Hej på er, mycket trevligt forum detta, jättenyttigt när man är ute efter sin första husaffär.

Vi har hittat en tomt vi är mycket intresserade av, dock finns det en spekulant till och efter att ha pratat med ägaren till tomtens bror så fick vi lite inside info om att han säljer nog till den som slår till snabbast så fick vi lite panik.

Säljaren kommer hem från sin semester ganska snart så vi känner lite att det kanske gäller att hänga på ringklockan när så sker.

Vi har aldrig köpt en tomt förrut och enligt den infon vi fått så skall avstyckningen av tomten bli klar i slutet på månaden, men vi tror att det bästa vore att skriva ett köpekontrakt av tomten med en gång och lägga in en del klausuler, såsom :

"under förutsättning att avstyckningen av tomten går igenom alla lagligt gällande instanser"

"att bygglov generar ett byggnadstillstånd av ett åretruntboende om minst ? kvm

"samtliga pantbrev på fastigheten dödas"

"Eventuella servitut ?? redovisas"

"mm"


Skulle uppskatta alla tips jag kan få om bra saker att lägga in i ett köpekontrakt, så jag inte missar ngt viktigt eftersom det kan gå ganska fort.


Tack på förhand/ nybörjaren ..
 
Ni bör skriva in vilket typ av hus, om ni önskar puts och man bara tillåter röda stugor med vita knutar blir det jobbigt. Ta i ordentligt gällande kvm också så att ni har hängslen och livrem.

Sätt också en tidsbegränsning - dvs har inte bygglov beviljats t ex inom ett år förfaller köper och handpenning återbetalas alternativt att ni får option på att inte fortsätta affären.

Går precis igenom samma procedur.
 
Ang: Hängslen och livrem. Blir det lätt för säljaren också att backa ur så kan ni stå med skägget i brevlådan för denne backar ur. Tänk alltså på hur kontraktet är utformat för båda parter, tex hur lätt det är att ta sig ur. Samt vem som kan åberopa villkoret. Tex så är det ju inte rätt ifall säljaren åberopar avtalet och säger att ni fick bara bygg-lov för 120 o inte 130 därför vill jag att köpet skall gå tillbaka (detta var bara ett exempel, o inte hur det är.. men ville bara visa att se det även ur säljaren synvinkel)
 
Kanske lite dumt att "döda" alla pantbrev eftersom då måste Ni ta upp nya pantbrev och det kostar som sagt 2% av lånebeloppet. Finns det tex inga lån så kan ju Ni låna på dessa pantbrev.
 
Det känns som det blir ett i högsta grad villkorat avtal. Det är inte helt enkelt att skriva, men jag förstår att ni vill försöka själva eftersom det kostar löjligt mycket att gå till jurist.

Jag skulle råda er att ta reda på så mycket information som möjligt ifrån kommunen, för att undvika att ni måste häva avtalet. För många villkor, kan ju även leda till att säljaren inte är intresserad.

I övrigt skulle ni kunna kolla i juridiska handböcker på typavtal så att ni inte missar något väsentligt.

Det är inte lätt att skriva avtal och bör inte underskattas. Kanske ni kan be er bank hjälpa er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.