Hej

Tänkte sänka en bit av taket i köket och montera 6st 20w 12v spotlights, tänkte regla med 45x95 och se en gipsskiva, min fråga är, behöver man ha några skyddsburkar över spottarna? blir ju ett mellanrum på ca 10cm upp till det gamla taket som är såna vita takskivor, tror det är nå spånskivor av nått slag ca 15mm tjocka, (färdiga takskivor dom har på bygghandeln)
 
Beror helt och hållet på vad du väljer för downlights. Vissa kräver 15 cm fritt utrymme medans andra är gjorda för att sitta dikt an (möbelpuckar). En hel del av elfolket här brukar förorda skyddsburkar oavsett vad det står i produktbeskrivningen.
 
står ju på spotten hur den ska monteras, finns ju massa olika modeller som har olika krav på sig :)
 
men om det är praktikst möjligt så skulle jag nog föreslå att du sågar hål i de där skivorna, sätter upp skyddsburkar i hålen. Och sedan sänker du bara taket 22mm (med vanliga plankor) drar elen i det utrymmet, sätter gipsskivor och spottarna i gispskivorna.

Då kan du troligen få plats med stora skyddsburkar och sätta armaturer med 35 eller 50w. Behöver inte oroa dig för om det blir ljust nog.
 
Varför vill ni ha pottor i ett annars tomt utrymme, är det för att lokalt öka värmen. Jag trodde att pottornas uppgift var att hålla brännbart o isolering borta från lampan.
Se till att du använder Alu-lampor och inga kalljuslampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.