Hej
Vi håller på att renovera ett 1800-tals timmertorp och är nybörjare på detta! Vi har nu sett att timmret är i rätt dåligt skick, men har inte möjlighet att göra så mycket åt detta! Väggarna består nu av timmerstockar (med panel på utsidan), något som verkar vara mossa, sedan ett lager gammal betong eller liknande, och på det spåntad panel på insidan. Vi fundera nu på att regla med 45x45 på insidan (på spåntad panel) och lägga in en tunn isolering för att sedan gipsa ny innerväggar. Verkar det helt galet? Om inte - vilket material är att föredra, fiber eller cellplast? Något annat? Jag själv är sugen på cellplast mest för att jag avskyr glassull mm, cellplasten verkar enklare att jobba med.

Vidare, är det bra att lägga en fuktspärr, plast eller papper, innanför isoleringen, eller räcker den spontade panelen?

Vi tänkte "prova" en vinter med denna lösning, sedan nästa år tänkte vi ändå byta ytterpanel och kan då isolera mera på utsidan.

Tips och ideer? Tacksam för svar! :confused:
 
Men vänta nu, har ni ett lager betong direkt mot timret? Betong sugfer upp fukt, t.ex. markfukt, så det vill man inte ha liggande mot timmerstommen, i alla fall inte om det sen går ner mot mark. Inte konstigt om det blivit lite rötskador då. fast det låter ju ganska konstigt? Är det ett gammalt uthus?

Innan ni funderar vidare på ev. isolering får ni allt börja med att se till att timmerstommen mår bra. Ta dit en timmerman av den gamla skolan, som kan titta igenom den och konstatera om något behöver åtgärdas för att den inte ska ta ytterligare skada. Sen kan ni fundera på att åtgärda de skador som redan uppstått, om det behövs. Sist är det dags för ev. isolering. Men bo en vinter först utan att göra någon extra isolering, ofta räcker det ju med att täta.
 
Ja, jag tyckte det kändes knepigt med "betongen"... kan inte förstå varför någon skulle gjort så... tack för tipset...
 
Men förresten, det är inte lerkliningen ni ser då? Är du säker på att det är betong?

Oavsett tycker jag att det är bra att ta hjälp av en timmerman innan man påbörjar renoveringen. Vi gjorde en extra besiktning av vårt timmerhus när vi skulle flytta in, tog dit en timmerman som vi fick rekomenderad av länsmuseet. Det var jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.