Hej,

Jag och min fru ska i stort sett skriva på för ett hus. Dock så är vi helt nybörjare när det gäller att äga hus. "Gården", som är från 1720 ca, består av ett boningshus, en lada samt några mindre byggnader som är garage och förråd. Hela platsen är K-märkt (eller q eller vad det nu heter), men i detaljplanen står att man måste bibehålla hela fastigeheten i orginalskick med vasstak, rätt färg osv.

Idag är boningshuset samt ladan topprenoverade där ladan är helt inredd och mycket fin. Allt är gjort under de senaste åren och ska enligt säljaren inte behövas göras mycket med inom de närmsta åren.

Men vi undrar nu om vi tar oss vatten över huvudet och kommer ägna all tid och pengar till att hålla huset i det skicket det är idag.

Tacksam för svar,

Mvh
Jonas
 
Hade det varit jag så hade jag slagit till direkt! Vilken dröm att få ett K-märkt hus/gård som är i toppskick.
Det är ju jättebra att slippa sätta igång med totalrenovering eftersom det är i sådant bra skick och under tiden så lär ni ju er och när den dagen kommer när ni behöver fixa lite saker på huset så har ni hunnit att läsa på lite och inte känner er som nybörjare.

Det finns faktiskt rättså mycket info man kan få när det gäller k-hus, både i böcker och på nätet.
/Sofilen
 
Dessutom finns det ju hjälp att få, ni är inte "ensamma" i ert husägande. Ert länsmuseum t.ex. är en resurs att utnyttja till max, precis som det här forumet. Kanske har ni också möjlighet att få lite bidrag den dag vasstaket behöver läggas om. Och när den dagen kommer att ni måste anlita en hantverkare ska ni vara mycket noga med vem ni väljer (det ska vara en som är van att arbeta med gamla hus och gamla metoder, och som ni får förtroende för). Då får ni en massa hjälp därifrån också. Dessutom finns det kurser att gå, Skansken har en del t.ex.

Lycka till, va kul!

P.S. Och förstås: gå genast till biblioteket och låna "så renoveras torp och gårdar" och kanske också serien "invändig renovering" etc. Då lär ni er massor! Kanske en prenumeration på "Gård och torp" också, för inspirationens skull. D.S.
 
Jag tänker tvärt om, jag skulle aldrig köpa ett hus med k- och q-märkning eller nån annan märkning. Jag vill kunna göra det jag vill göra med mina ägodelar, redan idag finns det en uppsjö av onödiga och klåfingriga regler kring byggnation och renovering där nån tjänsteman på ett kommunkontor sitter och tror att han vet bättre än jag själv hur jag själv vill ha det i mitt hus. Men i övrigt är förstås gamla hus bara roligt men ett oändligt antal tillfällen att pröva sina kvaliteter som hantverkare och smida planer om vad som ska göras längre fram förgyller många kvällar :)
 
Utan att moralisera i NÅGON riktning: Detaljplanebestämmelserna begränsar fastighetens exploatering. Och detta kommer i det långa loppet att synas på prislappen.

Har ni redan förhandlat fram ett pris är det kanske redan försent att pruta.
 
För att äga ett hus av typen ni beskriver och trivas över tiden bör man nog vara intresserad och ha byggnadsvård och underhåll som intresse. Har man det och vill lära sig mer är det nog ett bra köp och början på en mycket rolig och lärorik resa.

Men är ni ute efter "att bara bo", alternativt att ni vill kunna göra moderna anpassningar av byggnaden (pool, carport, plåttak etc.) kan det vara läge att tänka efter en gång till.

Jag tolkar dig som att ni inte är så erfarna med kulturbyggnader? Att äga en byggnad som denna kräver en hel del mer arbete än ett modernt hus, men det kan ju å andra sidan vara givande om man tycker det är kul och har ett intresse. Att leja bort arbete på kulturbyggnader blir inte sällan rejält dyrare än på vanliga byggnader. Ska man få ekonomi i det måste man nog inrikta sig på att jobba en hel del själv.

Jag håller med Jan-Å och billy_baver. Restriktionerna från byggnadsminnesskydd är hårdare än de flesta tror. Men det beror också lite på vad det är för skydd. "K-märking" finns inte som juridiskt begrepp. Det är antingen skydd genom detaljplan, och/eller skydd genom klassning som regionalt eller statligt byggnadsminne.
 
Jag håller med om att det krävs mycket intresse att bo i ett hus med dessa restriktioner. Sen är det frågan om vad för märkning huset har. Er det ett byggnadsminne eller har det q poäng? Är det q-klassat så är det kommunen du skall vända dig till för att få reda på klassningsskyddet och vilka restriktioner som gäller. Jag för min del skulle inte ha några problem med detta, men det är ju jag!
 
billy_baver skrev:
Utan att moralisera i NÅGON riktning: Detaljplanebestämmelserna begränsar fastighetens exploatering. Och detta kommer i det långa loppet att synas på prislappen.

Har ni redan förhandlat fram ett pris är det kanske redan försent att pruta.
Det kan också vara tvärtom. En detaljplanerad oas i ett annars tättbebbygt område tex.
 
Jodå, så gott som alltid minskar en detaljplan handlingsutrymmet för den som äger fastighet med "bevarandevärd" byggnad. Också om det gäller en detaljplanelagd "ö" omgiven av utomplaneområde.

Enda undantaget jag kommer på är en följd av förhandling med kompromiss, typ att ägaren får exploatera resten av sin mark hårdare än han annars skulle ha medgivits, i utbyte mot strikt krav på bevarande av viss byggnad.
 
Om man har inställningen att 'mitt hus är min privata egendom som jag vill ha frihet att göra som jag vill med, utan att någon myndighet lägger sig i', då ska man inte skaffa sig ett sådant gammalt hus.

Om man är medveten om att huset har en historia som sträcker sig flera hundra år bakåt i tiden, och eventuellt också flera hundra år framåt i tiden, så inser man att det är en stor förmån att under det korta ögonblick som en människas livstid utgör få vårda detta hus, med respekt för det arbete som tidigare generationer lagt ner, och till glädje för kommande generationer.

Även om huset är i bra skick just nu, så kommer det att behöva underhållas, och ni kommer att behöva skaffa er kunskap om gamla hus för att kunna göra det på bästa sätt. Antingen upplever man det som en börda, eller så tycker man att det är jättekul!
 
Redigerat:
Coolt. Det gäller att verkligen gilla att ärva och föra vidare ett så gammalt hus. Har man rätt peronlighet är det nog snarare en dröm än en ängslan att äga en sådan gård. Vi skrev i dagarna på för en 70 år yngre "gård" men med ett par stora renoveringar framöver. Grattis till en mjukstart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.