Ena sidan av vår tomt gränsar mot en väg (se bifogad bild) och vi har nu tänkt att sätta en häck till hösten. Vi har tänkt plantera ca 90m totalt och vill ha en häck som blir tät och ca 1,5m hög utan taggar och giftiga bär.
Vi har fyra ekar som står på rad ute vid vägen, ca fem meter från och vi har tänkt att sätta häcken i linje med dem.

Vad skall vi välja och var kan vi köpa det till vettigt pris...

Skicka gärna med bilder!
 
  • Infarten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för växtzon?
 
Bör vara zon V och i så fall ligger tyvärr en bokhäck i riskzonen. Den är annars både billig och lätt att hålla smal och sättas i närheten av ekarna. Spirea är annars härdig hos dig och kan hållas antingen friväxande eller klippt och det finns ett stort antal olika sorter att välja mellan även för din zon.
 
Vi ligger i zon 5 men nära gränsen till 4:an
 
Hej!

Har tyvärr ingen aning om häcksort (är själv på jakt efter den bästa... ::) ) men jag vill bara säja att ni har en mycket tjusig infart till huset! Så som jag också skulle viljat ha om jag fått möjligheten.

//Helena
 
Avenbok kanske kan vara något, annars vanlig bok
Syrenhäck är också fin.
Häggmispel har jag blivit tipsad om, men jag har inte sett någon i verkligheten.
 
Hej!
Själv så har jag planterat en thuja. Den blir tät och växer snabbt. Priset beror oftast på hur höga planorna är. Jag tycker att häcken är lätt sköt.

Lycka till
 
Tack för alla tips och vänliga ord!

Vi har tänkt att gräva upp ett dike/köra jordfräs och sedan sätta häcken. Jag är ganska novis i trädgården så nästa fråga blir hur pass mycket behöver man jordförbättra. Förstår att det har med jorden vi har nu att göra som jag tror är ganska bra så funderingen var om det räcker att röra om och blanda i lite gödsel/koskit...
 
Vilka fina träd och vilken fantastisk vy ! Jag skulle absolut välja något lågväxande så att utsikten ej förstörs.
 
Vi har uteplats på baksidan så det spelar ingen roll om häcken eventuellt stör utsikten på framsidan. Vi vill sätta en häck främst för att skärma av tomten lite från vägen och för att göra det säkrare för våra framtida barn.

 
  • Baksidan_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men LÄGG AV! Har ni den utsikten på baksidan??  :surprised:

Cheezus, ni har ju ett drömboende på riktigt!

//Helena
 
Vi bor i Vika, ligger på baksidan av sjön Runn mellan Falun & Borlänge som ligger i Dalarna.
 
Det var en rätt häftig buske!

Vi har inte bestämt oss än men det kommer inte att bli spirea.

Är det någon som har länkar till firmor som säljer plantor över internet?
 
Här finns några ;) http://www.byggahus.se/lankguide/#12
Gå in på Allt om trädgårds hemsida, klicka på länkar, svenska postorderfirmor

Personligen tycker jag att ni ska kolla på plantskolorna i Borlänge och Falun :-/
 
Ok tack för synpunkter vad det gäller internet/plantskolor. Skall kanske kolla med den vi hade hjälp av att beskära äppelträden i våras om han har häckplantor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.