Hej alla,

jag skall ge mig på och bygga en lång, 27 meter, låg mur och undrar lite hur jag får den perfekt rak. Mitt problem är att marken sluttar lite. Jag har sett att många låter muren följa marken i såna här lägen istället för att lägga den vågrätt.

Hur går jag praktiskt tillväga för att få till detta så att muren blir helt rak i ovankant?

Tacksam för alla tips!
/Kalle
 
En bygglaser är väldigt praktisk i detta fall. Sen får du ju gräva ur då så att du får en plan botten att jobba i från
 
Sluttar det mycket kanske det blir snyggast att bygga raka partier och sen sänka ner ett par dm och börja om med ett nytt rakt parti.
 
Slå ned en stolpe i vardera ände av muren, spänn ett murarsnöre mellan dessa och justera in det med ett vattenpass eller laser till att vara horisontellt. Vill du sänka muren efterhand som cem77 skrev spänn du upp snören för varje nivå du behöver. Alternativt spänner u upp flera snören direkt för att kunna kontrollera avvägningen vid varje lav.
 
Hmm.. jag har funderat på både laser och snöre.

De laser jag sett riktar bara vågrätt. Kanske behöver en proffsvariant?

Hur blir murarsnöre om det är så långt som 27 meter? Risken är att det hänger ner lite i mitten även om det spänns skithårt.

Jag funderar på att använda genomskinlig vattenslangs-varianten för att hitta horisontallinjen och sedan justera mig ned någon cm per meter med mätkäppar utplacerade med ett par meters mellanrum.

Lutningen är liten, men den finns där. Alternativet att lägga olika många lav har jag funderat på, men det blir för mycket i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.