mr_look2 skrev:
Hej !

Väktartjänsten känns inte heller så nödvändig då en släkting eller granne i vilket fall troligare kan vara på plats innan väktaren.
Du ska nog inte räkna med vare sig grannar eller ens släktingar om de är någorlunda vettiga. Poliser och väktare har betalt för att möta påtända pundare vid utryckning, vi andra somnar nog helst om bara...

Lycka till med larmet!
MVH Ronnie
 
Några frågor:

Om jag vill kunna indikera i vilket rum en dörr eller ett fönster står öppet så måste jag väl ha en sektion per rum?
För att kunna ha skalskydd påkopplat utan rörelselarm så bör även de vara separerade, eller ?

I en 1616 för jag in 6 sektioner på moderkortet, 2 sektioner på 2 kontrollenheter och 8 sektioner på expansionskortet, summa 16 sektioner. Korrekt?
Allt utöver detta måste gå via radio.

Jag får lite för många sektioner när jag summerar, 26 stycken varav 6 trådlösa. Jag hade tänkt ha alla rökdäckare trådlösa och resten trådbundet.

Har någon kalkylerar på vilken typ av sensor som är mest kostnadseffektiv att flytta över till radio? Det måste väl vara rök eller rörelsedäckare?
 
stilofunk skrev:
Om jag vill kunna indikera i vilket rum en dörr eller ett fönster står öppet så måste jag väl ha en sektion per rum?
För att kunna ha skalskydd påkopplat utan rörelselarm så bör även de vara separerade, eller ?
Ja och ja.

Men är det viktigt att veta exakt i vilket rum fönstret är öppet?

Jag har kopplat upp till fyra magnetkontakter på samma sektion, vilket innebär att vissa sektioner spänner över två rum. I en heminstallation har jag svårt att se poängen med att bara ha en detektor per sektion. Jag körde mer baklänges, utgick från att jag hade 8 + 2 sektioner (DSC1832) och hur många funktioner jag behövde, dvs IR, dörrkontakter, fönsterkontakter och rök. Sedan fördelade jag detektorerna på tillgängliga sektioner (2 dörr, 1 IR, 1 rök och resten fönster).

Fördelen med att ha en detektor per sektion är för sabotageskydd och för att underlätta felsökning. Men sabotageskydd är knappast relevant i hemmiljö och felsökning har man all tid i världen att göra...
 
Det viktigaste är att dörrar ( för ingångsfördröjning ), samt ir och rökdeckare har egna sektioner (för att se vilken som löst i händelse av fel). Sen kan man slå ihop magnetkontakter på fönster om man bara har tiden för eventuell felsökning.
 
Eftersom jag snabbt vill kunna stänga det fönster som jag, min fru eller något av barnen glömt stänga då jag ska gå hemifrån är kravet att jag vet vilket rum det gäller!
 
Jag glömde tillägga att jag redan har kalkylerat med sektioner med upp till 6 fönster!
 
stilofunk skrev:
Eftersom jag snabbt vill kunna stänga det fönster som jag, min fru eller något av barnen glömt stänga då jag ska gå hemifrån är kravet att jag vet vilket rum det gäller!
Dela upp så att de fönster som kan vara aktuella att öppna bara finns på en sektion vardera. Det kan väl inte vara mer än 3-4 fönster som ni brukar ha öppna?
 
Pysslar:
Tanken är inte att släktningar/grannar/vänner skall ingripa under ett pågående inbrott, det tror jag inte att en väktare heller skulle göra om han skulle komma dit under ett pågående inbrott. Tanken var ver att de skulle komma dit och kontrollera vad som hänt och om nånting behöver åtgärdas.
-----------------------------------------------------------------
Alla:
Tänkte på det där med sektioner....
Eftersom det finns 8 st trådbundna direkt på kortet, kommer då att de trådlösa att forsätta därifrån? från 9 och uppåt? eller hur fungerar det?

Tänkte på mina magnet kontakter, har ju 3 st varav en trådlös. Kan man då få den vid ytterdörren att vara sektion 1, den i tvättstugan, som är trådlös, sektion 2, och den sista sektion 3 ?
Så att man har samma typ av dektektor efter varandra?
 
Om jag förstått rätt så har du i realiteten endast 6 sektioner på moderkortet och du kan få två till genom att koppla in magnetkontakter direkt till två knappsatser. Dvs om du har en entrédörr och en bakdörr och sätter kontrollpaneler vid dessa kan du koppla in en magnetkontakt direkt i respektive kontrollpanel. Då har du 8 stycken trådbundna sektioner.

Om dina sektioner i en viss ordning eller ej är väl en smaksak, men jag gissar att du kan döpa sektionerna så att du får information om viken sektion det handlar om i klarspråk i presentationsfönstret!
 
Jag tror du kan tilldela de trådlösa vilket sektionsnummer som helst, men om man lägger dem på nummer 1-6 går det inte att använda dessa till trådbundna detektorer. Så det är dumt. Bättre att lägga de trådlösa på sektionsnummer som är högre än det högsta trådbundna.
 
Det är precis som f91jsw säger. Du kan tilldela en trådlössektion vilket sektionsnummer som helst mellan 1 och 32.
Så låt sektion 1 tom 9 vara för trådbundet och börja de trådlösa from sektion 10.
(mr_look2 har en PC1832 (Power832), d.v.s 8 sektioner på moderkort. 'enl info via pm')

Eller gör som jag har gjort, programmera trådbundna sektioner from 1 och uppåt och trådlösa from 32 och nedåt. Då har du inte "målat in dig i ett hörn" ifall du vill komplettera med ett sektionskort och fler trådbundna sektioner senare.
 
Man tackar för alla svar. Det klarnar mer och mer, då detta inte var så enkelt som jag trode det skulle vara...

Kabeldragningen pågår just nu, men tyvärr så går det inte så fort när man har en liten en som gladeligen hjälper till, oftast då med att dra ner kabeln och glatt utbrista "GAGAGAAAAAAAAAAA"

Nån som vet var man kan få tag på "små" magnetkontakter, som inte syns så mycket och inte kostar så mycket. Lyckades montera den på ytterdörren lite för tajt, så när sambon skulle stänga och tryckte till när det gick lite för trögt så gick den sönder :(
 
Kjell har små för utvändigt montage och även infällda.
 
Sådär, nu är allting kopplat och testat, Det startade, så nu är det bara programeringen, och jag har lite frågor ang det...

Man skall ju adressera knappsatsen, 1-8 om jag skulle kalla den för 8 inebär det att jag inte kan använda sektion 8 på "moderkortet då" ?
Magnetkontakten som är inkopplad via knappsatsen, kommer den att automatiskt bli sektion 8 då?

Sedan är jag lite osäker på vad jag skall programera mina sektioner som.
Magnet kontakten vi ytterdörren vill jag ju har en ingångsfördröjning på, så den skall väl programeras som [01] Har en ir deckare i hallen som skall följa magnetkontakten så jag antar att den då skall programeras som [04]

Men de resterande ir deckarna 2st och magnet kontakterna 2st vet jag inte riktigt hur jag skall programera.
Jag vill ju ha funktionen att jag kan larma när jag är hemma, och då skall alla magnetkontakter vara aktiva, utan någon fördröjning, men deckarna skall då inte vara aktiva. Sedan om jag larmar att jag är borta, då skall ju hela systemet vara larmat, men förstår inte riktigt hur jag skall programera de olika sektionerna för det.
 
Du anger sektionen för map:ens magnetkontakt under [020]. Exempelvis 9 om du har 1-8 på moderkortet, under positionen i [020] som motsvarar den adress map:en ligger under (8 om du inte ändrat något). Sedan måste du även aktivera sektion 9, under [203].

Magnetkontakten vid dörren ska mycket riktigt programmeras som [01]. Sedan har jag även programmerat den med Force armed ON så att man kan larma på även om dörren är öppen.

Jag har alla IR-deckare på [05], Interior stay/away. Dvs de följer ingångfördröjningen och blir bortkopplade om man använder skalskyddsfunktionen. Övriga magnetkontakter [03], Instant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.