funderar på att köpa en beg hitachi ds 14 dal 3Ah Li -ion batterier

verkar stark 38 Nm mjukt förband och lätt 1.6 kg någon som har erfarenhet av hitachi skruvdragare? håller dom länge? Hur många år håller ett Li-ion batteri om man bara laddar batteriet ca 30 ggr per år?
 
Har använt en del Hitachi skruvdragare i jobbet (DS14/18DL). Bra och rejäla grejer dock vet jag inte om jag skulle köpa en ifall jag köpte åt mig själv, tycker att de är något dyra och saknar finesser.
 
Jag har en sådan på jobbet och den är väldigt smidig både i storlek och i vikt. Men jag har haft problem med den. Den "kuggar över" i växellådan på hög-växeln vid hög belastning (hålsågar bland annat) Det är även fler kollegor på jobbet som lämnat in sina på lagning för samma fel.

Min har varit på lagning 2 gånger. Och försäljaren vi köpt dom av säger att kugghjulen i växellådan är gjorda av plast för att spara vikt. Och att det är konstruktionen/kvalitén på dessa som skapar problem.
Men förövrigt är jag kanon nöjd med den. Kan varit vi som fått ett dåligt parti. Man får hoppas att detta är åtgärdat. Kan tillägga att min maskin är tillverkad 2007, så man kanske ska akta sig för denna modell vid detta årtal.

Ett li-ion batteri ska hålla längre än "vanliga" batterier, samt att dom inte tappar lika mycket laddning utan att man använder maskinen. Men vissa li-ion batterier tycker inte om kyla. Vet inte hur det är med denna, men mina bosch-maskiner (GSR10,8V och GSR 10,8V li-2) fungerar dåligt i kyla.
 
E
Hej
Kugghjulen är inte gjorda av plast, det är metall rätt igenom, bakre växelhus är i plast och det har alla.

Felet är det gamla ringdrevet som sitter i dem, vilket nu är ersatt med ett härdat drev som fungerar klockrent och som sätts i vid ev. reparation.

//Björn
 
jag köpte själv en hitachi ds14dfl för någon månad sedan och har väl använt den rätt mycket redan pga helrenovering av ett hus och kan säga att i alla fall den maskinen är otroligt stark och smidig, jag kommer förmodligen att fortsätta att köpa hitachi.
 
Elfson skrev:
Hej
Kugghjulen är inte gjorda av plast, det är metall rätt igenom, bakre växelhus är i plast och det har alla.

Felet är det gamla ringdrevet som sitter i dem, vilket nu är ersatt med ett härdat drev som fungerar klockrent och som sätts i vid ev. reparation.

//Björn
Då är det konstigt att min varit inne 2 gånger och har precis blivit inlämnad en tredje gång.
Första gången i slutet på 2008 och nu den andra gången 2009. Hoppas i alla fall att dom får ordning på den nu.
 
E
Finns flera olika faktorer som kan påverka att ringdrevet tar slut. Här e några:

1: Ett gammalt (ohärdat) drev sätt i vid reparation.
2: Motorhuset är av gammal typ utan fasade kanter vid växelväljaren (man kan modifiera befintligt hus)
3: Skit i "växelväljarspåret" vilket resulterar i att växeln inte kommer riktigt i läge.
4: Inte komplett rengöring av växellåda vid reparation.

Hade gött
 
Köpte en ds14dal (ny på utförsäljning) för nån månad sen.Har just rivit en altan och byggt en ny så det har blivit mycket skruvande. Jag är väldigt nöjd hittills, körde Makita innan förresten...
 
Det blev en begagnad hitachi wh 14 dl (knackare) för 1500 kr nypris 4700 kr
tycker att det går lättare att skruva med en knackare ,speciellt innan skruven har fått fäste i underlaget så viker sig skruven lättare med en vanlig dragare
 
tack för alla inlägg på min fråga om hitachi skruvdragare
 
Har en Hitachi artonvoltare som jag är helnöjd med, men det är NiMH så den är inte så lätt, men det låter som ett bra köp med litium.
 
Jag har en DS14DL privat sedan ett år och den fingerar riktigt bra. Den har aldrig kuggat över vid hålsågning och är riktigt stark (52 nM).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.