh Micke
 
Hej Micke. Låter inte som om du är rädd för jobb, med pinnar och borr, klister och grejer!
Närå! Bara skojar! Jag hade nog varit latare än så och sågat den gamla regeln mitt itu ca 80 cm ner, och sedan gjort likadant med den nya. (Som två "tetrisblock", om nu denna beskrivning hjälper?)
Kletat lim och skruvat med 90 mm spaxskruv. Då tror jag den nya fortsättningen får tillräckligt stöd, både uppåt och åt sidorna.
Och mindre jobb!:) Kapa den nya delen så högt du vill ha den, lägg takregeln emot, dra med blyertsen och jacka ur! Klart färdigt!
Plastskivor låter väl jättebra? Kanske skjutbara? Good Luck!
Johan
 
Du menar så att de sticker i varandra. Hmmm den tänkte jag inte på. Reparerade en dörr och då sågade jag reglarna snett ,men i detta fall är det ju kanske bättre med en två raka snitt.
Typ att man sågar till halva å sedan sågar 90 grader åt det andra hållet (jäms med längden). Samma sak på den andra å sedan limm och skruv. Är det så du menar?

Plast är ju bra, men är inte det rätt dyrt?
 
Exakt! Lovar att det blir jättestarkt.
Plast är onödigt dyrt! Men det finns ju olika. Plexi kostar skjortan, så det går bort för mej. Men man skulle ju kunna tänka sej att använda kanalplast (Isolertak). Du vet sån där som man använder till tak på verandor och växthus.
Den kan du köpa i olika tjocklek och uv-värde, Väger inget och det är lätt att snickra ihop några ramar, om man vill kunna skjuta, öppna eller ta bort. Kolla på www.willabgarden.se eller www.solux.se t.e.x. Finns hur många fabrikat som helst!
Kolla blocket. Hoppas det var till nå´n hjälp. Johan
 
Låter bra. Beställde regeln nu som blev 30cm längre så har jag lite att fixa med.

Skall kolla på de där plasttaken.

Tack för hjälpen!
 
Har du hitta nå´t bra material?
Johan
 
Nej inte ännu...
 
Nu har jag hittat akrylplast på 2000x1000 mm och 1,2mm tjock. Den tänkte jag skruva fast på insidan som ett regn och vindskydd.
På NA Svenssons i Nyköping tar dem 198kr för en sådan skiva. Bra pris tycker jag!?
 
Kul! Tycker det va´ billigt! Är den helt klar? (genomskinlig?)
(Kanske kan vara något till frugans "beställda" drivhus till tomaterna?)
Tack. Johan
 
Ja den är helt genomskinlig. Det finns även tjockare plast. 3mm i samma mått kostar cirka 490kr. Antar att det sedan stiger med mm
 
En anna fråga som hör mer till plasten. Hur kapar man plats på bästa sätt? 1,2 mm är ju rätt tunt. Att klippa med plåtsax eller såga med bågfil är ju rätt svårt, men det kanske är så man får göra??
 
Sätt bred tejp på bägge sidor, rita streck, lägg nära stabilt underlag (eller ännu hellre, kläm ihop den mellan två regelbitar med tvingar) längs hela snittet och såga med fintandad såg.

Hadé! Johan
 
Bra idé, Tror att man kan ta en bra bågfil till detta. Reglar å tvingar låter bra.

Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.