Har fått hem lite kalksten och skall börja bygga en kallmur (mot en slänt) av det.
dsc_0069_43937866.jpg

Vad jag förstår är det inte alldeles enkelt att få till det, så jag undrar helt enkelt om det är någon som lagt en mur av kalksten som kan dela med sig av tips om vad man skall tänka på och vad man absolut inte skall göra.

Det luriga är att det är väldigt stor variation på storlekarna på stenarna och att vi inte har alltför många "tunna" stenar.
 
Vi har byggt några tiotal meter kalkstensmur. Börja som vanligt med underarbetet. Därefter blir det till att pussla efterhand. Lägg ut de stenar du vill ha som grund, titta efter att det inte blir alltför stor variationer i höjd. Mura fast dessa. Sortera fram nya som du provlägger innan du murar.
För att underlätta sorterade vi stenarna i högar efter deras tjocklek då var det relativt enkelt att hitta en lämplig sten.
Vi murade med hydrauliskt jurakalkbruk och inte vanligt cementbaserat. Detta för att fogarna ska gå sönder istället för stenarna om något rör sig.

Lycka till
 
Jag hade tänkt mig att inte använda murbruk över huvud taget utan bara lägga den som en kallmur.
 
Det är betydligt svårare. Dessutom blir det utmärkta skrymslen för spanska skogssniglar har vi sett i vår befintliga kallmurar :)
 
Att lägga en fin kallmur i kalksten är en konst. Bör, om slutresultatet är vikigt, göras av någon med erfarenhet.

Det är dock inte förbjudet att testa själv, men jag skulle rekommendera att låna någon bok om det på biblan först.

Lycka till!

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.