Hej!
Vi ska bygga ett modifierat Tenor från Myresjöhus och har nu två varianter på planlösningen. Vad säger ni om de olika lösningarna? Väggen till vänster på bilden är husets framsida med utsikt över en slätt och havet, och har riktning sydväst.

Som ni ser på fasadritnignen så är det högt i tak i huset, och stora fönster på framsidan.

Tacksam för hjälp och råd.
 
Jag skulle inte lägga ett sovrum i söderläge med fönster på två väggar, så jag röstar på förslag 1. Förutom det skulle jag flytta kaminen till lite mer mitt i huset (utanför badrummet).
 
Min egen smak o tycke säger planlösningen till höger.

Dels får man en tydligare delning av kök o vardagsrum. Jag är ej någon anhängare av öppen planlösning, det är något av de senaste årens största misstag i mitt tycke.
Viss det är trevligt med socialt umgänge över gränserna, dvs mellan vardagsrum o kök men det för också med sig annat som berör vardagen. Dvs slammer i kök påverkar friden i vardagsrummet etc. Disken syns hela tiden...etc

En annan sak med vänstra förslaget är att du i princip har insyn från köksbordet in till muggstolen och det är ju inte alltid så trevligt.

Det jag däremot tycker om är avskildheten för vad jag tror är barnens sovrum?!
Men jag skulle se över sovrummens storlek, 9kvm är ok o de är riktigt små men så fort de blir en 10 år o äldre behöver de lite mer utrymme. Kolla om du inte kan göra 2 sovrum istället för 3?
 
Tack för era synpunkter!
Det med att ha sovrum i sydväst kan nog bli varmt ja, svalare på norrsidan.

Det där med öppenheten är en svårare fråga, hur öppet det ska vara.. Bra förslag pinebar med att flytta kaminen.. på något sätt vill jag göra en tydligare avdelning mellan vardagsrummet och "hallytan" utanför sovrum och ingång till barndelen.. och kanske något mellan kök och vardagsrum..

Några förslag på placering/möblering?

Då vi planerar för tre barn så får det bli den storleken på rum, det finns ju även allrummet som blir som barnens vardagsrum.

Fler synpunkter eller förslag om planlösningen?
 
De har ju båda fördelar och nackdelar.
Den första tyckte jag väldigt bra om vid första anblick. Det enda jag hängde upp mig på var den väldigt långa hallen. Ingen bra feng shui så att säga.

När jag såg den andra planlösningen så tyckte, även jag, bättre om vardagsrummet på denna. Men jag håller med om att sovrummet hamnar galet. Tycker även att köket hamnar för långt från entrén.

Så jag röstar på planlösning ett med kaminen i "hallen", alltså i vardagsrummet mot badrummet.
Kanske flytta ingången till allrummet så att det inte blir så tydlig korridor längs väggen i vardagsrummet.
 
Det jag ställer mig frågande till ärindragningen i bredd i barnavdelningen,. Varför inte bygga hela plattans bredd på en gång?
Hörn är lite komplexare att bygga så de blir dyrare och sen blir det ju köldbryggor också tyvärr
 
Magnus_Nordmarks sambo som skriver.
tack för era synpunkter!
vi är mest inne på den vänstra planlösningen (med kök och vardagsrum på samma sida) eftersom det passar bäst in på tomten.
Det som återstår att lösa är hur man möblerar kök och vardagsrum på ett bra sätt.
Precis som Bo skriver så vill ju inte ha någon korridorskänsla i hallen, men samtidigt utnyttja golvytan till max. Vi vet ju inte om risken är så stor i och med att det är så högt i tak.
Man kanske ska ha några låga rumsavdelare?


Kom gärna med fler tips och ideér.

/Sofia
 
mats_o skrev:
Det jag ställer mig frågande till ärindragningen i bredd i barnavdelningen,. Varför inte bygga hela plattans bredd på en gång?
Hörn är lite komplexare att bygga så de blir dyrare och sen blir det ju köldbryggor också tyvärr
Det var en bra poäng, något att titta på, men samtidigt så ger det karaktär åt huset att ha det på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.